Snelle redding watergebouw Vlissingen A[iiiMdiiki^diiuBiTi[i]iiiiiiL^iu«iirxiJïi Willem Heijbroek en Toon Franken - Toevallig was Willem Heijbroek op 8 september op het juiste moment thuis. Bij de provinciale com missie Zeeland kwam via het meldpunt Erfgoed Zeeland het bericht binnen dat het watergebouw van het oude station Vlissingen-Stad binnen twee dagen zou worden gesloopt. Sneller kon deze redding van een bedreigd pand niet verlopen. 20.9.2009 Op de valreep voorlopig gered. Het Watergebouw in Vlissingen. Foto onder: nadat omringende loodsen zijn gesloopt. Foto boven: tijdens de sloop, op het moment dat ook het watergebouw nog tegen de vlakte zou gaan. Foto's WIEZ DE MELDING KWAM van Sebastiaan Kas, een student met belangstelling voor historische bebouwing, die het leegstaande gebouwtje had gekraakt in de hoop het te kunnen behouden. Onmiddellijk zijn door de Werkgroep Industrieel Erfgoed Zeeland gege vens verzameld, waaruit bleek dat dit waterge bouw uit 1873 dienst heeft gedaan als centrale waterbevoorrading voor stoomlocomotieven. Het is het enig overgebleven watergebouw van dit type in Zeeland en vermoedelijk ook in geheel Nederland. Op de verdieping was een bolvormige water tank met daarboven een puntdak. Zowel het dak als de watertank, op een foto uit 1934 nog aanwezig, ontbreken. Het station zelf werd tijdens de oorlog zwaar beschadigd en is gesloopt. Op grond van deze gegevens heeft Heemschut een bericht naar de gemeente gestuurd, met daarin aangegeven de hoge zeld zaamheid van dit gebouwtje. Vlak voordat het gebouwtje onder de slopershamer zou vallen zijn de werkzaamheden stilgelegd. Vervolgens is met de gemeente overeengekomen dat het watergebouw voorlopig wordt gehandhaafd en dat Heemschut een voorstel maakt voor behoud en herstel. Inmiddels zijn door Evert de longh twee varianten ontwikkeld. Volledige restauratie, inclusief reconstructie van de verdieping of conservering van het bestaande gedeelte. Het watergebouw zou deel uit kunnen maken van een uitgifteperceel tegen een aangepaste prijs. Voor bedrijven kan dit een aantrekkelijke profilering betekenen. Conserveren kan tegen een relatief gering bedrag. Reconstructie van het bovenste gedeelte komt belangrijk duurder uit, maar dan staat er wel een gebouw, dat een bijzondere uitstraling heeft en goed kan functioneren als kantoor of showroom: Een blikvanger. Station en water De Staatsspoorwegen legden in de 19e eeuw op Walcheren het kanaal, havens en spoorwegen aan. In samenhang hiermee kwamen in Vlis singen nieuwe havens, een dubbele schutsluis en twee treinstations. Ten noorden van de Keersluisbrug aan de oostelijke zijde van het Kanaal door Walcheren kwam een stationsge bouw Vlissingen-Stad, parallel aan het kanaal en de huidige Edisonweg. Het andere station was Vlissingen-Haven (nu station aan de Bui tenhaven). Station Vlissingen-Haven kreeg in 1894 een nieuw groot gebouw. Vlissingen-Stad sloot, de bebouwing bleef. In 1872 begon aannemer J. van de Griendt uit 's-Hertogenbosch met het graven van een grote funderingsput voor de kelder onder het watergebouw. Dat kwam te staan op 88 heipalen met een lengte van 9 meter. Vanuit de watervergaarbak boven in het watergebouw liep een netwerk van waterleidingbuizen naar de locomotievenloods op het havenstation en de werkplaatsen. Het watergebouw is het enige overblijfsel van de twee stations die in het kader van de kanaal-, spoor- en haven werken werden aangelegd. Ook nu nog is het achtkantige gebouwtje een kenmerkend industrieel object. In het stedenbouwkundig plan Kenniswerf Vlissingen van Enno Zuidema is de watertoren aangemerkt als een van de histo risch waardevolle gebouwen. Desondanks is het op de lijst van te slopen gebouwen opgenomen, al zou het een goede functie kunnen krijgen in het gebied waar kleinschalige innovatieve bedrijvigheid is geprojecteerd. N. Heijbroek is voorzitter van de provinciale commissie Zeeland, T. Franken is lid van de werkgroep industrieel erfgoed Zeeland (WIEZ). 18 Heemschut februari 2010

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2010 | | pagina 20