Dok van Perry keert terug
Zeeland
Noord-Brabant
Transportmonument
Helmond, kraanbaan.
Helmond Aan de Kanaaldijk Oostzijde in het centrum van Helmond
staat een bijzonder transportmonument: een kraanbaan met een ijzeren
hijskraan. De kraanbaan werd in 1928 gebouwd door de bekende machine
fabriek Thole uit Enschede en werd gebruikt voor het transport van zand
en grind uit binnenvaartschepen die hier aanlegden. De kraan is sinds
enige tijd buiten bedrijf en is eigendom van de firma Slits. De kraan, een
gemeentelijk monument, verkeert in slechte staat, de ijzeren constructie is
door roest aangetast. Inmiddels is de hijskraan van het onderstuk verwij
derd en op de kade geplaatst. De lokale Monumenten Werkgroep Helmond
wil de unieke kraanbaan, enig in zijn soort in Nederland, behouden en res
taureren. Helaas staat de kraan op een locatie waar de gemeente Helmond
een nieuwe woonwijk heeft gepland. Mogelijk zou een oplossing zijn de
kraan te verplaatsen naar een andere plek langs de Zuid-Willemsvaart.
Het van Dishoeckhuis was lange tijd in gebruik
als stadhuis van Vlissingen. Bouwdelen van
het Van Dishoeckhuis zijn bewaard gebleven
en zullen weer terugkeren in het straatbeeld
als integraal deel van de nieuw te bouwen
woningen. Een belangrijk onderdeel van de
reconstructie van het stadsdeel is het weer
opengraven en restaureren van het oudste
droogdok van ons land, het Dok van Perry, ook
wel het 'oude dok' genaamd. Het droogdok
werd gebouwd in 1705 naar een ontwerp uit
1695 van de Engelsman Perry.
Het droogdok werd gebruikt voor het onder
houd van marineschepen. In de jaren zeventig
van de vorige eeuw werd het volgestort met
zand om plaats te maken voor de nieuwbouw
van een werfloods. Na de sloop van deze loods
is de renovatie van het droogdok gestart.
Het dok zal in de loop van dit jaar weer in
de oude glorie hersteld zijn en een markant
waterbouwkundig element vormen te midden
van de gereconstrueerde stadswoningen. Voor
het herstel van het droogdok, een rijksmonu
ment, heeft Vlissingen een Europese subsidie
ontvangen van
500.000. De subsidie is verstrekt in het kader
van het project Revitalisering Oude Industrie
havens.
bebouwing in de vorm van woningen en
appartementen. Door de vele uitbreidingen van
de scheepswerf is in de loop der jaren een deel
van de oude binnenstad verdwenen. Dieptepunt
in deze ontwikkeling was de sloop van het Van
Dishoeckhuis, een 18de eeuwse patriciërswo
ning die om plaats te maken voor een uitbrei
ding van de werf werd gesloopt.
Vlissingen in het stadshart van Vlissingen ligt
het terrein van de voormalige scheepswerf
De Schelde. Na het vertrek van de werf naar
een nieuw bedrijfsterrein buiten de stad ligt het
gebied er onttakeld bij. Voor de oude werf is
een ambitieus stedenbouwkundig plan ontwik
keld door het bureau VHP. Het plan behelst
onder meer het terugbrengen van stedelijke
Vlissingen, dok van Perry Foto archief KSG