Overijssel Hoofdkantoor Stork gesloopt Maak van spoorwegbrug fietsersbrug Verwaarloosd Weina wacht op opknapbeurt Hengelo - In april is het oude hoofdkantoor van de machinefabriek Stork in Hengelo gesloopt. Deze sloop moet de weg vrij maken voor de nieuwbouw van het Nederlandse hoofdkantoor van Siemens Industriële Turbomachines. Met de sloop van het oude kantoor van Stork is een belangrijk monument van de Hengelose indu striële geschiedenis verdwenen. Het kantoor, een monumentaal pand in vier verdiepingen en opgetrokken in expressionisti sche baksteenarehiteetuur, werd omstreeks 1925 gebouwd. In 1943 was dit hoofdkantoor de locatie waar een staking uitbrak onder de Stork-werk- nemers tegen de Duitse bezetters. Met de sloop van het kantoor en de bouw van het nieuwe, moderne Siemenspand wordt opnieuw een deel van het plangebied 'Hart van Zuid' in Hengelo gerealiseerd. In dit masterplan wordt fasegewijs het industriegebied van Stork herontwikkeld, met behoud van een aantal belangrijke industriële monumenten. Helaas behoorde het hoofdkan toor niet tot de te behouden objecten. Wel zal het ernaastgelegen, opvallende bedrijfspand van Stork met de afgeronde hoek uit de dertiger jaren behouden blijven. Een groot deel van het achter liggende fabriekscomplex is overigens nog steeds in gebruik bij machinefabriek Stork. Enschede - In de natuurrijke omgeving van Enschede bouwden vele textielfabrikanten vanaf 1900 hun buitenhuis. De monumentale villa's, vaak gelegen in een ruim park van hele hec taren, vormden een schrille tegenstelling met de textielfabrieken in het centrum van Enschede, met hun lawaaiige machines en rook uitbrakende schoorstenen. Een van de nog bewaard gebleven fabrikantenvil la's is de villa Weina, aan de Oldenzaalsestraat. Dit buitenverblijf werd in de 19de eeuw gesticht door de textielfamilie Blijdenstein. Eind 19de eeuw werd het verkocht aan een andere tex tielfamilie, Ter Kuile. Benjamin Willem ter Kuile liet op het terrein in 1906 een nieuw landhuis bouwen naar ontwerp van de architect Karei Muller. Deze bouwde vele landhuizen voor de Twentse textielfamilies. Het landhuis Weina werd opgetrokken in een bouwstijl verwant aan de Engelse cottagestijl. Het park rondom werd in de Engelse landschapsstijl ingericht met slingerende paden en vijvers. In 1916 werd de villa uitgebreid met een kantoorvleugel. De gevels zijn deels wit gepleisterd, met een uitgebouwd houten balkon en vensters voorzien van klassieke luiken. Door de teloorgang van de Enschedese tex tielindustrie in de jaren zestig droogden de financiële bronnen op voor de familie Ter Kuile en werden in 1963 hun fabrieken verkocht aan de gemeente Enschede. In 1966 werd de villa met het omringende landgoed verkocht aan een exploitatiemaatschappij. Eind 20ste eeuw verdween een groot deel van het park door ver koop aan derden. Sinds 2009 staat het landhuis leeg en is het verval al aardig toegeslagen en wordt het niet of nauwelijks onderhouden door de eigenaar. Ook het park verkeert in verwaar loosde staat. De eigenaar van de villa, Trebbe Projecten, heeft plannen om het pand - een rijksmonument - op te knappen. Volgens de gemeente Enschede wordt door de eigenaar gewerkt aan een onderhoudsplan voor het landhuis, waarvan de uitvoering echter afhankelijk is van subsidietoe kenning door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. In de visie van de gemeente zou het landgoed na een opknapbeurt opengesteld moeten worden als wandelgebied. Enschede - De spoorwegbrug in de Noord Esmarkerrondweg in Enschede zal in 2011 worden gesloopt. De brug werd in 1868 gebouwd voor het wegverkeer, dat op deze plaats de verdiept aangelegde spoorlijn Ensehede-Gronau pas seert. Een soortgelijke brug is nog te vinden in de Oostveenweg. De beide spoorwegbruggen (in feite spoorwegviadueten) hebben een bijzondere gietijzeren constructie, bestaande uitvier ronde gietijzeren zuilen met halfronde verbin- dingsbogen. Op de kapitelen zijn sier- stukken aangebracht van gietijzer in de vorm van acanthus bladeren. De bruggen hebben een houten wegdek en stalen zijleuningen. Omdat de bruggen zijn gebouwd in een tijd dat er nog geen auto's waren, voldoen ze niet meer aan de eisen van het huidige intensieve wegver keer. De bruggen, eigendom van Prorail, zijn zo smal dat auto's elkaar niet kunnen passeren. Tegen de sloop van de brug in de Esmarker- ondweg is protest gerezen vanuit de lokale bevolking. Als mogelijkheid tot behoud van de oude brug is genoemd een plan om deze te demonteren en elders als voetgangers- en fiet sersbrug een nieuwe bestemming te geven. Enschede, spoorwegbrug Esmarkerrondweg.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2010 | | pagina 45