tullifet Bouwgegevens Foto boven: De hoofdentree van het museum. Foto Huib Kooyker Foto midden: Foyer. Foto Huib Kooyker Foto onder: Het vernieuwde interieur in de oudbouw van het museum. Foto Luuk Kramer Schouw Speciale aandacht verdient de opgestelde Wilde- manschouw (ca 1540). Deze is afkomstig uit de van 1532 tot 1541 gebouwde Kloveniersdoelen en in 1857 gesloopt. Daarmee had de schouw zijn authentieke plaats verloren. Het fries bestaat uit fraai houtsnijwerk met afbeeldingen van vechtende mannen. Dit wordt toegeschreven aan het atelier van Jan Terwen. Hergebruik van bouwelementen is van alle tijden, maar daarvan is hier geen sprake. Het restauratiebeginsel 'maak geen geschiedenis die er niet was' is hier dan ook niet van toepassing. Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen restaura tiebeginsel enerzijds en anderzijds het bewaren en veilig stellen van een kunstobject dat zeer wel op zijn plaats is in een museum, en nu als object van kunst een andere functie heeft gekregen, namelijk de geschiedenis inzichtelijk maken. Het ontwerp en de samenwerking tussen muse umdirecteur, architecten en uitvoerder heeft er toe geleid dat de door de tijd verstoorde balans in het gebouw is hersteld en aantoont hoe transformatie van een gebouw en eigentijdse vormgeving tot een schitterend geheel voert dat het monument versterkt. Drs. Hans Bollebakker is gastdocent aan de UVA. Opdrachtgever: Architect: Interieur: Tuinontwerp: Aannemer: Bouwsom: Totale investering: 24 miljoen Bouwhistorishe opname en waardestelling 2006: Maarten Enderman, Saskia van Ginkel-Meester. Bureau voor Bouwhistorie Et Architectuur geschiedenis (BBA), Utrecht. De gemeente Dordrecht Dirkjan Postel (Kraaijvanger.Urbis) Evelyne Merkx (Merkx Girod architecten) Michael van Gessel, Amsterdam H.J. Jurriëns b.v., Utrecht; uitvoerder Ate Pijpker 14,2 miljoen 32 Heemschut februari 2011

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2011 | | pagina 34