Zuid-Holland
Van der Klauwtoren bedreigd
De kraanbrug aan de Dief dijk
Leiden. Van der Klauwtoren. Foto Marcel Overbeek
Leiden - Aan de Kaiserstraat 63 in Leiden staat
de Van der Klauwtoren, ooit een faculteitsge
bouw van de Leidse Universiteit. De Stichting
Industrieel Erfgoed Leiden zet zich in voor
het behoud van dit markante gebouw uit de
periode van de wederopbouw. Het is in 1956
ontworpen door architect ir. G. Friedhoff en is
opgetrokken in een betonskelet, met een karak
teristieke bekleding van de buitengevels in rode
baksteen. De verticale muurdammen geven het
gebouw een rijzige uitstraling.
Het 40 meter hoge gebouw, de huisvesting
voor het Biologie-instituut, is sinds juli 2009
niet meer in gebruik en staat nu op de nomi
natie te worden gesloopt. De Van der Klauw
toren is genoemd naar de vroegere hoogleraar
in de algemene Zoölogie. Volgens STIEL is de
Van der Klauwtoren een belangrijk monument
uit de naoorlogse periode, en bovendien een
gebouw dat een belangrijke plaats inneemt in
de geschiedenis van de Rijksuniversiteit Leiden.
Daarnaast neemt het gebouw een belangrijke
plaats in in het oeuvre van architect Friedhoff.
Het interieur verkeert nog in goede staat en
het pand leent zich uitstekend voor hergebruik
in de vorm van appartementen, kantoren of
ateliers. Volgens een onderzoek van STIEL aan
de hand van de zogeheten erfgoedmeetlat
verdient het gebouw de vereiste waardering
van 3,5, voldoende voor toekenning van de
monumentenstatus.
De kraanbrug bij Fort Naarden. Foto vaarwaterplan.nl en verlaanenbouwstra.nl
De kraanbrug bij Fort Asperen.
Leerdam - De kraanbrug is een van de meest
bijzondere typen brug van ons land. Van dit
type, dat vaak werd toegepast bij de toegang
tot vestingwerken, zijn nog twee exem
plaren overgebleven. De kraanbrug bij het
fort Naarden is in 2007 al gerestaureerd. In
december 2010 is het herstel begonnen van de
kraanbrug van het fort Asperen aan de Diefdijk,
op de grens van Zuid-Holland en Gelderland.
De kraanbrug aan de Diefdijk werd in 1880
gebouwd als onderdeel van de railverbinding
Leerdam-Geldermalsen, ofwel de oude Betuwe
lijn. De brug, die tegelijk als verdedigingswerk
dienst deed voor het fort Asperen, bestaat uit een
smeedijzeren constructie van vier driehoek-
vormige staanders, die met elkaar zijn verbonden
en zijn bevestigd aan het bakstenen landhoofd
van de fortgraeht. De brug heeft als bijzonder
heid dat deze bij het opendraaien zijwaarts
wegzwenkt. Het fort Asperen maakte deel uit
van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Bij het
herstel zal vooral het in slechte staat verkerende
ijzerwerk van de brug worden aangepakt.
Hiervoor wordt dit onderdeel gedemonteerd
en vervoerd naar een scheepswerf, waar de
restauratie zal plaatsvinden. Mogelijk zal
de kraanbrug ook weer draaibaar worden
gemaakt. De restauratie van deze unieke
brug wordt financieel mogelijk gemaakt door
bijdragen van Staatsbosbeheer (eigenaar van
de brug) en de Dienst Landelijk Gebied.
april 2011 2010 Industria 45