Conferentie
World Canals Conference 2011
Groningen, The Netherlands
Sentefiiher 19-24
Assen. Kruispunt Drentsche Hoofdvaart en
de Vaart richting centrum Assen.
Assen. Werk aan de nieuwe brug in de Vaart.
door Birmingham. 'De toeristengidsen raadde
destijds aan om dat zo snel mogelijk te doen.
Het zou ongeveer een dag kosten en die dag
kon je als verloren beschouwen.'
Tegenwoordig vormen waterwegen weer het
kloppend hart van Birmingham. 'Net als van
Liverpool of Manchester. Je ziet dat mensen
naar het water trekken, dat er festiviteiten
worden georganiseerd en dat er horeca neer
strijkt. Recreanten en toeristen blijven er met
genoegen een dagje liggen.'
Die trend is overgeslagen naar Nederland.
Gedempte kanalen worden opengegraven,
dammen die het scheepvaartverkeer belem
merden worden vervangen door bruggen,
pleziervaartuigen mogen aanleggen in het hart
van steden en dorpen en overal worden op het
water geïnspireerde festiviteiten georganiseerd.
'Je ziet nu dat plaatsen, die hun gezicht van
het water hadden afgekeerd, zich weer op het
water richten.'
Gedempt
Het platteland verandert ook. 'Na de Tweede
Wereldoorlog zijn veel kanalen gedempt.
Het was een kwestie van vooruitgangsdenken:
de tijd van de trekschuit was voorbij en kanalen
hadden hoogstens waarde voor de waterafvoer.
Het gevolg is, dat de reereatievaart overal
belemmeringen tegenkwam. Het is niet voor
niets dat de vaarverbinding tussen het Drentse
Erica en Ter Apel in de provincie Groningen in
ere wordt hersteld. Je kunt weer rondjes varen
en dat is wat recreanten willen.'
De verbinding tussen het Zuidlaardermeer en
het kanalenstelsel in de provincie Groningen
is open en dat stelsel heeft bij Rütenbroek
opnieuw aansluiting met de Duitse water
wegen. In Friesland is een project in uitvoering,
dat door de aanleg van aquaducten autover
keer van scheepvaart scheidt.
Het eerherstel voor de Nederlandse kanalen zal
niet lukken zonder het herstel van het erfgoed
dat aan het water verbonden is. Sluizen en
bruggen, oude kades, pakhuizen en kalkovens
zijn de uiterlijke tekenen van wat de kanalen
hebben betekend voor Nederland. Volgens
Gerding lag in de steden en op het platteland
de focus een tijdlang op het wegverkeer.
'Dat verandert. Kanalen krijgen weer de
aandacht die ze verdienen. In Annerveensche-
kanaal heeft bijvoorbeeld het Grevelingskanaal
al bescherming gekregen in het kader van de
Monumentenwet.'
De World Canals Conference vindt
plaats in Groningen van 19 tot en
met 24 september 2011 en krijgt vier
hoofdthema's. Dat zijn de economie
inclusief de beroepsvaart, de cultuur
historie en de ecologie waaronder de
betekenis van kanalen als ecologische
verbindingszone en voor de waterber
ging. Het vierde thema is het toerisme.
Meer informatie is te vinden op:
www.worldcanalsconference2011.nl
18 Heemschut februari 2011