Er ontwikkelt zich niet een saaie nieuwbouwwijk, maar in tegen deel een levendig gebied. In de jaren '50 en '60 van de afgelopen eeuw doet de gemeente alles om de neergang in het Oostelijk Havengebied te stoppen. De haven bekkens worden uitgediept, kades worden verbreed en de rederij KNSM bouwt zelfs een nieuwe kantine voor zijn personeel. In Loods 6 wordt een sjieke passagiershal ingericht. Zelfs de opening van het Amsterdam-Rijnkanaal, in 1952, kan het gedoemde havengebied niet meer redden. Het gebied ontwikkelt zich tot een niemands land voor stadsnomaden, krakers en kunste naars in zelfgebouwde hutjes en woonwagens. Rol krakers In 1978 bestemt de gemeenteraad het gebied tot woonwijk. Er moet veel water van de haven gedempt worden, waardoor dit beeldbepalende deel van Amsterdam zijn identiteit dreigt te verliezen. De krakers, maar ook de Amster damse Raad voor de Stedenbouw zien hier niets in. De kritiek wordt uiteindelijk ter harte genomen en de bestaande havenstructuur wordt uitgangspunt voor de komende stads ontwikkeling. Deze nieuwe aanpak markeert een belangrijke stedenbouwkundige ommekeer. Waren naoor logse uitbreidingsgebieden als de Westelijke tuinsteden en de Bijlmer nog opgezet volgens het weilandmodel en de principes van het modernisme, met strakke lijnen en scheiding van functies, het Oostelijk Havengebied wordt ontwikkeld met respect voor de bestaande historische structuur en architectuur. Zoveel mogelijk worden de oude gebouwen van de rederijen en de pakhuizen behouden. Ze krijgen een nieuwe bestemming en worden opgenomen in de opzet van de nieuwe woonwijk. Met verrassend resultaat. Er ontwikkelt zich niet een saaie nieuwbouwwijk, maar in tegendeel een levendig gebied, met een mengeling van gebouwen uit diverse perioden. De geschiedenis van de plek blijft voor de bewoner en bezoeker afleesbaar. Marktgericht Een tweede keerpunt qua stedenbouw betreft de intrede van marktgericht denken als cor rectie op het soms benauwende bouwen in opdracht van de overheid. De markt wordt binnengehaald om de woningbouw een hogere versnelling en stimulans te geven en minder Het afrekeningslokaal met restaurant uit 1885 op de voormalige Veemarkt. Architecten: A.C. Boerma en E. Damen. Foto's Bert Franssen Het Lloyd Hotel, een emigrantenhotel uit 1918 van architect Evert Breman. Verbouwd tot gewoon hotel. Ontdek-gids Ontdek het Oostelijk Havengebied; met fiets- en wandelroutes. Auteurs Bert Franssen en Ruud van Soest. Met medewerking van Gerard Goudriaan en Kees Volkers. Stokerkade Cultuurhisto rische uitgeverij, Amsterdam, 2009. ISBN 97890-79156-078. 240 pagina's. Prijs 17.50. Zie ook de lezersaanbieding. 16 Heemschut oktober 2009

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2009 | | pagina 18