Friesland IJzerwarenpakhuis 'Hartelust' Kokostapijtfabriek bedreigd Groningen World Canals Conference Harlingen. De kokostapijtfabriek Van der Schoot. Leeuworden - Eind vorig jaar is het herstel voltooid van het voormalige ijzerwarenpakhuis 'Hartelust' aan de Romkeslaan in Leeuwarden. Het monumentale pakhuis, een rijksmonu ment, werd in 1908 gebouwd in opdracht van de ijzerhandelaar Bernard Hartelust uit Leeuwarden. Het pand werd ontworpen door architect Z.S. Leddema, en opgetrokken in neo- renaissancestijl met Art Nouveau-invloeden. Na 1967 was het pand in gebruik bij de La. Rouppe van der Voorts Industrie en Handelsmaatschappij uit Den Haag. In 2003 kwam het leeg te staan. Architect Jelle de Jong uit Lemmer maakte een ontwerp voor de verbouw tot appartementen. Bouwbedrijf Lont BV uit Sint Annaparochie was verantwoordelijk voor de ingrijpende restauratieklus, die eind 2010 werd voltooid. Bijzonder aan het complex is de aanwezig heid van een inpandige binnenstraat, die nu dient om toegang tot de appartementen te verschaffen. In de binnenstraat zijn de originele buiten- en binnengevels in Lriese gele steen gehandhaafd. Naast de 28 appartementen zijn zes kantoorruimtes met atelierruimtes opgele verd, deels in een nieuwbouwdeel, dat is aange past aan de bouwstijl van het oude pakhuis. De bouwkosten voor het project bedroegen 4,7 miljoen euro. Harlingen - Aan de Kimswerderweg in Harlingen staat het vervallen complex van de kokostapijtfabriek van de firma Van der Schoot. Voor de fabriek is een sloopvergunning aangevraagd en inmiddels ook verleend door de gemeente. Het geheel heeft geen enkele beschermde status. De kokostapijtfabriek, een U-vormig, eenlaags in traditionele baksteenstijl opgetrokken gebouw, werd in 1941 gebouwd door de Duitsers als reparatiewerkplaats voor geschut van de marine. Het stond in de oorlog bekend als het 'Maza-gebouw', een afkorting van 'Marine Artillerie Zeugamt'. De bouwstijl refereert aan de indertijd gangbare 'Heimat- stil', een bouwstijl die de Duitsers ook hebben toegepast bij de bouw van de luchtmachtbasis Deelen bij Arnhem. Na de oorlog werd het 'Maza-gebouw' in gebruik genomen als fabriek van kokosmatlopers door de Gebr. van der Schoot. De fabriek was in de jaren vijftig en zestig een van de belang rijkste bedrijven in Harlingen. Door de intro ductie van nylon werd de populaire kokosmat steeds minder verkocht en Van der Schoot ging na beëindiging van de kokosmatproductie over op een kippenhandel. Na de sluiting van het bedrijf kwam het complex leeg te staan en verviel het tot een bouwval. Op 27 januari 2010 verleende de gemeente Harlingen een sloop vergunning voor dit markante gebouw, dat van belang is vanwege de oorspronkelijk militaire functie, maar ook omdat het een belangrijke rol heeft gespeeld in de naoorlogse industrialisatie van Harlingen. De Vereniging Oud Harlingen heeft geen protest aangetekend tegen de sloop, maar heeft wel een oproep doen uitgaan aan geïnteresseerde partijen om het pand te behouden en het een nieuwe zinvolle bestem ming te geven. De vereniging realiseert zich evenwel dat het complex volkomen is uitgeleefd door jarenlange leegstand en dat renovatie een kostbare zaak zal zijn. De actuele sloopdreiging van het Harlinger com plex toont eens te meer aan dat bescherming van gebouwd militair erfgoed uit de Tweede Wereldoorlog nog lang niet gewaarborgd is. Oranjekanaal bij Zuidbarge. Foto Marcel Overbeek Van 19 tot en met 24 september 2011 zal de World Canals Conference worden gehouden in Groningen. Op de conferentie staan de thema's economie, ecologie, cultuurhistorie, infrastructuur en toerisme centraal (zie Heem schut februari 2011, pag 17). De World Canals Conference is een 23 jaar oud initiatief van British Waterways. In de ochtendsessies spreken internationale en nationale specialisten, de middagen zijn gevuld met werkbezoeken aan kanalen en watergebonden erfgoed in de drie noordelijke provincies. Zo komt in friesland het Lriese Merenproject aan de orde en ligt in Groningen de nadruk op de Veenkoloniale Vaarwegen, de in 2009 geopende vaarroute Zuidlaardermeer-Oost-Groningen, het Van Starkenborghkanaal en het landschap. In Drenthe gaat de aandacht uit naar de histori sche vaarwegen en nieuwe verbindingen. Een uitgebreid post-conferenceprogramma richt zich op kanaalstructuren en watersystemen voor de beroepsvaart op de hoofdvaarwegen van Rijkswaterstaat, de historische kanalen en de waterschappen in Overijssel, Gelderland, Utrecht, Zuid- en Noord-Holland. Voor alle actuele ontwikkelingen, publicaties en acties rond de conferentie zie www.worldcanalsconference2011.nl

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2011 | | pagina 45