tullifet
Bouwgegevens
Foto boven: De hoofdentree van het museum.
Foto Huib Kooyker
Foto midden: Foyer.
Foto Huib Kooyker
Foto onder: Het vernieuwde interieur in de
oudbouw van het museum.
Foto Luuk Kramer
Schouw
Speciale aandacht verdient de opgestelde Wilde-
manschouw (ca 1540). Deze is afkomstig uit de
van 1532 tot 1541 gebouwde Kloveniersdoelen
en in 1857 gesloopt. Daarmee had de schouw
zijn authentieke plaats verloren. Het fries
bestaat uit fraai houtsnijwerk met afbeeldingen
van vechtende mannen. Dit wordt toegeschreven
aan het atelier van Jan Terwen. Hergebruik van
bouwelementen is van alle tijden, maar daarvan
is hier geen sprake. Het restauratiebeginsel
'maak geen geschiedenis die er niet was' is
hier dan ook niet van toepassing. Er moet een
onderscheid gemaakt worden tussen restaura
tiebeginsel enerzijds en anderzijds het bewaren
en veilig stellen van een kunstobject dat zeer wel
op zijn plaats is in een museum, en nu als object
van kunst een andere functie heeft gekregen,
namelijk de geschiedenis inzichtelijk maken.
Het ontwerp en de samenwerking tussen muse
umdirecteur, architecten en uitvoerder heeft er
toe geleid dat de door de tijd verstoorde balans
in het gebouw is hersteld en aantoont hoe
transformatie van een gebouw en eigentijdse
vormgeving tot een schitterend geheel voert dat
het monument versterkt.
Drs. Hans Bollebakker is gastdocent aan de UVA.
Opdrachtgever:
Architect:
Interieur:
Tuinontwerp:
Aannemer:
Bouwsom:
Totale investering: 24 miljoen
Bouwhistorishe opname en waardestelling 2006:
Maarten Enderman, Saskia van Ginkel-Meester.
Bureau voor Bouwhistorie Et Architectuur
geschiedenis (BBA), Utrecht.
De gemeente Dordrecht
Dirkjan Postel (Kraaijvanger.Urbis)
Evelyne Merkx (Merkx Girod architecten)
Michael van Gessel, Amsterdam
H.J. Jurriëns b.v., Utrecht; uitvoerder Ate Pijpker
14,2 miljoen
32 Heemschut februari 2011