Verenigingsnieuws 'Polyhymnia' terug naar Concertgebouw Bijdrage De Commissie Amsterdam van Heemschut spant zich in om het gebrandschilderde raam 'Polyhymnia in vervoering' terug te brengen in het Concertgebouw. Het prachtige her- denkingsraam is slechts vijftien jaar te zien geweest. In oktober 1954 vertrekt het Concert gebouworkest met de Holland-Amerikalijn naar de Verenigde Staten en Canada. Het is de eerste van de vele transcontinentale tournees van het orkest. In talloze steden werden met groot succes concerten gegeven onder leiding van Eduard van Beinum en Rafael Kubelik. Ook de terugkeer in december werd een triomftocht. Met een huldiging aan boord van de Noordam, een ontvangst in het bijzijn van minister Beel, maar vooral ook een geschenk van de Concertgebouw Vrienden. Tijdens de pauze van het eerste thuiseoncert kondigden de Vrienden aan dat zij opdracht hadden gege ven aan het glazeniersechtpaar Schilt-Geesink om een gebrandschilderd herdenkingsraam te ontwerpen. Femmy Sehilt-Geesink en haar man Johan Schilt zijn bekend van vele fraaie ramen. Een prachtig voorbeeld vormen de 22 ramen in de Marktpleinkerk in Winschoten. Het te herplaatsen gebrandschilderde raam van het Concertgebouw. Foto archief Muze In december 1955 werd het raam in de Mengel bergfoyer onthuld, in het bijzijn van niet alleen Van Beinum en veel orkestleden, maar ook van de ambassadeurs van de VS en Canada. Op het schitterende raam 'Polyhymnia in vervoering' zien we rechts het Concertgebouw met de lier. Vanuit de thuishaven van het orkest vaart het schip van de Holland-Amerikalijn, op de slinger van noten van het slotkoor van de 9e symfonie van Beethoven, over de oceaan. Linksboven symboliseren de wolkenkrabbers de Nieuwe Wereld, waarbij de lier als sterrebeeld is weer gegeven. Muze Polyhynia beschermt het schip, zingt het toe en blaast het omhoog. De gouden band door haar handen beweegt tussen de vier Aardse Muzen, die muziek vertolken, en de vier Muzen van Hogere Sferen. Het is een prachtig raam, maar binnen vijftien jaar na de feestelijk onthulling is het wegge haald voor een verbouwing. Daarna is het nooit meer te zien geweest voor het publiek. Hiermee verdween belangrijk cultureel erfgoed. Door de onvermoeibare inzet van de inmiddels 97-jarige heer Schilt is er nu een mogelijkheid om het raam terug te brengen. Ter gelegen heid van het eeuwfeest van Heemschut heeft de Commissie Amsterdam besloten zich in te zetten voor de terugkeer van het raam. De financiële middelen voor deze kostbare opera tie, bij elkaar 35.000 euro, zijn echter beperkt. De Commissie Amsterdam schenkt een startbe drag van 2000 euro en heeft aan dit bedrag de vrijwilligersbijdrage over 2010 toegevoegd. De commissie zoekt sponsors voor dit raam, dat zo tastbaar herinnert aan de rijke historie van het Concertgebouworkest. G. Lee Oen is lid van de Commissie Amsterdam van Heemschut Ook u kunt helpen bij de terugkeer van Polyhymnia in haar gebouw. Ter gelegenheid van het eeuwfeest van Heemschut kunt u een bijdrage storten op bankrekeningnummer 13.26.81.889 ten name van Heemschut Amsterdam, onder vermelding van 'raam'. Herstel In het artikel over het plaatsen van de grach tengordel van Amsterdam op de werelderf- goedlijst in het Heemschutnummer van oktober is de naam van de fotograaf van het beeldma teriaal onjuist vermeld. Door een misverstand is de naam van Mare Sehoneveld geplaatst. De foto's zijn aangeleverd door de gemeente Amsterdam. Alle foto's, op die van de tuin van Museum Van Loon na, zijn echter van de Am sterdamse fotograaf Han van Gooi. Rhederhof In het oktobernummer staat op pagina 33 bij de foto van landhuis Rhederhof niet de naam van de juiste fotograaf vermeld. Die moet zijn Walter de Wit. 36 Heemschut december 2010 ;m\\v

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2010 | | pagina 38