Waarom is hoogbouw precies voor de zichtlijn van de Galgenstraat gezet? Er zijn in de jaren zeventig en tachtig van de afgelopen eeuw moderne huizenblokken voor teruggekomen. Het uitzicht over het water laat ook nog eens de nieuwste woonbebouwing op het spoorterrein aan de andere kant van het water van het Westerdok zien. Net voltooid. In Koot's tijd zag je door het verkrotten die ontwikkeling eigenlijk al aankomen. Zo schrijft hij op het Realeneiland over de Zandhoek. 'Een romantisch rijtje klokgevels, met één trapge- veltje er tussen. Ze staan er als een gelid oude mannetjes met hoogopgetrokken schouders en lange sprietbenen over het Y te staren. Te wei nigen zullen dit havenfront kennen en hoevelen zullen er nog in de gelegenheid zijn het te zien? De bordjes "Onbewoonbaar verklaarde woning" hangen er al op, ze zijn gedoemd te verdwijnen, wat voor het stadsbeeld zeker een verlies zou zijn, dat niet meer goed te maken is.' Wie hier nu gaat kijken ziet een rijtje tot in de puntjes gerestaureerde panden, inclusief de weer op kleur gebrachte gevelstenen van Noach's Arck en 't Wapen van Assendelft 1657. Hier som berde Koot dus niet vergeefs. hoogbouw precies voor de zichtlijn van de Galgenstraat gezet? Twintig meter opschuiven en het historische uitzicht op het Galgenveld aan de overzijde van het IJ, zou nu nog steeds bestaan.' Aan de oostkant van Prinseneiland zit een bewoner voor de deur van het pakhuis waar hij woont. 'Dertig jaar geleden kwam ik hier. Er woonde nog bijna niemand. Te donker, te kil en ongezellig. Vlak daarna werd het hier boo ming, het is hier compleet veranderd. Tijdens de oorlog, de pakhuizen stonden al lang leeg, zaten hier vooral zwarthandelaars die er hun goederen bewaarden. Heb ik van mensen die hier toen kwamen.' Amsterdam. De laatste windas van de stad staat erg verstopt aan het water van Prinsenei land, maar is als monument nog steeds goed onderhouden. Koot begon zijn wandeling over deze pakhuiseilanden bij de Teertuinen, waar ooit tientallen windassen hebben gestaan om de tonnen met teer te kunnen lossen of ver plaatsen. Eentje is er overgebleven, schrijft Koot. En nog in gebruik op de laatste teer tuin, direct na de brug naar het eiland. Wie er nu kijkt kan vergeefs zoeken. Gelukkig is er een bewoner van een rijtje pakhuizen die uitkomst biedt. Hij loopt mee naar een privéparkeerplaats. Vrijwel overgroeid langs het water van de gracht staat daar, inder daad, nog steeds de windas. Goed onderhouden zelfs. De bewoner somt meteen enkele grote missers van de afgelopen tientallen jaren op. 't Is mooi dat pakhuizen zijn verbouwd tot appartementen, zodat ze weer een functie hebben. Maar waarom, vraagt hij zich af, is Tegenwoordig is het een prachtige plek om te wonen ofte wandelen. Dat laatste gebeurt veel, zelfs groepen fietsers wagen zich over de eilanden. Ton Koot zou daarover tevreden zijn. Nog steeds gaat men graag Amsterdam in. Amsterdam. Nieuwbouw op het Westerdok blokkeert niet alleen het historische uitzicht van de Gal genstraat op de Volenwijk, waar op de andere IJ-oever in het verleden galgen stonden. Ook dit sfeervolle bruggenbeeld tussen Realeneiland en Prinseneiland slaat dood tegen de harde wand erachter. Amsterdam. Realeneiland, Zandhoek. Tot ver na de oorlog stond dit rijtje huizen te verkrotten en waren ze onbewoonbaar verklaard. Na restauratie in de jaren vijftig staan ze er weer perfect bij. juni 2011 Heemschut 23

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2011 | | pagina 25