synagogen en de Hermitage, die dit jaar open gaat. Het straks bruisende plein moet de poort van de oostelijke binnenstad naar het centrum worden. Het plan sluit prima aan op de nota van Bureau Monumentenzorg over herstel van het joodse erfgoed. Onderzocht moet worden of de auto's toch niet weer geheel of gedeeltelijk onder de grond kunnen. Misschien kan dit zelfs met de trams gebeuren, zodat die ondergronds aansluiten op de metro. Bovengronds kan dan de openbare ruimte veel beter opnieuw worden ingericht. Midden op het plein moet als blikvanger een architectonisch hoogstandje komen zoals de Glazen Piramide bij het Louvre in Parijs. Benadrukt wordt, dat er een goede combinatie moet komen tussen de bestaande monumenten in het gebied zoals de Mozes en Aaronkerk, het Joods Historisch Museum en de synagogen en nieuwe, hoogwaardige architectuur, die daar goed op moet aansluiten. Heemschut onder steunt het plan van de meerderheid van de deelraad. In de Commissie Amsterdam van Heemschut wordt daarnaast gepleit voor reconstructie van twee gesloopte blokken of historiserende nieuwbouw naast de Mozes en Aaronkerk. Het gaat daarbij om acht gevels: drie aan het Waterlooplein en vijf aan de Jodenbreestraat. De gevels van de voormalige pastorie zouden gekopieerd kunnen worden. De overige zes gevels kunnen worden herbouwd. Aan de zijde van de vroegere Lazarussteeg kan dan een nieuwbouw-invulling komen. Door de reconstructie zou de kerk weer organiseher op kunnen gaan in zijn omgeving. Zuil Aan het begin van de Jodenbreestraat staat een zuil, die herinnert aan de historische achter grond van dit gebied. De in steen gehouwen teksten spreken voor zich. 'Tot hier verdween het oude stratenpatroon, van hier begon de stadsvernieuwing in deze buurt. Ter herinnering werd in 1986 dit gedenk teken neergezet.' De andere tekst luidt: 'Wie te Amsterdam vaak zei Jeruzalem En naar Jeruzalem gedreven kwam Hij zegt met mijmerende stem: Amsterdam, Amsterdam.' (Jacob Israel de Haan) Het plan voorziet ook in opwaardering van de Jodenbreestraat, waarvan de huidige breedte uitstekende mogelijkheden biedt voor hoog waardige inrichting van de openbare ruimte, die aansluit op het nieuwe Mr. Visserplein. Het huidige ondergrondse kinderspeelpaleis Tun Fun wordt gezien als een succesvolle vorm van hergebruik van een oude autotunnel. Mocht het weer ondergronds brengen van het autoverkeer niet door kunnen gaan dan moet het speelpa- leis zeker blijven. Wel moet de lelijke plastic koepel erboven verdwijnen, evenals het lelijke bouwsel van fietsreparatiebedrijf Mac Bike. En de entree van de wansmakelijke Foto Academie zou aan het Visserplein moeten komen zodat er weer een blinde gevel minder is. Er wordt tot slot op gewezen, dat in enkele buitenlandse steden als Dresden (Neumarkt) en Berlijn (Potzdammer-en Leipzigerplatz) onlangs ook is besloten verdwenen binnenstads patronen te herstellen. Stadsdeel Centrum wil via internationale prijsvragen de beste archi tecten uitnodigen plannen te maken. Drs. J.Kamerling is lid van de Commissie Amsterdam van Heemschut en journalist cultureel erfgoed. februari 2009 Heemschut 27 Het Mr. Visserplein in Amsterdam. Nu bepaalt vooral het intensieve verkeer het beeld van de toegangspoort van Amsterdam-Oost naar het stadscentrum. Door de inrichting van de gesloopte jodenbuurt terug te brengen krijgt deze vlakte weer karakter. Foto Jaap Kamerling Gevelwanden rond het Mr. Visserplein. Foto Heemschut Mr. Visserplein als culturele poort naar centrum

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2009 | | pagina 29