Zuid-Holland voor is een projectplan gemaakt door het stedenbouwkundig bureau Rein Geurtsen Et Partners uit Delft. Van de oudste, in baksteen opgetrokken fabrieksgebouwen uit 1913 zal een klein deel waarschijnlijk behouden blijven als industrieel erfgoed. Mogelijk krijgen deze een nieuwe bestemming als appartementen. Dordrecht: Het bestuur van de Nederlandse Watertoren Stichting (NWS) heeft de waterto- renprijs 2008 toegekend aan de eigenaren van de watertoren in Dordrecht. Dit zijn Dorine de Vos, Daan van der Have en Hans Loos. De jury is van mening dat met de restauratie van de watertoren en het nabijgelegen pompstation het gebied een bijzonder sterke uitstraling heeft gekregen en daarmee van grote betekenis is voor Dordrecht. De watertoren, gebouwd in 1882 naar een ont werp van J.A. van der Kloes, is gebouwd in de vorm van een vierkante, historiserende kasteel toren. Na de buitengebruikstelling is de toren in 2007 verbouwd tot hotelappartementen, waarbij de buitengevels op voorbeeldige wijze zijn gerestaureerd. De nieuwe bestemming doet bovendien geen afbreuk aan het monumentale karakter van het rijksmonument. De water toren is via een kruidentuin verbonden met het pompstation, een traditioneel-funetionaIis- tisch gebouw uit 1942. In dit pompgebouw is tegenwoordig restaurant 'Augustus' gevestigd. De watertoren en het pompstation zijn nu weer bereikbaar per boot, door het opnieuw open graven van waterwegen vanuit het Wantij. De watertoren ligt door het opengraven op een schiereiland. De verdwenen hoektorentjes die het gebouw vroeger zijn markante uiterlijk gaven, zijn bij de restauratie hersteld in de vorm van moderne replica's van staal. De NWS -jury is van mening dat met de restauratie in bouwtechnisch, functioneel en economisch opzicht een solide, duurzame oplossing is gecreëerd. Villa Augustus is een niet meer weg te denken ontmoetingsplaats in Dordrecht. Puttershoek: Het voormalige stoomgemaal 't Hooft van Benthuizen in Puttershoek lijkt gered van de slopershamer (zie Heemschut februari 2009, pagina 4). Een plaatselijke actiegroep, de Vrienden van het Hooft, bood De watertoren van Dordrecht. Foto Marcel Overbeek eind januari aan burgemeester Borgdorff en wethouder Westerop van de gemeente Binnen maas een petitie aan met driehonderd handte keningen vanuit de bevolking van de Hoeksehe Waard. In deze petitie geven de bewoners aan dat zij tegen de sloop van het monumentale stoomgemaal zijn. Volgens Binnenmaas past dit streven binnen het cultuurhistorische ontwik kelingsplan van de gemeente. In een gesprek met de 'vrienden' liet de wethouder weten, dat er een nieuw plan op tafel ligt, waarbij wordt geprobeerd het stoomgemaal te behouden en na restauratie een nieuwe functie te geven. Het stoomgemaal van Puttershoek werd in 1870 gebouwd in eclectische stijl en is ontworpen door ir. Jan Paul, een bekende ontwerper van stoomgemalen. Het bemaalde de polders Nieuw Bonaventura, de Mijlpolder en het Nieuwe land Van Puttershoek. Het gemaal werd aanvankelijk door stoom aangedreven en is in 1933 geëlek trificeerd. De ijzeren schepraderen werden in 1891 vervangen door eentrifugaalpompen. Rotterdam: Het bekende Hofpleinviaduet in Rotterdam werd een eeuw geleden aangelegd in opdracht van de Zuid-Hollandse Electrisehe Spoorweg Maatschappij (ZHSM). In de jaren 1905-1909 verrees het betonnen spoorwegvi- aduet tussen het centrum van Rotterdam en de stadsgrens in Noord. Het viaduct maakte onderdeel uit van de bekende Hofpleiniijn, die als eerste elektrische spoorlijn in Neder land werd aangelegd door de ZHSM. Deze lijn vormde de verbinding tussen Seheveningen- 44 Industri

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2009 | | pagina 46