Verenigingsnieuws
'Polyhymnia' terug naar Concertgebouw
Bijdrage
De Commissie Amsterdam van Heemschut
spant zich in om het gebrandschilderde raam
'Polyhymnia in vervoering' terug te brengen
in het Concertgebouw. Het prachtige her-
denkingsraam is slechts vijftien jaar te zien
geweest. In oktober 1954 vertrekt het Concert
gebouworkest met de Holland-Amerikalijn naar
de Verenigde Staten en Canada. Het is de eerste
van de vele transcontinentale tournees van
het orkest. In talloze steden werden met groot
succes concerten gegeven onder leiding van
Eduard van Beinum en Rafael Kubelik.
Ook de terugkeer in december werd een
triomftocht. Met een huldiging aan boord van
de Noordam, een ontvangst in het bijzijn van
minister Beel, maar vooral ook een geschenk
van de Concertgebouw Vrienden. Tijdens de
pauze van het eerste thuiseoncert kondigden
de Vrienden aan dat zij opdracht hadden gege
ven aan het glazeniersechtpaar Schilt-Geesink
om een gebrandschilderd herdenkingsraam te
ontwerpen. Femmy Sehilt-Geesink en haar man
Johan Schilt zijn bekend van vele fraaie ramen.
Een prachtig voorbeeld vormen de 22 ramen in
de Marktpleinkerk in Winschoten.
Het te herplaatsen gebrandschilderde raam van
het Concertgebouw. Foto archief
Muze
In december 1955 werd het raam in de Mengel
bergfoyer onthuld, in het bijzijn van niet alleen
Van Beinum en veel orkestleden, maar ook van
de ambassadeurs van de VS en Canada. Op het
schitterende raam 'Polyhymnia in vervoering'
zien we rechts het Concertgebouw met de lier.
Vanuit de thuishaven van het orkest vaart het
schip van de Holland-Amerikalijn, op de slinger
van noten van het slotkoor van de 9e symfonie
van Beethoven, over de oceaan. Linksboven
symboliseren de wolkenkrabbers de Nieuwe
Wereld, waarbij de lier als sterrebeeld is weer
gegeven. Muze Polyhynia beschermt het schip,
zingt het toe en blaast het omhoog. De gouden
band door haar handen beweegt tussen de vier
Aardse Muzen, die muziek vertolken, en de vier
Muzen van Hogere Sferen.
Het is een prachtig raam, maar binnen vijftien
jaar na de feestelijk onthulling is het wegge
haald voor een verbouwing. Daarna is het nooit
meer te zien geweest voor het publiek. Hiermee
verdween belangrijk cultureel erfgoed.
Door de onvermoeibare inzet van de inmiddels
97-jarige heer Schilt is er nu een mogelijkheid
om het raam terug te brengen. Ter gelegen
heid van het eeuwfeest van Heemschut heeft
de Commissie Amsterdam besloten zich in te
zetten voor de terugkeer van het raam. De
financiële middelen voor deze kostbare opera
tie, bij elkaar 35.000 euro, zijn echter beperkt.
De Commissie Amsterdam schenkt een startbe
drag van 2000 euro en heeft aan dit bedrag de
vrijwilligersbijdrage over 2010 toegevoegd.
De commissie zoekt sponsors voor dit raam,
dat zo tastbaar herinnert aan de rijke historie
van het Concertgebouworkest.
G. Lee Oen is lid van de Commissie Amsterdam
van Heemschut
Ook u kunt helpen bij de terugkeer
van Polyhymnia in haar gebouw. Ter
gelegenheid van het eeuwfeest van
Heemschut kunt u een bijdrage storten
op bankrekeningnummer 13.26.81.889
ten name van Heemschut Amsterdam,
onder vermelding van 'raam'.
Herstel
In het artikel over het plaatsen van de grach
tengordel van Amsterdam op de werelderf-
goedlijst in het Heemschutnummer van oktober
is de naam van de fotograaf van het beeldma
teriaal onjuist vermeld. Door een misverstand
is de naam van Mare Sehoneveld geplaatst.
De foto's zijn aangeleverd door de gemeente
Amsterdam. Alle foto's, op die van de tuin van
Museum Van Loon na, zijn echter van de Am
sterdamse fotograaf Han van Gooi.
Rhederhof
In het oktobernummer staat op pagina 33 bij
de foto van landhuis Rhederhof niet de naam
van de juiste fotograaf vermeld. Die moet zijn
Walter de Wit.
36 Heemschut december 2010
;m\\v