E Brigitte Linskens Judith Bohan (37) studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Leiden. Na haar studie rondde zij in 2006 een vijfjarige opleiding af aan de stichting Restau ratie Atelier Limburg (SRAL) te Maastricht. Sinds 2007 is ze werkzaam als zelfstandig restaurator van historische interieurs en kleuronderzoeker. Bohan werkte de afgelopen jaren Een kleurtrap met zeven verf lagen op korbeel in de kerkzaal van Beets. De eerste grijze uitmonstering betreft een ver kleurde blauwe afwerking, die is opgebouwd uit smalt (laag 2). De tweede donkerblauwe uitmonstering is opgebouwd met Pruisisch blauw (laag 3). Foto Judith Bohan. enige malen voor het Instituut Collectie Nederland (ICN) te Amsterdam. Daar hield ze zich met name bezig met ondersteunend microscopisch kleuronderzoek van verflagen afkomstig van historische gebouwen. Afgelopen zomer deed ze kleurenonderzoek naar de oorspronkelijke kleurstelling van de schilderingen op het gewelf van de kerk in Beets, Noord-Holland. Nu doet zij verkennend kleuronderzoek, in- en exterieur bij stoomge maal De Cruquius te Cruquius (1846-1849) in Haarlemmermeer. 'Het is nooit te voorspellen watje onder alle verflagen tegenkomt'. Wat doet een interieurrestaurator? 'Eigenlijk werk ik aan alle onderdelen van een interieur waar een verflaag op zit. Je kunt denken aan een stucplafond, muurschilde ringen, goudleer, wandbespanningen, tromp l'oeil schilderingen op houtwerk, beschilderd meubilair en papierbehang. Mijn specialisatie is kleuronderzoek en de restauratie van historisch papierbehang.' Wat zijn je bevindingen tijdens je onderzoek in de kerk van Beets? 'In die kerk is op de balken in de Raadzaal een rode metselwerk-imitatie met witte schijn- voegen gevonden, op de korbelen in de kerkzaal twee blauwe afwerkingen. Uit laboratorium onderzoek van ICN blijkt, dat de eerste is vervaardigd met het pigment smalt. Smalt is vanaf het midden van de zestiende eeuw tot in de achttiende eeuw toegepast. De tweede uit- Judith Bohan aan het werk bij het gemaal Cruquius, tegenwoordig eigendom van Vereniging Hendrick de Keyser. Foto Heemschut monstering betreft Pruisisch blauw dat vanaf 1720 in de handel verkrijgbaar is. Zo konden de beschilderingen gedateerd worden.' Gaat het alleen om interieurs van rijksmo numenten? 'Nee, iedereen kan een kleuronderzoek laten uitvoeren. Het is overigens wel zo, dat rijks monumenten in aanmerking komen voor een rijkssubsidie. Helaas vallen meubels nog niet onder de bescherming van een rijksmonument. Hier is wel veel discussie over, aangezien veel architecten zich ook hebben ontfermd over het totaalontwerp van een bouwwerk.' Heb je daarbij ook met andere organisaties te maken, zoals de RCE? 'Ja, de Rijkksdienst voor het Cultureel Erfgoed is een belangrijke organisatie in de monumen tenwereld. Naast een panddossier beschikt deze dienst over een zeer uitgebreide foto- en tekeningencollectie. En niet te vergeten een bibliotheek, die artikelen op de verschillende zoektermen heeft ondergebracht. Een must voor aanvullend archief- en literatuuronder zoek.' Werk je overal in Nederland? 'Ja, ik reis heel Nederland af. Gisteren heb ik een domeinnaam geclaimd, zodat ik ook inter nationale opdrachten kan oppakken.' Welke problemen kom je tegen? 'Ik heb een prachtig beroep en werk met mensen die trots zijn op hun pand. Minder positief zijn projecten waar zeer beperkt tijd of een beperkt budget is ingecalculeerd. Dan heeft de schilder zelf een kleuronderzoek uitgevoerd en na het compleet kaalhalen van de verflagen vraagt men zich af wat de oorspronkelijke afwerklaag is geweest. Dat zijn de gemiste kansen... De mooiste restauratie die ik als zelfstandige heb uitgevoerd is een panoramabehang in Balk. Maar er is eigenlijk geen enkel project waar ik met tegenzin aan terugdenk. Het zijn allemaal parels die door mij gekoesterd worden.' I december 2010 Heemschut 33 'Niet te voorspellen wat je onder verflagen tegenkomt'

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2010 | | pagina 35