Erfgoed ambacht Als je in de glaskunst over restauratie spreekt, denk je al snel aan glas-in-lood, al dan niet gebrandschilderd. De meeste glasrestaura ties hebben ook inderdaad betrekking op glas-in-lood. Het restaureren van diverse glasdisciplines is een vak op zich, vertelt Henriëtte Flos. Glasapplicatie van Eugene Quanjel na restauratie: het glas liet los van de onderlaag. Foto Eugene Quanjel Glaskunstatelier Flos Tel.: 077-3731150 Fax: 077-3733032 e-mail: info@atelierflos.nl website: www.atelierflos.nl Adres: Tuinstraat 7 5935 BN, Steyl Postbus 3199 5930 AD, Tegelen N ATELIER FLOS in het Limburgse Steyl zijn de restauratietechnieken inmiddels door gegeven naar de derde generatie. Een echte restauratie opleiding is er nu niet in Nederland, al werken de glazeniers wel weer aan een scho ling tot op MBO-niveau. De glazeniers krijgen nu via certificeringen hun vaardigheden voor restauraties erkend. 'Opleidingen zijn er nog wel in Duitsland en België', vertelt Henriëtte Flos-Hanraets, die het atelier met zes medewerkers drijft. Veel in dit vak hangt af van eigen ervaring, kennis en netwerken. Glasstrueturen kunnen sterk verschillen. Alleen al de zoektocht naar het juiste glasmateriaal kan veel moeite kosten. Soms wordt met behulp van een mal bijpassend nieuw glas gegoten. Het resultaat kan restau raties maken, maar zeker ook breken. 'Glas kan ook verkleuren. Voor een restauratie moet je dus op zoek naar het juiste basismateriaal.' Als er sprake is van brandsehildering, moet de restaurator ook goed de stijl van de kunstenaar kunnen overnemen. De noodzaak om tot restauratie over te gaan is heel divers, vaak speelt verwering de hoofdrol. IJzeren brugstaven zetten door corrosie uit en de druk op het glas-in-lood wordt zo groot dat hierdoor en door de winddruk het glas doorbuigt in het lood. Uiteindelijk barsten ruitjes, dan is restauratie noodzakelijk. Bij tijdig ingrijpen kan, door het behandelen van de brugstaven en het aanbrengen van een besehermende beglazing met eorrosievrije bevestigingsmaterialen, de veroudering ver traagd worden. Zeker nu in de restauratiewereld het accent geleidelijk verschuift van restauratie naar het blijvend goed onderhouden van monumenten is het van belang voldoende kennis en contacten te hebben. 'Waar we over een aantal jaren tegenaan zullen lopen is, dat steeds meer kerk gebouwen worden afgestoten. Dat betekent dat er minder glazenierswerk zal overblijven.' Zo ver is het nog niet. Het bekende Kruisherenhotel in Maastricht is een mooi voorbeeld van een prestigieuze res tauratie die door Atelier Flos werd uitgevoerd. Dit betrof de restauratie van meer dan 400 m2 glas-in-lood en het plaatsen van een bescher ming van isolatieglas, van thermisch vervormd glas aan de buitenzijde. Soms hebben kunstenaars zelf glasopdraehten uitgevoerd met een geweldige uitstraling. 'En dan blijkt na tientallen jaren restauratie nodig te zijn, zoals bij enkele glasapplicatieramen van Eugene Quanjel. De gebruikte lijm liet los. Al het glas moest van de draagruit worden verwijderd. Wij hadden een goed middel om de restanten lijm te verwijderen en met een betere lijm is de applicatie hersteld.' april 2009 Heemschut 23

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2009 | | pagina 25