Flevogemaal wordt proeflokaal
Welstandscommissies blijven
Nieuw Leven voor
Oude Gebouwen
Pamflet van Pampus
voor open IJmeer
In het Flevopark in Amsterdam staat aan het
Nieuwe Diep, verscholen in het groen, het
stoomgemaal waarmee in het verleden de
Oetewaler- of Overamstelsche polder werd
drooggehouden. Op verzoek van Stadsdeel
Zeeburg kocht Stadsherstel Amsterdam in
2006 het Flevogemaal aan. Bij een prijsvraag
voor de herbestemming werd het plan van de
stichting De Oude Pijl voor een distilleerderij
met proeflokaal als beste beoordeeld. Archi
tectenbureau Rappange Ft Partners maakten
een restauratie- en herbestemmingsplan.
Begin maart is bouwbedrijf Selie begonnen
met de werkzaamheden om de vestiging van
het bedrijf per volgend jaar mogelijk te maken.
Plet poldergemaal, in chaletstijl, is een ontwerp
van het Ingenieursbureau voor Stoombemaling
J.C. de Leeuw en W.A. Beijerinek en is in 1881
geopend. Het is gebouwd over de funderingen
van een windmolen, die hier kort na 1631
was neergezet. Aangezien de techniek altijd
voortschrijdt, is de stoommachine in 1916
vervangen door een elektromotor, waarbij
de overbodig geworden zestien meter hoge
schoorsteen gesloopt werd. Nadat in 1984 een
elektrisch gemaaltje aan de Valentijnkade het
werk overnam, werd het Flevogemaal buiten
werking gesteld.
Flevogemaal
De welstandscommissies, die gemeenten helpen
bij het beoordelen van nieuwbouwplannen,
zullen blijven bestaan. De Tweede Kamer is
het niet eens met minister E. van der Laan van
Wonen, die had voorgesteld om de welstands
commissies niet langer verplicht te stellen. Een
meerderheid in de Tweede Kamer is het wel
met minister Van der Laan eens dat misschien
niet élk bouwplan aan de voltallige commissie
moet worden voorgelegd. Sommige eenvoudige
bouwplannen kunnen ook onder mandaat van
de welstandscommissie behandeld worden door
één of twee commissieleden.
Het kabinet stelt bovendien voor om het aantal
bouwwerken waarvoor geen vergunning nodig
is, drastisch uit te breiden. De gevolgen voor de
kwaliteit van de leefomgeving zijn desastreus,
meent de Federatie Welstand. 'De plannen
voor Mooi Nederland kunnen nu wel in de
prullenbak,' zegt directeur Flip ten Cate. Het
kabinet wil aanbouwen en bijgebouwen zonder
meer toestaan in achtertuinen, op boerenerven,
achter bedrijven, op industrieterreinen en bij
supermarkten. Het wordt gemeenten voortaan
verboden om bij het ontwerp van zulke bouw
werken zorgvuldigheid te eisen. De regeling
moet op 1 januari van kracht worden, maar
deze is eind juni alsnog door een Kamermeer
derheid tegengehouden
Met het openen van een bijzondere tentoon
stelling in de Zuiderkerk (Amsterdam) begon in
mei de campagne 2009 van de Amsterdamse
publiekscampagne Nieuw Leven voor Oude
Gebouwen. Net als in 2007 wil 'Nieuw Leven'
het publiek betrekken bij het behoud en herge
bruik van bijzondere, karakteristieke gebouwen
in de stad door er een nieuwe bestemming voor
te vinden.
Welke gebouwen moeten volgens Amsterdam
mers en andere belangstellenden als cultureel
erfgoed voor de stad behouden blijven? Welke
nieuwe bestemmingen zouden dat mogelijk
kunnen maken? En welke visie kunnen we met
elkaar ontwikkelen voor een aantal bijzondere
gebieden in Amsterdam? Drie vragen die cen
traal staan in de campagne.
Er is een website met actuele informatie:
www.nieuwlevenvooroudegcbouwen.nl
Belangstellenden kunnen hier stemmen op
gebouwen die een nieuw leven door hergebruik
verdienen. Laatste stemdag: 30 september.
Bond Heemschut heeft zich achter het Pamflet
van Pampus geschaard, dat 20 juni is onderte
kend op dit eiland in het IJmeer. Het initiatief
komt van Milieudefensie en het Watersportver-
bond, die steun zoeken bij andere organisaties
voor wie een open IJmeer een vereiste is. Voor
Heemschut staan de cultuurhistriseh-geografi-
sche overwegingen voorop. Het IJmeer is altijd
de open verbinding geweest van Amsterdam
met de zee. Daarop is de welvaart van de
hoofdstad gegrondvest. In Amsterdam zelf
wordt het IJ steeds minder het open water dat
het vroeger was. De organisaties pleiten voor
woningbouwalternatieven binnendijks in Fle
voland, een verkeersverbinding die het IJmeer
ontziet, meer werkgelegenheid in Flevoland om
de verkeersdruk te verminderen en versterking
van de natuurkwaliteit, de cultuurhistorische
waarden en de recreatieve functie van het
IJmeer.
augustus 2009 Heemschut 33