Zeeland De machinefabriek met kraan en dok van KSG. Archieffoto A. Tanghe Den Haag en Rotterdam-Hofplein. Om de lijn vrij baan te geven werd besloten tot een hooggelegen viaduct op het tracé dwars door de stad. Het werd aangelegd volgens een voor die tijd revolutionair bouwsysteem, ontworpen door ir. A.C.G. van Hemert. Hij gebruikte holle betonnen platen, die via een bewapening aan elkaar verankerd werden. Door deze bouwwijze werd het mogelijk grote over spanningen te maken. Ze gaven tegelijk vrije doorgang aan de vele straten die het viaduct kruiste. Onder het viaduct was plaats voor kleine bedrijfsruimtes en winkels. De bogen en de bedrijfsruimtes werden voor zien van vele versieringen in de stijl van de Art- Nouveau. Enkele voorbeelden zijn nog terug te vinden, waaronder enkele fraai gebeeldhouwde gevelstenen. In de loop der jaren werd het viaduct verbouwd en kreeg het een rommelige aanbik, vooral door de diverse verbouwingen aan de bedrijfjes eronder. In 2006 werd de treindienst gestaakt en vervangen door een lightrailverbinding. Het Hofpleinviaduet werd toen gekocht door de woningcorporaties Com.Wonen, Vestia, PWS en Stadswonen. In opdracht van de nieuwe eigenaren deed het projectbureau 'De Hofbogen NV' een archi tectuurhistorisch onderzoek. In dit rapport, De Hofbogen, gepubliceerd door Crimson Architectural Historians wordt het viaduct uitgebreid in kaart gebracht en worden de cultuurhistorische elementen van het viaduct beschreven. Hierin wordt ook aandacht besteed aan de stationsgebouwen van de Hofpleinlijn, waaronder het prachtige eindstation Rot terdam-Hofplein van architect J. Verheul Dzn, dat helaas in mei 1940 werd verwoest door het Duitse bombardement. Het viaduct zelf bleef bij het bombardement gespaard en werd in 2002 op de rijksmonumen tenlijst geplaatst. In aanvulling op het cultuur historisch onderzoek is door het projectbureau onlangs een visie gepresenteerd voor het toe komstige gebruik van het viaduct. Hierbij wordt onder meer gedacht aan een mix van recreëren (fietsen, wandelen, skaten) op het viaduct, met daaronder kleinschalige ambachtelijke bedrijfs ruimten. Volgens de planning zou volgend jaar al begonnen kunnen worden met de renovatie. Vlissingen: Na de verhuizing van de scheeps werf van de Koninklijke Schelde Groep (KSG) van het werfterrein midden in de stad naar Oost-Vlissingen zijn de meeste oude gebouwen inmiddels gesloopt. Slechts twee gebouwen zijn overgebleven te midden van een kale vlakte: de timmerfabriek uit 1914 (een rijksmomument) en de machinehal uit 1919. De in beton opge trokken timmerfabriek blijft behouden en krijgt een nieuwe bestemming. Dit laatste geldt niet voor de machinefabriek. Het immense grote complex staat in het midden van het werfterrein en zou eigenlijk al eind 2008 worden gesloopt. Op deze plek is de nieuwe stadswijk 'Scheldekwartier' voor zien, met veel hoogbouw. In december heeft de gemeente besloten de sloopvergunning op te schorten. Reden was dat de Lokale Partij Vlissingen er op aandrong een onderzoek te verrichten naar hergebruikmogelijkheden. De gemeente heeft de sloop vier maanden uitgesteld. In deze maanden kunnen plannen en ideeën voor een nieuwe bestemming van de machinefabriek worden ingediend. De machinehal heeft een stalen draagskelet en in baksteen opgetrokken buitengevels. Het interieur is van belang vanwege de aanwezig heid van enkele oude, stalen loopkranen. Tot 1 april hadden marktpartijen de gelegenheid om met een rendabel exploitatieplan te komen. Lukt dit niet, dan gaat de machinefabriek alsnog tegen de vlakte.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2009 | | pagina 47