Erfqoed Ambacht V -m% s r Art Conservation wil naoorlogs tijdsbeeld behouden Wandkunst restaureren uit liefde voor genre Gedocumenteerde verdwenen kunstwerken kunnen opnieuw tot leven worden gebracht mm. PietArp - Het bijna twintig jaar oude Art Conservation uit Vlaardingen is zich vijfjaar geleden gaan toeleggen op behoud van wandkunst, met als specialisatie muurschilderingen en mozaïeken. Min of meer toevallig kwam dit bedrijf met negen medewerkers via het Erasmus Medisch Centrum (voorheen Dijkzigt-ziekenhuis) te Rotterdam in aanraking met deze kunstvorm. w Tot leven T:s Gerestaureerd mozaïek van Van Roode in het portaal van het Erasmus Medisch Centrum, Rotterdam. Foto's Art Conservation Steenrestaurateur Karolina Jedlinska aan het werk tijdens de restauratie van het werk van Van Roode voor het EMC. Aanbrengen van een facing op het wand- stuk van Van Roode in Amsterdam, voordat het voor herplaatsing wordt overgebracht naar Zeeland. IN DE ENTREEHAL VAN HET EMC zijn vier panelen te zien met daarop het mozaïek 'Brand in het Coolsingelziekenhuis' van Louis van Roode. De panelen werden in 2005 gede monteerd en gerestaureerd. Mede-opriehter Piet van Dalen (met Jan Stokmans) vertelt: 'Wij hebben losse deeltjes gefixeerd en ontbrekende glazen deeltjes gereconstrueerd. Met gebruik van oude foto's konden wij de voorstelling weer compleet maken en door de platen te injecteren met lijm werd het mozaïek vastgezet'. De opdracht leidde ertoe dat Art Conservation zich ging verdiepen in wederopbouwkunst. 'We zagen dat er bijvoorbeeld in Rotterdam veel wandkunst aan het verdwijnen is. Het specia lisme is dus deels uit noodzaak geboren, maar ook uit liefde voor dit bijzondere genre in de Nederlandse kunstgeschiedenis.' Monumentale wandkunst uit de naoorlogse wederopbouwtijd is niet alleen belangrijk voor het tijdsbeeld, maar het heeft ook een positieve invloed op de leef- en woonomgeving, meent Van Dalen. 'Kunst in de openbare ruimte is voor iedereen toegankelijk. Bovendien komt er gelukkig steeds meer aandacht voor originele stijlkenmerken, niet alleen die van de weder opbouw. Een pand met originele kenmerken brengt tegenwoordig meer op dan eenzelfde pand zonder.' 'Wij adviseren, onderzoeken, inventariseren, restaureren, conserveren, beheren en documen teren, maar het uiteindelijke besluit ligt altijd bij de opdrachtgever. Als restauratiebedrijf zullen wij altijd adviseren het gehele kunstwerk te behouden. Wij zagen geen stukken uit. Als restauratiebedrijf met een ethische norm geven wij een prijsopgave met, indien mogelijk, meer dere opties hoe het gehele werk te behouden.' In sommige gevallen weegt de historische waarde echter niet op tegen de kosten voor behoud. Dan is het zaak alles te documenteren, zodat de werken niet verdwijnen uit het col lectieve geheugen. 'Zo hebben wij in Enschede wandstukken van Theo Wolvecamp uitgebreid gedocumenteerd. De waarde van het ontwerp zelf, vastgesteld door een andere deskundige, was namelijk groter dan de uitvoering met industrieel vervaardigde tegels, die ook nu eenvoudig opnieuw te maken zijn. Deze kunst werken kunnen in de toekomst opnieuw tot leven worden gebracht.' Gelukkig kiezen veel opdrachtgevers voor behoud van een waardevol object. 'Dan restau reren we en proberen wij het werk te her plaatsen als de originele locatie is verdwenen.' Vaak dient een nieuwe locatie zich al aan in de loop van het voortraject. Het wandstuk wordt dan na tijdelijke opslag in de nieuwbouw herplaatst, of het verhuist naar een ander gebouw met eenzelfde functie. 'Als zich niet meteen een hergebruikoptie aandient slaan we het wandstuk op, of bieden we het aan anderen aan. Zo is er een prachtig mozaïek van Louis 28 Heemschut augustus 2010 0 00**^ i-il

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2010 | | pagina 30