I! li! IS Het gebied is een schoolvoorbeeld van het Belvedère-uitgangspunt, dat de historie van een plek de aanzet moet zijn van stedenbouw kundige ontwikkeling. SI De pakhuizen Zondag (1903) tot en met Zaterdag (1885) aan de Zeeburgerkade. Deze zijn verbouwd tot appartementen. Op de voorgrond een piepschuimtuin van kunstenaar Robert Jasper Grootveld. Foto Bert Franssen identiteit. Je kunt er nog steeds de vertrekhal bewonderen, waar passagiers vertrokken naar verre landen. De talloze pakhuizen, waar vroeger de per schip aangevoerde koffie en thee lagen opgeslagen, zijn er nog steeds. Rafelrand De gids beschrijft de roemruchte havengeschie denis en een erfgoedroute voert de lezer langs monumentale architectuur uit het haven verleden van het gebied. Het behoud van de architectuur van het verleden is niet alleen te danken aan een veranderde opvatting van stedenbouw, maar ook aan de krakers en zwer vers. Zij trokken in de gebouwen die door de rederijnen werden verlaten. Door de leegstand veranderde de haven in een desolate rafelrand van Amsterdam, waar men het einde van de wereld vermoedde. Een zeer leesbaar exposé van Franssen en Van Soest over de stedenbouwkundige ontwik keling leidt de beschrijving in van de afzon derlijke (bijna-)eilanden van het gebied zoals het Java-eiland, het KNSM-eiland, Borneo en Sporenburg. Dit wordt gevolgd door een arehitectuurroute, een fietsroute, een beel- dende kunstroute en een overzicht van nieuwe uitgaansgelegenheiden om te eten, drinken en slapen. Eerst iets over de havengeschiedenis. De neergang van de bloeiende haven komt na de Tweede Wereldoorlog. Al sinds het Algemeen Uitbreidingsplan uit 1935 ligt al er het besluit, dat uitbreiding van de haven ten westen van het Centraal Station moet plaatsvinden. Het uitbreidingsplan noemt het Oostelijk Havenge bied zelfs een 'historische vergissing. Nergens ter wereld bestaat er een havenstad waar zeeschepen eerst voorbij moeten varen om hun lading te lossen, die vervolgens met dek schuiten terug naar de stad wordt vervoerd'. Na de oorlog maakt Amsterdam daarom werk van de Havens West. Het Oostelijk Havengebied is intussen minder geschikt voor grotere schepen en voor de overslag van massagoed. Deze ont wikkeling luidt de teloorgang in van het gebied als haven. De onafhankelijkheidsstrijd in Neder- lands-lndië en het verbreken van de banden met Indonesië geeft vervolgens de genadeklap. Sinds 1940 loopt de handel in cacao, koffie, thee en tabak al sterk terug. oktober 2009 Heemschut 15 5S 3 "ggffiSgj tf

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2009 | | pagina 17