De nieuwe serre, grenzend aan de tuin van het Dordrechts Museum. Foto Dirk Jan Postel wordt verwezen naar de uitgebreide beschrij ving in het boek dat ter gelegenheid van de opening is tot stand gekomen: Dordrechts Museum. De Collectie, Het Gebouw. Dordrecht 2010. De verbouwing uit 1904 voldeed aan de eisen van die tijd. Architect van Bilderbeek had de tussenmuren en balklagen van Itz uit 1853 goeddeels in stand gelaten. En ook een muur die mogelijk uit de zestiende eeuw restte. Een veelheid van elkaar opvolgende latere ingrepen maakten dat structuur en onderlinge samenhang uiteindelijk ver te zoeken waren. De trappen in de centrale hal en de vleugels waren onmogelijk en aan vernieuwing toe. Het museum werd te klein en voldeed niet meer aan de eisen van de tijd. Ambitie De ambitie van directeur Peter Schoon is om het museum in te bedden in de samenleving; het te maken tot een centrum van activiteiten, een culturele ontmoetingsplaats voor een zo breed mogelijk publiek en het contact met de Dordtse gemeenschap te herstellen. De opdracht aan de architect was enerzijds om een logische, coherente en transparante routing te maken en anderzijds dit zodanig te doen dat het een aangenaam verblijfsklimaat werd. Daar naast was er het verzoek een ontwerp te maken dat voorziet in een lounge, restaurant, audi torium en een aparte tentoonstellingsvleugel. Dit betekende een nieuwe aanbouw. Dirkjan Postel: 'Een goed museum biedt zijn bezoekers een ontdekkingstocht. Daarom hebben we in de oudbouw een doorlopend circuit gemaakt door beide verdiepingen, met nieuwe trappen. In dat deel wordt de collectie getoond. Hiernaast, in de nieuwbouw, ligt de uitbreiding als een helder labyrint.' Dit labyrint biedt de mogelijkheid om er op verschillende manieren doorheen te lopen en telkens nieuwe delen te ontdekken, zonder te verdwalen. De nieuwbouw staat in een fascine rend contrast tot de oudbouw. De restauratie en transformatie van de oudbouw toont enerzijds respect voor de monumentale delen als balklagen, tussen- en buitenmuren en een 16de eeuwse buitenmuur en anderzijds boeiend contrasterende toevoe gingen zoals de trappen en de aangebouwde serre waarvan de glasconstructie zodanig is dat de scheiding 'binnen- en buiten' wordt opgeheven en het zicht op de muur optimaal in takt blijft. Evenwicht Evelyne Merkx, verantwoordelijk voor het inte rieurontwerp, ziet de noodzaak om bij ingrepen het in een gebouw bestaande evenwicht niet De overgang tussen nieuwbouw en oudbouw. Foto Huib Kooyker 30 Heemschut februari 2011

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2011 | | pagina 32