'Dat dit alleen al als mogelijkheid wordt gezien, is verontrustend' Liever inkorten dan verlengen Eric Ie Gras - Het stroomdal van de Drentsehe Aa is een Belvederegebied, een Nationaal Landschap en een Nationaal Park. Het geniet bescherming in het Provinciale Omgevingsplan, het is een Natura 2000-gebied en ook nog eens onderdeel van de Ecologische Hoofdstructuur. Desondanks onderzoekt de gemeente Assen de mogelijkheid om hier een weg aan te leggen. LS JE GELD TEVEEL HEBT, maakje slechte plannen,' zegt Harry Berg van de Drentse Provinciale Commissie. Hij doelt op het geld dat vrij kwam toen de Zuiderzee-spoorlijn door het rijk werd afgeblazen. Assen kreeg als compensatie een flink aantal miljoenen euro's en wil die nu onder meer investeren in een oplossing voor de verkeersproblemen in het stationsgebied. Op zich is dat te begrijpen, zegt Manfred Mau- ritz, die ook lid is van de Drentse PC: 'Het kan daar druk zijn, al vallen de problemen in het niet vergeleken met die van echt grote steden. De gemeente laat vijf varianten onderzoeken, waaronder het doortrekken van de rondweg die voor driekwart voltooid is.' Die nieuwe weg gaat dan door een zeer kwetsbaar landschap en Heemschut Drenthe vindt dat een slecht plan. 'Het is te gek voor woorden, dat de gemeente daar ook maar aan denkt. Dat zegt iets over de deskundigheid en de mentaliteit.' Entree Heemschut staat niet alleen, ook andere organisaties hebben aangegeven niets in de gemeentelijke plannen te zien. Directielid Jeroen de Willigen van stedenbouwkundig bureau De Zwarte Hond, dat advies uitbrengt over de varianten, vreest voor bouwactiviteiten in het lege gebied: 'Je ziet het overal gebeuren. Grote verbindingen trekken activiteiten aan.' Ook de Drentse gedeputeerde Rein Munniksma spreekt zijn twijfels uit. Geen voltooiing van de rondweg dus, zegt Heemschut Drenthe. Berg: 'Maar er moet wel wat gebeuren in het stationsgebied. Een betere doorstroming van het verkeer, gekoppeld aan een betere entree tot Assen voor treinreizigers is goed haalbaar. Geld genoeg, en als Assen dat geld niet opkrijgt, dan kan wat er overblijft naar de stad Groningen. Daar hebben ze pas echte verkeersproblemen.' Mauritz tot slot: 'Als je het rijtje van bescher mende maatregelen voor dit deel van het stroomdal van de Drentsehe Aa ziet, dan is het vrijwel uitgesloten dat de variant van een weg daar doorheen de voorkeur krijgt. Toch moeten we ons helder uitspreken, het is een principiële zaak. Alleen al het feit dat dit als een mogelijk heid wordt gezien, is verontrustend.' De verkeerssituatie in het stationsgebied van Assen op vrijdagmiddag vier uur. Hier moet iets gebeuren, al zijn de problemen niet grootsteeds. Foto's Eric Ie Gras Je kunt de rondweg van Assen voltooien, maar je kunt hem ook inkorten. De weg is nu voor driekwart aangelegd en het laatste, noordoostelijke deel hangt er grotendeels voor spek en bonen bij. Berg en Mauritz willen dat deel laten vervallen. Mauritz: 'Op de kaart zie je een driekwart cirkel rond de stad, die om voltooiing lijkt te vragen. Als je het laatste stuk van het noordoostelijke kwadrant weghaalt, dan ben je het gevoel dat er iets niet is afgemaakt kwijt. Boven dien doorsnijdt dat deel van de weg een bos, dat weer een geheel wordt. In het naburige Rolde zullen ze blij zijn, omdat het verkeer dat Assen verlaat eerder voor de snelweg dan voor de weg door het dorp zal kiezen.' juni 2009 Heemschut 29 Plan voor rondweg om Assen 'A

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2009 | | pagina 31