Minister plasterk bezocht 2 april op uitnodiging van burgemeester en wethouders van Kampen de Onze Lieve Vrouwe Kerk in Kampen, beter bekend als de Buitenkerk. Het bezoek vormde in meerdere opzichten een belangrijke les voor het erfgoedbeleid. Behalve de zichtbare restauratieachterstand van de kerk was er namelijk ook een bijzondere expositie te zien, van een deel van de muurschildering van Theodore Strawinsky. Een schildering die oor spronkelijk de moderne Willibrordkerk in Almelo sierde. De Willibrordkerk te Almelo moest in 2006 wijken voor seniorenappartementen. Ingetogen De muurschildering in Almelo kwam tot stand in 1968 en bestond uit twee lange friezen, horizontale stroken van 1.20 meter hoog en 36 meter lang. Ze toonden twee keer twaalf scènes uit het leven van Jezus van Nazareth, op een vloeiende manier aaneengeregen. In Kampen was slechts een deel ervan te zien, tien scènes. Ze waren opgehangen in een stellage van steigers. Het vergde enig inlevingsvermogen om de schilderingen in die geïmproviseerde setting goed te kunnen plaatsen. Maar dat het om uitzonderlijk werk gaat zal iedere bezoeker duidelijk zijn geworden. De verschillende scènes zoals de Opwekking van Lazarus, de Intocht in Jeruzalem en het Laatste Avondmaal zijn gesti leerd weergegeven; de figuur van Jezus is te herkennen als de meest wit oplichtende figuur. De ingetogen kleuren moeten een bijzondere eenheid hebben gevormd met de devote atmos feer van de sobere Willibrordkerk. Strappo-methode De schilderingen werden ondanks de sloop van de kerk behouden, door ze via een speciale techniek van de muur te verwijderen. Hierbij werd gebruik gemaakt van de strappo- methode, waarbij een laag stof met waterop losbare lijm op de schildering wordt geplakt. Vervolgens kan de schildering zelf voorzichtig van de muur worden afgestroopt. Daarna wordt deze op doek bevestigd en wordt het noodver band er weer afgespoeld. Ondanks de nieuwe ondergrond is de vorm van de stenen waar deze schildering op thuishoorde nog hier en daar duidelijk zichtbaar gebleven. Hoe belangrijk het ook is dat de schildering werd gered, het verlies van de samenhang met het kerkgebouw blijft treurig. De Willibrord kerk was een bijzonder modern kerkgebouw, gebouwd in 1965 door de architect Jan de Jong (1917-2001). Hij werkte volgens de architec tuurprincipes van 'De Bossche School', van de architect-monnik Dom Hans van der Laan. Daarin stond een terugkeer naar de essentie van de architectuur voorop en een bewuste omgang met maten en verhoudingen. De Wil librordkerk was een fraai voorbeeld van deze architectuurvisie. De gebouwen met de bijbehorende schilde ring hadden zonder meer beschermd moeten worden als Rijksmonument. De Rijksmonumen tenwet van 1988 beschermt alleen gebouwen die ouder zijn dan 50 jaar. De gemeente Almelo had de kerk echter als gemeentelijk monument kunnen beschermen. In Almelo gaf men de nieuwe eigenaar woningcorporatie St. Joseph

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2009 | | pagina 21