Opzet is de restanten van het kasteel snel te consolideren In september World Canals Conference in Groningen Foto's Casper Ie Gras j Erie Ie Gras - Zonder kanalen had ons land er compleet anders uitgezien. Niet alleen maakten door mensen gegraven waterwegen vervoer per schip en de aanleg van polders mogelijk, ook ontstonden steden en dorpen vaak juist langs kanalen. In september is Groningen daarom de thuishaven voor de World Canals Conference: 'Het is tijd voor eerherstel van onze kanalen.' laat gebruiken. In 1933 verkoopt Franz Lothar graaf van Hoensbroeck het landgoed aan zijn vriend Rudolf Jurgens uit Nijmegen, lid van de Raad van Bestuur van Unilever. Golfbaan Begin februari 1945 wordt het kasteel door bombardementen verwoest omdat het, bezet door Duitse Fallschirmjager, de opmars van de Schotse Lowlands Division belemmert. Met het omringende landgoed (circa 700 hectare) is Bleijenbeek uiteindelijk verkocht aan AMEV Vastgoed BV, nu ASR, die het invult met een golfbaan. In de toekomst wil deze projectontwikkelaar de bouw van bungalows in combinatie met natuurontwikkeling en de consolidatie van de kasteelrestanten ter hand nemen. De ruïne van het kasteel vervalt intussen steeds verder. Afdoende maatregelen zijn dringend nodig wil Bleijenbeek niet alsnog helemaal verloren gaan. Het is daarom de bedoeling de restanten van het kasteel zo snel mogelijk te consolideren en de binnenste slotgracht met het nu sterk verwilderde tuincomplex van meer dan een hectare te herstellen. Het plan omvat verder het opknappen van de beukenallee en het lanenstelsel, inclusief het herstellen van de diverse ziehtassen. Daarna is een gedeeltelijke restauratie voorzien waarbij, afhankelijk van de toekomstige bestemming, het dak van de ridderzaal en de top van de hoofdtoren op de binnenplaats zullen worden gereconstrueerd. De stichting tot redding van het kasteel Bleijenbeek weet zich in het jubileumjaar 2011 gesteund door de Bond Heemschut, die in het kader van haar eeuwfeest kasteel Bleijenbeek als nationaal adoptieproject met raad en daad zal ondersteunen. W. Heijbroek en A. Gijsbers zijn lid van de Eeuw feestcommissie. DE DRENTSE PROVINCIAAL HISTORICUS dr. Michiel Gerding is een van organi satoren van deze conferentie. Op het eerste gezicht is dat vreemd, want Drenthe staat niet bekend als waterprovineie. Gerding ziet dat anders: 'Zonder kanalen waren de veenontgin- ningen onmogelijk geweest. Het aanzien van grote delen van de provincie, eigenlijk van heel Noord-Nederland, is daardoor in belangrijke mate bepaald door kanalen.' En ook West-Nederland zou er totaal anders uit hebben gezien: 'Om polders droog te malen en droog te houden, heb je afvoerkanalen nodig. Bovendien zijn veel steden ontstaan langs het water. Soms langs natuurlijke en soms langs door mensen gegraven waterlopen. Den Haag is de enige belangrijke uitzondering.' Auto Steden en dorpen hadden hun gezicht naar het water gekeerd. Dat veranderde rond 1950, onder meer onder invloed van de auto. Gerding zegt daarover 'De gevolgen zie je bijvoor beeld in de Veenkoloniën. Veel kanalen die zijn gegraven voor de afvoer van turf zijn daar gedempt. Dorpen als Emmer Compascuum of Valthermond verloren hun eigen karakter. In grote plaatsen als Hoogeveen of Drachten gebeurde hetzelfde.' Meppel bleef demping bespaard. Ook hier lagen al plannen klaar om de grachten te dempen, maar een aantal Meppelaars, verenigd in actie- Assen. Naast de oude Witterbrug in de Vaart, een zijtak van de Drentsche Hoofdvaart, lag een dam. De brug is nu verwijderd om scheepvaart weer mogelijk te maken. Op deze foto de verplaatste Witterbrug, met op de achtergrond werkzaamheden aan de nieuwe brug die de dam heeft vervangen. groep De Stadswacht, wist de bevolking te mobiliseren en de plannen van tafel te krijgen. Gerding: 'Het speelde in het hele land. Zelfs in Amsterdam waren plannen om de grachten te dempen.' Birmingham Engeland liep voorop in het herstel van de waarde ring voor kanalen. Gerding voer sinds de jaren tachtig vaak met een 'narrow boat', een aan de smalle Engelse kanalen aangepast schip, februari 2011 Heemschut 17 i Eerherstel voor onze kanalen

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2011 | | pagina 19