Van Amsterdam naar Hoevelaken, Huis gebouwd voor interieurs TjitskePlakké - Huize Hoevelaken is een indrukwekkend landhuis uit 1926 met de allure van een kasteel. In het landhuis zijn enkele eeuwen oude interieurs van Amsterdamse grachtenpanden verwerkt. OP DE PLEKVAN HET HUIDIGE HUIS hebben sinds de dertiende eeuw diverse kastelen gestaan, het voorlaatste sinds 1672. In 1925 is dit in opdracht van Corrnelis Johannes Karei van Aalst, de toenmalige eigenaar, gesloopt om ruimte te maken voor het huidige Huize Hoevelaken. Hoewel het vroeg acht- tiende-eeuwse ontwerp, van de hand van de befaamde architecten en broers M.A. en J. van Nieukerken, anders doet vermoeden is Huize Hoevelaken in 1926 gebouwd. Ondanks de bijzondere geschiedenis van de plek en het huis, is de geschiedenis van het interieur net zo interessant. Wie Huize Hoevelaken binnengaat, komt binnen in een met marmer versierde hal, de wanden hebben ingemetselde reliëfs. Indrukwekkend Op de foto linksboven een 'dessus de porte' ofwel 'schildering boven de deur'. Rechts een plafondschildering van Jacob de Wit, in kamer Simons. Op de pagina hiernaast: de monu mentale hal van Huize Hoevelaken. Foto's NRF zijn verder de monumentale trap, de prachtige plafondschilderingen en de vele ornamenten. Hergebruik interieurstukken Een veelgestelde vraag is hoe het kan dat de interieurs zoveel ouder lijken dan 1926. Het interieur lijkt niet alleen ouder, het is ook ouder! De verklaring hiervoor is dat Van Aalst interieurs had gekocht uit oude Amsterdamse patriciërshuizen. Een groot deel van de interi eurs in Huize Hoevelaken is afkomstig van de Amsterdamse panden Herengracht 458 en Kei zersgracht 610. Samen met interieuronderdelen uit zijn eigen huis, Herengracht 502, heeft hij deze overgebracht. Bij het ontwerp van de verschillende vertrekken op de begane grond is vooraf al rekening gehouden met maatvoe ring van de interieuronderdelen die Van Aalst mee wilde nemen. Zo zijn de afmetingen van de verschillende stijlkamers aangepast aan de bestaande plafondschilderingen uit Amsterdam. Huize Hoevelaken herbergt daarnaast mar meren schouwen en oude lambriseringen die het rijke beeld completeren. Bijzondere vertrekken leder vertrek in Huize Hoevelaken heeft zijn eigen uitstraling, zijn eigen stijl. Zo zijn in kamer Wiersema (voorheen 'de salon') plafondschilderingen van Jacob de Wit terug te vinden. In de volksmond worden deze ook wel 'witjes' genoemd. Ook vinden we in deze kamer een klassieke schouw met daarboven een Louis XV-spiegel. De vroegere zitkamer van mevrouw Van Aalst heet nu kamer Simons en bevat prachtige 'dessus de portes' (schilderingen boven de deuren). Een voorbeeld is de prachtige trompe- l'oeil van Van Dreeht, dit werk pronkt boven de deur naar de hal. Op het plafond nog een werk van Jacob de Wit: Apollo, de zonnegod en god van de kunst, verbeeld in een unieke plafondschildering. Eén deur verder bevindt zich kamer Viersen met wederom een prachtige plafondschildering. Ditmaal kijkt Mercurius, god van de handel en patroon van de stad Amsterdam op ons neer. Boven de verschillende deuren in de centrale hal zijn fraaie schilderijen te vinden van Jacob de Wit, d'Hondeeouter en De Lairesse. Maar niet alleen op de begane grond bevinden zich prachtige vertrekken. Van Aalst was een hartstochtelijk schilderijenverzamelaar. Nadat hij zijn intrek in Huize Hoevelaken had genomen was er al snel geen plaats meer om zijn doeken op te hangen. In 1930 werd daarom, naar ontwerp van J. van Nieukerken, een speciale sehilderijenzaal aangebouwd. Deze ruimte bevindt zich op de eerste verdieping en wordt door de huidige bewoners ook wel de 'kapel' genoemd, vanwege de hoge open dakconstructie. Huidig gebruik De 'bewoners' zijn de medewerkers van het Nationaal Restauratiefonds. Al 25 jaar houden zij kantoor in Huize Hoevelaken. In 1985 opgericht en dus ook al weer een kwart eeuw actief in de monumentenzorg. Het Restau ratiefonds biedt eigenaren van monumenten financiële producten voor het restaureren en onderhouden van hun pand. Daarnaast geeft het Restauratiefonds voorlichting en advies bij de financiële aspecten van de restauratie. Een organisatie met verstand van financieren en hart voor monumenten. Tj. Plakké is medewerker communicatie bij NRF december 2010 Heemschut 25

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2010 | | pagina 27