Zuid-Holland
voor is een projectplan gemaakt door het
stedenbouwkundig bureau Rein Geurtsen Et
Partners uit Delft. Van de oudste, in baksteen
opgetrokken fabrieksgebouwen uit 1913 zal een
klein deel waarschijnlijk behouden blijven als
industrieel erfgoed. Mogelijk krijgen deze een
nieuwe bestemming als appartementen.
Dordrecht: Het bestuur van de Nederlandse
Watertoren Stichting (NWS) heeft de waterto-
renprijs 2008 toegekend aan de eigenaren van
de watertoren in Dordrecht. Dit zijn Dorine de
Vos, Daan van der Have en Hans Loos. De jury
is van mening dat met de restauratie van de
watertoren en het nabijgelegen pompstation
het gebied een bijzonder sterke uitstraling
heeft gekregen en daarmee van grote betekenis
is voor Dordrecht.
De watertoren, gebouwd in 1882 naar een ont
werp van J.A. van der Kloes, is gebouwd in de
vorm van een vierkante, historiserende kasteel
toren. Na de buitengebruikstelling is de toren
in 2007 verbouwd tot hotelappartementen,
waarbij de buitengevels op voorbeeldige wijze
zijn gerestaureerd. De nieuwe bestemming doet
bovendien geen afbreuk aan het monumentale
karakter van het rijksmonument. De water
toren is via een kruidentuin verbonden met het
pompstation, een traditioneel-funetionaIis-
tisch gebouw uit 1942. In dit pompgebouw is
tegenwoordig restaurant 'Augustus' gevestigd.
De watertoren en het pompstation zijn nu weer
bereikbaar per boot, door het opnieuw open
graven van waterwegen vanuit het Wantij.
De watertoren ligt door het opengraven op
een schiereiland. De verdwenen hoektorentjes
die het gebouw vroeger zijn markante uiterlijk
gaven, zijn bij de restauratie hersteld in de
vorm van moderne replica's van staal. De NWS
-jury is van mening dat met de restauratie in
bouwtechnisch, functioneel en economisch
opzicht een solide, duurzame oplossing is
gecreëerd. Villa Augustus is een niet meer weg
te denken ontmoetingsplaats in Dordrecht.
Puttershoek: Het voormalige stoomgemaal
't Hooft van Benthuizen in Puttershoek lijkt
gered van de slopershamer (zie Heemschut
februari 2009, pagina 4). Een plaatselijke
actiegroep, de Vrienden van het Hooft, bood
De watertoren van Dordrecht.
Foto Marcel Overbeek
eind januari aan burgemeester Borgdorff en
wethouder Westerop van de gemeente Binnen
maas een petitie aan met driehonderd handte
keningen vanuit de bevolking van de Hoeksehe
Waard. In deze petitie geven de bewoners aan
dat zij tegen de sloop van het monumentale
stoomgemaal zijn. Volgens Binnenmaas past dit
streven binnen het cultuurhistorische ontwik
kelingsplan van de gemeente. In een gesprek
met de 'vrienden' liet de wethouder weten, dat
er een nieuw plan op tafel ligt, waarbij wordt
geprobeerd het stoomgemaal te behouden en
na restauratie een nieuwe functie te geven. Het
stoomgemaal van Puttershoek werd in 1870
gebouwd in eclectische stijl en is ontworpen
door ir. Jan Paul, een bekende ontwerper van
stoomgemalen. Het bemaalde de polders Nieuw
Bonaventura, de Mijlpolder en het Nieuwe land
Van Puttershoek. Het gemaal werd aanvankelijk
door stoom aangedreven en is in 1933 geëlek
trificeerd. De ijzeren schepraderen werden in
1891 vervangen door eentrifugaalpompen.
Rotterdam: Het bekende Hofpleinviaduet in
Rotterdam werd een eeuw geleden aangelegd
in opdracht van de Zuid-Hollandse Electrisehe
Spoorweg Maatschappij (ZHSM). In de jaren
1905-1909 verrees het betonnen spoorwegvi-
aduet tussen het centrum van Rotterdam en
de stadsgrens in Noord. Het viaduct maakte
onderdeel uit van de bekende Hofpleiniijn,
die als eerste elektrische spoorlijn in Neder
land werd aangelegd door de ZHSM. Deze lijn
vormde de verbinding tussen Seheveningen-
44 Industri