'Dat dit alleen al als mogelijkheid wordt gezien, is verontrustend'
Liever inkorten dan verlengen
Eric Ie Gras - Het stroomdal van de Drentsehe Aa is een Belvederegebied, een
Nationaal Landschap en een Nationaal Park. Het geniet bescherming in het
Provinciale Omgevingsplan, het is een Natura 2000-gebied en ook nog eens
onderdeel van de Ecologische Hoofdstructuur. Desondanks onderzoekt de
gemeente Assen de mogelijkheid om hier een weg aan te leggen.
LS JE GELD TEVEEL HEBT, maakje
slechte plannen,' zegt Harry Berg van de
Drentse Provinciale Commissie. Hij doelt op het
geld dat vrij kwam toen de Zuiderzee-spoorlijn
door het rijk werd afgeblazen. Assen kreeg als
compensatie een flink aantal miljoenen euro's
en wil die nu onder meer investeren in een
oplossing voor de verkeersproblemen in het
stationsgebied.
Op zich is dat te begrijpen, zegt Manfred Mau-
ritz, die ook lid is van de Drentse PC: 'Het kan
daar druk zijn, al vallen de problemen in het
niet vergeleken met die van echt grote steden.
De gemeente laat vijf varianten onderzoeken,
waaronder het doortrekken van de rondweg
die voor driekwart voltooid is.' Die nieuwe weg
gaat dan door een zeer kwetsbaar landschap en
Heemschut Drenthe vindt dat een slecht plan.
'Het is te gek voor woorden, dat de gemeente
daar ook maar aan denkt. Dat zegt iets over de
deskundigheid en de mentaliteit.'
Entree
Heemschut staat niet alleen, ook andere
organisaties hebben aangegeven niets in de
gemeentelijke plannen te zien. Directielid
Jeroen de Willigen van stedenbouwkundig
bureau De Zwarte Hond, dat advies uitbrengt
over de varianten, vreest voor bouwactiviteiten
in het lege gebied: 'Je ziet het overal gebeuren.
Grote verbindingen trekken activiteiten aan.'
Ook de Drentse gedeputeerde Rein Munniksma
spreekt zijn twijfels uit.
Geen voltooiing van de rondweg dus, zegt
Heemschut Drenthe. Berg: 'Maar er moet wel
wat gebeuren in het stationsgebied. Een betere
doorstroming van het verkeer, gekoppeld aan
een betere entree tot Assen voor treinreizigers
is goed haalbaar. Geld genoeg, en als Assen
dat geld niet opkrijgt, dan kan wat er overblijft
naar de stad Groningen. Daar hebben ze pas
echte verkeersproblemen.'
Mauritz tot slot: 'Als je het rijtje van bescher
mende maatregelen voor dit deel van het
stroomdal van de Drentsehe Aa ziet, dan is het
vrijwel uitgesloten dat de variant van een weg
daar doorheen de voorkeur krijgt. Toch moeten
we ons helder uitspreken, het is een principiële
zaak. Alleen al het feit dat dit als een mogelijk
heid wordt gezien, is verontrustend.'
De verkeerssituatie in het stationsgebied van
Assen op vrijdagmiddag vier uur. Hier moet iets
gebeuren, al zijn de problemen niet grootsteeds.
Foto's Eric Ie Gras
Je kunt de rondweg van Assen voltooien,
maar je kunt hem ook inkorten. De weg is
nu voor driekwart aangelegd en het laatste,
noordoostelijke deel hangt er grotendeels
voor spek en bonen bij. Berg en Mauritz
willen dat deel laten vervallen. Mauritz: 'Op
de kaart zie je een driekwart cirkel rond de
stad, die om voltooiing lijkt te vragen. Als
je het laatste stuk van het noordoostelijke
kwadrant weghaalt, dan ben je het gevoel
dat er iets niet is afgemaakt kwijt. Boven
dien doorsnijdt dat deel van de weg een bos,
dat weer een geheel wordt. In het naburige
Rolde zullen ze blij zijn, omdat het verkeer
dat Assen verlaat eerder voor de snelweg
dan voor de weg door het dorp zal kiezen.'
juni 2009 Heemschut 29
Plan voor rondweg om Assen
'A