Fhegerhorst uitgebouwd tot spil in Duitse lucht verdediging De kleinschalige gebouwen waren gerangschikt als een boerendorp en de wegen waren bestraat met klinkers. Vliegveld Deelen jarenlang grootste Duitse militaire vliegveld in verdediging tegen geallieerden Dick Veerman - Ten noorden van Arnhem in het gebied rond Deelen ligt een intrigerend landschap. De Duitse bezetter liet er in de Tweede Wereldoorlog een vliegveld aan leggen dat als één van de grootste van Europa gold. Om het personeel te huisvesten werden er legerings plaatsen gebouwd in de vorm van kleine boerendorpen en technische complexen aangelegd die uniek zijn in Nederland en daarbuiten. Anders dan op andere militaire vliegvelden het geval was bleven veel voorzieningen en infrastructuur in originele staat aanwezig nadat Defensie het vliegveld overnam en het heeft hierdoor een grote waarde op het gebied van de luchtvaartge schiedenis en krijgscultuurhistorie. Door bezui nigingen bij Defensie zijn er in Nederland de laatste jaren verscheidene vliegvelden gesloten en werd Deelen een slapende basis. In 2007 kreeg het vliegveld de status van Rijksmonu ment. Na een periode van leegstand worden er op het ogenblik weer enkele gebouwen door de landmacht in gebruik genomen, terwijl andere elementen aan verval onderhevig blijven. Doordat het gebied niet vrij toegankelijk was, is het bestaan van de objecten op het vlieg veld tamelijk onbekend gebleven bij het grote publiek. Met dit onderzoek lever ik een bijdrage aan de kennis van de cultuurhistorische ele menten, die zijn aangelegd bij de bouw van het vliegveld Deelen. Vorfeld Het Nederlandse territorium zou volgens de Duitse plannen al bij het begin van de Tweede Wereldoorlog gebruikt worden als Vorfeld in de strijd tegen Engeland. De ter beschik king staande infrastructuur in Nederland diende daarvoor wel te worden aangepast. Het kleine vliegveldje op de Kemperheide even ten noorden van Arnhem kreeg in de plannen een uiterst belangrijke taak in de Duitse luchtver dediging toebedeeld. Het werd uitgebouwd tot Fliegerhorst Deelen. De Duitsers begonnen met de aanleg van het startbanenstelsel. Ook op Deelen werden de startbanen aangelegd in een A-figuur, de karakteristieke vorm van Duitse vliegvelden. Daarnaast werden in ijltempo verharde rol- banen en aanvoerwegen aangelegd en schoten hangars, werkplaatsen en militaire installaties als paddenstoelen uit de grond. Uiteindelijk zouden meer dan negenhonderd kleine en grote objecten op het vliegveld verrijzen. Het nationaalsoeialisme kende een bouwstijl die wehrertügtigend moest zijn: de sterke geest moest in de bouwwerken tot uitdrukking komen. Een voorbeeld hiervan is het rijkslucht- vaartgebouw in Berlijn. Bij de ontwerpen van de Fliegerhorsten was deze toepassing echter niet gewenst, omdat de militaire functie van de vliegvelden juist een grote terughoudend heid in de architectuur vereiste en dienden de troepenonderkomens te worden gebouwd in de traditionele Heimatschutz stijl. De toepassing van het zadeldak, traditionele kruisvensters en luiken zijn illustratief. Deze elementen bena drukken volgens de ideologie de beslotenheid van het huis. Dakpannen, baksteen en pleister werk werden toegepast en droegen bij aan de stijlkenmerken. Camoufleren De Heimatschutz was bij de architecten van de Luftwaffe zeer geliefd en werd ook veelvuldig toegepast bij de bouw van vliegveld Deelen. Door de aan de omgeving aangepaste bouw 20 Heemschut februari 2010

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2010 | | pagina 22