Voor een groep medestanders houdt Weissman een rede over de snelle achteruitgang van het erfgoed in Nederland Willem Heijbroek - Adriaan Willem Weissman (1858-1923) heeft, los van alle activiteiten voorafgaande aan en tijdens de oprichting in 1911, vooral als eerste secretaris voor Heemschut heel veel betekend. Alle verslagen van ledenvergaderingen en acties voor behoud en bescherming heeft hij tot zijn dood in 1923 verzorgd. Met een groot aantal publicaties onder steunde hij het werk van het Heemschut adviesbureau. A.W. Weissman Ontwerp voor de Internationale Koloniale Tentoonstelling 1884. Tekening Weissman. WEISSMAN WERD IN AMSTERDAM geboren en ging naar de lagere school in de verbouwde Agnietenkapel. De restauratie van deze kapel, door een andere Heemschutter van het eerste uur, Abel Antoon Kok, zou hij in 1920 als stadsarchitect begeleiden. Al vroeg tot bouwkunst aangetrokken ging hij na het door lopen van de HBS in 1875 in de leer bij Willem Springer, assistent-architect van de dienst Publieke Werken en stadsarchitect B. de Greet. Dit past helemaal bij zijn latere zienswijze dat de praktijk, meer nog dan een opleidingsinsti tuut, de leerschool voor het leven is. 's Avonds volgt Weissman lessen aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten. In 1882 komt hij als 'bouwkundige eerste klasse' in dienst van de gemeente Amsterdam. Daar kan de jonge architect belangrijke werkzaamheden verrichten en nog belangrijker de gemeentearchieven doorspitten. Dit laatste was nodig voor zijn omvangrijke studies over de geschiedenis van de Amsterdamse bouwkunst, in het bijzonder de grootmeesters Hendrick de Keyser en Jacob van Campen. Vanwege deze activiteiten vraagt het gemeentebestuur Weissman om bij de 300ste sterfdag van Hendrick de Keyser een redevoering te houden en een door hem ontworpen gedenksteen te laten plaatsen. Weissman is lid geweest van Bond Nederlandse Architecten en Architectura et Amicitiae, waar voor hij het vignet van hun blad 'De Opmerker' ontwerpt. Weismann wordt bij zijn tekenwerk steeds geholpen door zoon Piet van zijn leer meester Willem Springer. Om de Koloniale Tentoonstelling van 1884 gereed te krijgen moeten beiden menige nacht aan de tekentafel doorbrengen. In de volgende jaren worden de belangrijkste opdrachten voor Weissman het ontvangstgebouw van de Nieuwe Oosterbegraafplaats aan de Kruislaan (1892) en het Stedelijk Museum aan de Paulus Potterstraat (1894). Dit laatste is een baksteen gebouw met toepassing van terra cotta, ont worpen in een Italiaanse neo-renaissance stijl, die hij zeer hoog waardeert. Het is daarmee een geslaagd voorbeeld van een ontwerp dat terug grijpt op de klassieke stijlen. Door een meningsverschil krijgt Weissman op 1 november 1894 ontslag, wegens het eigen machtig afwijken van het bestek bij de bouw van het Stedelijk Museum. Vervolgens zet hij in de private sector zijn werk voort en verhuist hij naar Nijmegen, waar een concertgebouw naar zijn ontwerp wordt gebouwd. Na enkele jaren keert hij terug naar Amsterdam waar hij een villa aan de Jan Luykenstraat en verschil lende woonhuizen in de Staatsliedenbuurt, aan de Hobbemastraat en de Willemsparkweg ontwerpt. 14 Heemschut februari 2011 fW.fi. -• a J flffiSf® Amhm BjjvydmÜT fflÈSHJ® w* 7 Mi US) Aan de wieg van Heemschut: Adriaan Willem Weissman -vAk- oTT

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2011 | | pagina 16