Erfgoeddraagvlak onder jongeren stelt toekomst veilig
j
Jaap Kamerling - Jongeren hebben vaak maar weinig binding met hun
omgeving en al helemaal niet met het erbij horende erfgoed. Ze hebben
ook weinig begrip voor monumenten, cultuurlandschap, architectuur en
archeologie. Om ons erfgoed ook voor komende generaties veilig te stellen
is meer draagvlak bij juist jongeren erg belangrijk.
dertig klassen met pubers geworven, met wie
we veroveringen gingen doen. Met één groepje
bezochten we het oude Park Frankendael in
Amsterdam. We vertelden het verhaal van de
buitenplaats en het park en daarover maakten
we samen met de kinderen een filmscript. Dat
presenteerden we eerst aan de klas en daarna
gingen we samen met de kinderen filmen.' Een
meisje: 'Vroeger kwamen daar de rijke mensen
van Amsterdam om te chillen. En er was een
vervallen huisje met een enge kluizenaar'. Van
buitenplaats en park werd een filmpje gemaakt.
Een jochie: 'Ik moest een Duitse soldaat spelen.'
(Tijdens de bezetting zaten hier onderduikers
verborgen). Zo raakten de kinderen veel meer
betrokken bij de historie van de plek. Ze ver
overden die op hun manier en zo ging de plek
voor hen leven.
Mildred van der Zwan vertelt iets over het
project Jongerengidsen van Open Monumen
tendag. 'We zijn eerst jongeren gaan werven op
diverse scholen. Daarna selecteerden we samen
met hen een aantal monumenten en vervol
gens leerden we hen hoe ze kinderen, maar
ook volwassenen, in zo'n monument kunnen
rondleiden. De leerlingen kunnen hun deelname
laten gelden als stage. De jongeren raakten heel
enthousiast over cultureel erfgoed en willen
veel vaker gaan rondleiden, ook na dit project.'
In Utrecht laat Eefje Smit van Landschap en
Erfgoed scholen monumenten adopteren en
de leerlingen kennismaken met monumenten
vanuit een ervaringsgerichte aanpak. 'We
sluiten aan bij de reguliere lesstof. De meer
theoretisch georiënteerde kinderen lieten we
bij een bezoek aan Kasteel Zuylen, waar de
feministe Belle van Zuylen resideerde, na de
uitgebreide kennismaking met het slot een brief
aan Belle schrijven. Maar leerlingen die een
praktische opleiding volgen, geven we weer een
kijkje in het restauratatiewerk van de Monu-
mentenwaeht in Utrecht door op een dak te
klimmen. Zo vinden we een goede aansluiting
bij het interesseniveau van de leerlingen.'
Esther Agrieola, directeur van het Bureau
Monumenten Amsterdam, vindt het prima dat
de scholen speciale projecten opzetten, maar ze
vindt eigenlijk, dat het cultureel erfgoed overal
moet insluipen in de wereld van jongeren. En
dat kan heel goed met behulp van de nieuwe
sociale media, waar de kinderen dichtbij staan.
Zonder moeilijk jargon te gebruiken, doch
het erfgoed gewoon toegankelijk maken voor
iedereen.
Ismael el Mourabet, jongere uit de tv-serie
Onze Schotten: 'Je moet de geschiedenis niet
leren uit een boek, maar de historie gewoon
gaan ruiken in het monument zelf. Dan snuifje
letterlijk op wat daar vroeger gebeurde.'
Drs. J. Kamerling is journalist erfgoed en secre
taris van de commissie Heemschut Amsterdam
Amsterdam. De voormalige graansilo aan het IJ, tegenwoordig bewoond. Foto Marcel Mulder
juni 2011 Heemschut 31
Jongeren op eigen manier
monumenten laten veroveren