'Een zwart karkas' Ook bij minder wind kon volop gedraaid worden Zelfs de schrijver Gerrit Komrij (Winterswijk, 1944) hield zich bezig met Bataaf, die hij ontta keld typeert als een zwart karkas. 'De wieken die we in onze jeugd al van verre vervaarlijk zagen zwaaien, zijn er afgehaald. Ze hebben er een silo naast gebouwd. De molen ontbeert zijn lede maten,' schrijft de oud-dichter des vaderlands in de bloemlezing 'Alles onecht' (1984). Alleen een doodse romp is er over. De ziel is er uit.' Komrij raakte op de nabij gelegen Jachthuisweg op zijn negentiende doordrongen van zijn dich terschap. De biotoop van de molen was voor hem een mythische omgeving: 'Een gaatje in het heelal'. De schrijver kan tevreden zijn over de teruggehaalde herinnering uit zijn jeugd: een Bataaf met wieken. Op de foto het beeld dat vele jaren domineerde: Bataaf, zonder wieken, inge sloten door silo's. Foto: collectie Wim Lobeek Veranderingen Beide vertrekken zijn gebouwd rond de inrit (invaart) van de molenbelt, waarvan de bui tenzijden niet langer uit met gras begroeide grond bestaan. Daarvoor in de plaats kwamen muren van taps toelopende, gestapelde stenen waartussen door de wind meegevoerde zaden moeten ontkiemen. 'We hopen zo de holle belt weer een groen aanzien te geven. Het idee komt van de provinciale molenman Joop Heijdra.' Donderwinkel zegt liever twee ruimtes als publiekstrekker te hebben dan een hoop zand. 'Omdat we binnen de contouren van de belt blijven, wordt de oorspronkelijke vormge ving geen geweld aangedaan.' Het is één van de weinige veranderingen verge leken bij de staat van de molen in het eerdere restauratiejaar 1938, dat als uitgangspunt is genomen. De andere is de dakdekking van romp en kap. 'Geen dakleer meer, maar gegalvani seerde stalen platen.' Het jaar 1938 is ook belangrijk omdat Bataaf destijds de eerste molen in Nederland was, waar het systeem met verstelbare kleppen van Ten Have (uit Vorden) op de binnenste wie- kenroeden werd toegepast, in combinatie met het uit 1927 daterende systeem Dekker. Geen hekwerk met zeildoek meer, maar roeden die tot de voorste middenzoom een gestroomlijnde aluminium omkleding kregen in de vorm van een vleugel. Daardoor kon ook bij minder wind volop gedraaid worden. De restauratie is uitgevoerd door de Aaltense bedrijven Vaags (molenbouwer) en Nijland (aannemer). Het binnenwerk is, op de zware gebinten en een aantal vloerdelen na, bijna compleet vernieuwd. 'De rollenwagen, met z'n houten rollen, is nog grotendeels oorspronke lijk. Daarmee wordt de kap op de wind gezet.' Donderwinkel is zeer te spreken over de ruim hartige subsidiegevers bij de bijna 1 miljoen euro kostende restauratie. 'Provincie, rijksover heid en gemeente lieten zich niet onbetuigd. Net als de BankGiro loterij en het Winterswijkse bedrijfsleven.' Stichting Molen Bataaf kan rekenen op een vaste groep van vijftien vrijwilligers. Vijf volgen een opleiding tot molenaar. 'Om te zorgen dat er voldoende jeugdige aanwas is, hebben we een samenwerkingsverband met de stich tingen Winterswijkse Molens en Doetinchemse Molens,' zegt Donderwinkel, die het molenaars diploma zelf al 27 jaar op zak heeft. R. Lureman is lid van de Provinciale Commissie Gelderland Bronnen Brochure Bataaf weer in oude glorie (2002); div. artikelen dagblad de Gelderlander 2001-2010; Winterswijk: sloopdorp, Heemschut, jan 1981, nr. 1; Nieuws uit de provincies, Heemschut jan. 1986, nr. 1.; Nieuws uit de provincies, Heemschut, maart/april 1987, nr. 3 en 4; website: www.molenbataaf.nl. oktober 2010 Heemschut 15 BATAAF

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2010 | | pagina 17