THE PORTS PORTABLE A CULTURAL TRAVEL GUIDE TO THE PORT CITIES OF ANTWERP. HAMBURÓ OTTERDAM De haven van Antwerpen is voor de kenners direct herkenbaar. Foto's Karei Loeff afhankelijk te zijn van subsidies uit Den Haag. Dit leidt tot veel minder uniformiteit in bouw stijl en zelfs tot het verkopen van vrije kavels, waar toekomstige bewoners zelf de bouwop dracht mogen verstrekken aan de architect van hun keuze. Wandelroutes In de erfgoedroute noemen we het Administra tiekantoor van de KNSM aan de Levantkade. Het is in 1980 gekraakt en de discussie 'slopen of behouden' duurt vervolgens jaren. De bewoners gaan akkoord met een groot woongebouw rondom - architect Piraeus van Kollhoff en Rapp - mits dat goed aansluit bij het oude KNSM-gebouwtje. En dat is prachtig gelukt. De beide nieuwbouwvleugels nemen het oude gebouw op als een parel in een ketting. Van de erfgoedroute noemen we nog de 300 meter lange reeks pakhuizen aan de Zeeburger kade, prachtig gerenoveerd tot appartementen, de chaletaehtige poortgebouwen van het abattoir aan de Veelaan en het prachtige Lloyd Hotel, vroeger gebouwd als tussenstation voor migranten uit Oost-Europa op doortocht naar Amerika, daarna jeugdgevangenis en nu een sjiek hotel. Uit de route moderne architectuur zijn ook enkele opvallende voorbeelden naar voren te halen. Zoals het cirkelvormige Bareelona-gebouw van de Belgische architect Bruno Albert, leerling van de postmoderne classicist VandenHove. En tenslotte het monumentale The Whale van Frits van Dongen met zijn mooie, maar functionele knik in het dak om de onderste verdiepingen ook zonlicht te geven. Drs. J. Kamerling is erfgoed- en architectuur- journalist en lid van de Commissie Amsterdam van Heemschut. Havengasten Havens worden allang niet meer alleen aangedaan door aanmerende schepen om vracht in en uit te laden. De ruwe schoon heid van de vaak zeer uitgebreide industriële complexen trekt een groeiend publiek van belangstellende erfgoedtoeristen. Het wandelboek voor het oostelijk havengebied van Amsterdam is niet het enige dat op dit terrein recent is verschenen. Heel bijzonder is het initiatief van twee Belgische portprofessionals die hun haven- gekte omzetten in de uitgave van een reeks haventoerismeboeken: het eerste deel van deze The Ports Portable is in 2007 gepre senteerd: A cultural travel guide to the port cities of Antwerp, Hamburg Ft Rotterdam. Met veel aandacht voor ontstaan, ontwikke ling en modernisering plus hergebruik van de havens. Meer delen over Europese haven complexen, kondigen de auteurs Eric Van Hooydonk en Patrick Verhoeven aan, staan op de rol, van noordoost-Europa tot de Britse steden en van het Iberisch Schiereiland tot de Middellandse Zeeregio. In de eerste gids aandacht voor de ontwik keling van Rotterdam tot wereldhaven. De stad maakt al jaren veel werk van het hergebruik van verouderde havenfaciliteiten. Antwerpen heeft op dit terrein eveneens een reputatie hoog te houden, net als Hamburg. Geen haven kan zonder andere invulling voor pakhuizen, overslagcomplexen en verouderde magazijnen. In Amsterdam is veel van de veranderingen toegespitst op woningbouw in en bij de bestaande havenbebouwing. De drie grote havens van West-Europa richtten intussen hele museumwijken in, waar naar hartenlust de geur van de zeescheepvaart kan worden opgesnoven. Niet onbelangrijk in de toeristische handleidingen: de aandacht voor uitgaansgelegenheden, cafés en restaurants. The Ports Portable, ISBN 90-5325-250-9 is te koop 35) in de boekhandel en te bestellen bij uitgever Pandora Publishers, Indiëstraat 21, B-2030 Antwerpen, in België. mfo@theportsportable.eu, www.theportsportable.eu. oktober 2009 Heemschut 17 i fic Van Hooydonk Patrick Verhoeven

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2009 | | pagina 19