Conferentie World Canals Conference 2011 Groningen, The Netherlands Sentefiiher 19-24 Assen. Kruispunt Drentsche Hoofdvaart en de Vaart richting centrum Assen. Assen. Werk aan de nieuwe brug in de Vaart. door Birmingham. 'De toeristengidsen raadde destijds aan om dat zo snel mogelijk te doen. Het zou ongeveer een dag kosten en die dag kon je als verloren beschouwen.' Tegenwoordig vormen waterwegen weer het kloppend hart van Birmingham. 'Net als van Liverpool of Manchester. Je ziet dat mensen naar het water trekken, dat er festiviteiten worden georganiseerd en dat er horeca neer strijkt. Recreanten en toeristen blijven er met genoegen een dagje liggen.' Die trend is overgeslagen naar Nederland. Gedempte kanalen worden opengegraven, dammen die het scheepvaartverkeer belem merden worden vervangen door bruggen, pleziervaartuigen mogen aanleggen in het hart van steden en dorpen en overal worden op het water geïnspireerde festiviteiten georganiseerd. 'Je ziet nu dat plaatsen, die hun gezicht van het water hadden afgekeerd, zich weer op het water richten.' Gedempt Het platteland verandert ook. 'Na de Tweede Wereldoorlog zijn veel kanalen gedempt. Het was een kwestie van vooruitgangsdenken: de tijd van de trekschuit was voorbij en kanalen hadden hoogstens waarde voor de waterafvoer. Het gevolg is, dat de reereatievaart overal belemmeringen tegenkwam. Het is niet voor niets dat de vaarverbinding tussen het Drentse Erica en Ter Apel in de provincie Groningen in ere wordt hersteld. Je kunt weer rondjes varen en dat is wat recreanten willen.' De verbinding tussen het Zuidlaardermeer en het kanalenstelsel in de provincie Groningen is open en dat stelsel heeft bij Rütenbroek opnieuw aansluiting met de Duitse water wegen. In Friesland is een project in uitvoering, dat door de aanleg van aquaducten autover keer van scheepvaart scheidt. Het eerherstel voor de Nederlandse kanalen zal niet lukken zonder het herstel van het erfgoed dat aan het water verbonden is. Sluizen en bruggen, oude kades, pakhuizen en kalkovens zijn de uiterlijke tekenen van wat de kanalen hebben betekend voor Nederland. Volgens Gerding lag in de steden en op het platteland de focus een tijdlang op het wegverkeer. 'Dat verandert. Kanalen krijgen weer de aandacht die ze verdienen. In Annerveensche- kanaal heeft bijvoorbeeld het Grevelingskanaal al bescherming gekregen in het kader van de Monumentenwet.' De World Canals Conference vindt plaats in Groningen van 19 tot en met 24 september 2011 en krijgt vier hoofdthema's. Dat zijn de economie inclusief de beroepsvaart, de cultuur historie en de ecologie waaronder de betekenis van kanalen als ecologische verbindingszone en voor de waterber ging. Het vierde thema is het toerisme. Meer informatie is te vinden op: www.worldcanalsconference2011.nl 18 Heemschut februari 2011

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2011 | | pagina 20