Film goed ontvangen Nederlandse bijdrage 'De Algemeene' staat leeg en verkeert in slechte staat. Wel heeft het een beschermde status 'Internatio Building' is recent gekocht door investeerders die de unieke kwaliteiten van het gebouw erkennen De eerste ontvangst van de film in Indonesië is goed. De documentaire is recent uitgezonden door Metro TV, een soort Indonesisch CNN die in vrijwel heel Indonesië ontvangen kan worden. Hoewel het effect van deze uitzending moeilijk meetbaar is, leert de ervaring dat zodra een gebouw op enigerlei wijze op film of op papier is vastgelegd, eigenaren en omwonenden met aanzienlijk meer aandacht en bewustzijn naar het gebouw kijken. Een proces dat tot een aanzien lijk aandachtiger omgang met het gebouwde erfgoed heeft geleid. In Nederland zijn de eerste reacties eveneens positief. Getracht wordt om ook hier de film op tv uitgezonden te krijgen. In ons land is nog veel mis siewerk voor dit erfgoed nodig. Tie van der Horst denkt inmiddels na over een film over het gemeenschappelijke erfgoed in Semarang. Een samenvatting van Surabaya's hidden treasures, saved or lost forever is binnenkort te zien op de website van Heemschut, www.heemschut.nl. Via full.moon@hetnet.nl is de film te bestellen. De Nederlandse overheid zet zich al langere tijd in voor het behoud van het gemeenschappelijke erfgoed - zowel het gebouwde als dat in archieven en musea - in Indonesië en andere gebieden waar de Nederlanders in het verleden aanwezig waren. Met Nederlands geld worden projecten als de documentaire van Tie van der Horst mogelijk gemaakt. Ook wordt er met Nederlandse kennis en geld onder steuning gegeven aan het beschrijven en herbestemmen van waardevolle forten en koloniale stationsgebouwen in Indonesië. Kennisuitwisseling, capaciteitsopbouw, bewustwording, stimulering en inhoudelijke ondersteu ning van projecten staan centraal bij de besteding van dit Nederlandse geld. Kwijnend Net als het pand van 'De Algemeene' is het Internatio Building van de architecten Ghij- sels en Von Essen uit 1929 sterk vervallen. Dit fantastische pand is recent gekocht door investeerders die de unieke kwaliteiten van het gebouw erkennen. Zij zijn van plan het zorg vuldig te renoveren. In de documentaire blijkt dat sommige gebouwen nog in goede staat zijn en functi oneren, maar dat vele andere slecht worden onderhouden. Tussen de oude stedelijke bebouwing wordt bovendien steeds meer hoogbouw zichtbaar. De kantoren en shop- pingmalls rukken op. Al lopend door de straten van Surabaya wordt duidelijk dat delen van het erfgoed wegkwijnen of in de verdrukking raken. Als deze ontwikkelingen doorzetten, zal het erfgoed op den duur volledig verdwijnen en zal Surabaya zich nog in weinig onderscheiden van een gemiddelde miljoenenstad. In Indonesië worden culturele en historische overwegingen geregeld terzijde geschoven voor direct economisch en politiek gewin. Lokale bestuurders lijken zich doorgaans weinig bewust van het belang, maar vooral ook van de potentie van het gebouwde Indische verleden. Het gevolg daarvan is, dat vooral sinds de afgelopen jaren tachtig door de voorspoedige ontwikkeling van de economie talloze archi tectonisch en stedenbouwkundig interessante gebouwen zonder enige vorm van documen tatie of registratie zijn verdwenen. De gevolgen van deze ontwikkeling zijn voor onderzoekers, ontwerpers en bewoners om ver schillende redenen bijzonder ingrijpend. Voor academici betekent afbraak van een gebouw veelal het verdwijnen van de enige bron van informatie. Daarmee ontstaat een groter hiaat in (te vergaren) kennis. Voor ontwerpers bete kent afbraak van een gebouw het verdwijnen van context en aanknopingspunten voor een nieuwe ruimtelijke ontwerpopgave. Voor bewo ners tot slot is de afbraak van een gebouw het einde van tastbare herinneringen aan het eigen of een gedeeld verleden. In alle gevallen, zowel voor Indonesië als voor Nederland, betekent het verdwijnen van Indische architectuur een verschraling van de culturele diversiteit die een rijk potentieel aan mogelijkheden biedt. Overzichskaartje van een deel van de archipel van Indonesië. In het midden Java. Links het puntje van Oost Sumatra en rechts het kleinere eiland Bali. Tekening Studio Letterman Surabaya Tekening Studio Letterman De voorpunt van het ziekenhuis heeft net als de eveneens door Citroen ont worpen Christ Church, een kerktoren. Het heeft echter, in tegenstelling tot de Christ Church, drie erepoorten voor de hoofdingang aan de voorzijde. Het gebouw staat er nog in zijn oorspron kelijke toestand en is nu onderdeel van een groot ziekenhuiscomplex. De Algemee Darmo Ziekenhuis Building 10 Heemschut juni 2011 Tttsn»» mme Jakarta Semarang Surabaya Yogyakarta 'enpasar SUMATRA tg. Bandar Lampung BAL

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2011 | | pagina 12