Literatuur Colofon Industria in Fleemschut Thijs Rinsema Watergemaal A.F. Stroink; een monument in het Land van Vol- lenhove. Meppel, waterschap Reest ft Wieden, 2008. 168 biz., ill., lit.opg. Verkijgbaar bij Waterschap Reest ft Wieden, Meppel. Prijs: 20,- Geen ISBN. Het watergemaal A.F. Stroink, gelegen aan de Zuiderzeedijk tussen Vollenhove en blokzijl in de Kop van Overijssel, zorgt al sinds 1920 voor de bemaling van dit gebied. Over de geschiedenis van dit oor spronkelijke stoomgemaal is onlangs een publicatie verschenen, in opdracht van het waterschap Reest Et Wieden. Directe aanleiding is de voltooiing in 2008 van de restauratie. Het gemaal A.F. Stroink werd in 1919 gebouwd in opdracht van het waterschap Vollenhove, als hoofdstoomgemaal van Noordwest- Overijssel. Op 9 juni 1920 werd het officieel in gebruik genomen met twee Jaffa centrifugaalpompen. Vanwege het kostenaspect werd gekozen voor stoombemaling, hoewel elders in het land al elektrische gemalen werden gebouwd. In 1928 werd het uitgebreid om een derde pomp te kunnen instal leren. De capaciteit van het gemaal was niet meer toereikend voor de afvoer van het water uit Zuidwest-Drenthe. In de beginjaren dreven machtige stoommachines de pompen aan. In natte perioden, wanneer er 24 uur per dag moest worden gemalen, waren 29 mensen nodig om de machines te laten draaien. In 1962 werd de stoombemaling vervangen door diesel motoren. De karakteristieke, vijftig meter hoge schoorsteen deed geen dienst meer en werd in 1980 gesloopt. Ook de dieselmotoren zijn op hun beurt vervangen door elektromotoren. Tussen 2000 en 2008 is het gemaal opgeknapt, en zijn de machines gereviseerd. In 1997 werd het gemaal op de rijksmonumentenlijst geplaatst. In het boek wordt de geschiedenis van het waterschap Vollenhove beschreven vanaf de stichting in 1889, de bouw van het stoomgemaal, de machines die in het gemaal werden geplaatst, de veranderingen aan het gemaal en de functie van het gemaal nu en in de toekomst. Paul Groenendijk i.s.m. Rens Schendelaar Rijkswerf Willemsoord; transformatie van een industrieel monument. Rotterdam, Uitgeverij 010, 2008. 192 biz., ill., lit.opg. 9. Prijs: 29,50 ISBN 978 90 6450 678 In 1992 verruilde de Koninklijke Marine de Oude Rijkswerf Willemsoord in Den Helder voor een eigentijds werfcomplex aan de Nieuwe Haven. De voor buitenstaanders vrijwel ontoegankelijke Oude Rijkswerf dichtbij het centrum van Den Helder kwam vrij voor een nieuwe bestemming. Vanaf de Napoleontische tijd is er ont worpen en gebouwd aan de Rijkswerf, tot ver in de twintigste eeuw. Het unieke ste denbouwkundige plan voor de Rijkswerf is gemaakt door de waterbouwkundig inge nieur Jan Blanken in samenwerking met Jacob Valk. Op een ruitvormig grondplan werd een groots complex gerealiseerd met loodsen, dokken, werkplaatsen, een stoommachinegebouw, een kruitmagazijn en een binnenhaven. Na de verplaatsing van de Rijkswerf werd een projectteam belast met het ontwikkelen van een nieuwe bestemming voor het terrein, onder supervisie van rijksbouwmeester Wytze Patijn. Diverse architecten, monumenten-deskundigen en stedenbouwkundigen werkten mee aan plannen voor dit unieke industriële monument. Een deel van de gebouwen op de werf werd in de oorspronkelijke staat hersteld. En er werden verras sende combinaties van oud- en nieuw bouw gerealiseerd, in de vorm van culturele en recreatieve voorzieningen met een maritiem accent. Zo is in een van de loodsen het Nederlands Red dingsmuseum ondergebracht, en is in een moderne glazen aanbouw een 19de eeuws scheepswrak ondergebracht. Ook zijn er voorzieningen als een restaurant en een bioscoop tot stand gekomen. In dit boek wordt een overzicht gegeven van de geschiedenis van de rijkswerf, een beschrijving van de belangrijkste gebouwen en restauratieprojecten door verschillende architectenbureaus. Het boek markeert de afronding van dit zeer complexe en unieke restauratieproject, onder steund door een groot aantal prachtige kleurenopnamen, die het hele proces in de verschillende stadia uitstekend in beeld brengen. Van alle gerestaureerde gebouwen is een lijst opgenomen met gegevens. Met deze publicatie is op voorbeeldige wijze de restauratie en herbestemming van de Oude Rijkswerf gedocumenteerd. Industria is de nieuwsbrief van de Stichting Federatie Industrieel Erfgoed Nederland (FIEN). FIEN zet zich sinds 1984 in voor het behoud van industrieel erfgoed in Neder land. Bij FIEN zijn 65 lokale en regionale stichtingen en verenigingen aangesloten. Website www.industrieel-erfgoed.nl Redactieadres industria Redactie Industria p/a Marcel Overbeek Noteboomstraat 61 8021 WR Zwolle Mailadres industria@industrieel-erfgoed.nl

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2009 | | pagina 50