Industrieel nieuws LIMBURG NOORD-BRABANT Spoorwegloods in Blerick. Foto BOEI. worden toegepast. De kern van de silo wordt gevormd door een betonnen draagconstructie. Het verbouwingsplan is ontworpen door stads bouwmeester en architect Max van Aersehot uit Haarlem. De oplevering van het verbouwde silogebouw is gepland voor 2009. Bergen op Zoom: Aan de zijgevel van een woning aan de Parallelweg in Bergen op Zoom bevindt zich een oude muurreelame van het sigarettenmerk Miss Blanche. De grote muur reelame met de afbeelding van een rokende vrouw en het opschrift 'Miss Blanche Virginia Cigarettes' werd in 1938 aangebracht. Het sigarettenmerk Miss Blanche werd al in 1916 geïntroduceerd door de Rotterdamse sigaret- tenfabriek Victoria Cigarette Company. De muurreelame wordt sinds begin september hersteld door restaurateur Wendy Schoenma kers uit Den Bosch. Zij is gespecialiseerd in het restaureren van muurschilderingen, orna menten en historische muurreclames. De restauratie van de Miss Blanchemuurre- clame gebeurt in opdracht van de gemeente Bergen op Zoom, die het project subsidieert. Het restauratieproject wordt door de provincie Noord-Brabant op film vastgelegd in het kader van het cultuurfestival 'Schatten van Brabant'. Naast de muurreclame van Miss Blanche kent Bergen op Zoom nog een monumentale muur reclame die op restauratie wacht; die van het winkelbedrijf Simon de Wit aan de Steen- bergsestraat. Andere voorbeelden van muur reclames van het sigarettenmerk Miss Blanche zijn te vinden in Culemborg en Leiden. Helmond: Midden in het stadscentrum van Helmond ligt het complex van de textielfa briek Vlisco. De onderneming werd opgericht in het midden van de negentiende eeuw door de familie Van Vlissingen. In de loop der jaren breidde de katoendrukkerij zich steeds verder uit op een terrein tussen het kasteel van Helmond en de Zuid-Willemsvaart. Het bedrijf vervaardigt textielprints voor de Afrikaanse markt. Op het zeven hectare grote terrein staan enkele belangwekkende oude fabrieksge bouwen, waarvan de graveerderij uit 1928 aan de Kerkstraat momenteel wordt bedreigd met sloop. Deze is voor de bedrijfsvoering niet meer nodig en zou mede vanwege planologische motieven het veld moeten ruimen. In het gebouw werden printmotieven voor het bedrukken van katoen ingegraveerd op grote koperen rollen. Hier bevindt zich nog de oorspronkelijke takelinstal latie om de graveerrollen binnen het gebouw te verplaatsen. Vlakbij dit gebouw staat het oudste onderdeel van de fabriek, de achtkan tige gemetselde bedrijfswatertoren uit 1884. In tegenstelling tot de graveerderij is dit gebouw wel een beschermd rijksmonument. Voor andere belangrijke bouwdelen, waaronder de in beton opgetrokken bedrijfshal uit 1911 aan het kanaal, en de elektrische centrale met ketelhuis uit 1927 is de toekomst onzeker. Nog steeds worden deze gebouwen voor het productieproces gebruikt, maar in de nabije toekomst zal de fabriek uit milieuoverwegingen waarschijnlijk verplaatst worden naar een ander terrein. Bleriek: In het Limburgse Blerick, op de westoever van de Maas tegenover Venlo, staat de voormalige wagenwerkplaats van de Neder landse Spoorwegen. De werkplaats, een rijks monument, werd geopend op 1 maart 1890. Deze gebouwen zijn opgetrokken in baksteen, met kleine boogvensters en sheddaken. De werkplaats van Blerick is een van de oudste nog bestaande spoorwegwerkplaatsen van ons land. In de hoogtijdagen werkten 160 mensen dag in dag uit om spoorwegwagons te repa reren. Vooral de Limburgse kolenmijnen zorgden voor een enorme toename van het (kolen)goederenvervoer en daarmee het aantal te onderhouden wagons. Met het sluiten van de kolenmijnen was er echter steeds minder vervoer nodig en werd de werkplaats over bodig. Op 28 februari 1969 werd de Blerickse vestiging gesloten. De gebouwen van de werkplaats liggen op een perceel van 1,6 ha en zijn aangesloten op het spoorwegnet. De Centrale Wagenmakerij is met 7.375 m2 een van de grootste industriële rijksmonumenten van ons land. Tegenwoordig wordt de kleine loods verhuurd aan het Spoorwegmuseum in Utrecht. Gebruiker van de Wagenmakerij is Stibans, de 'Stichting tot Behoud van Af te Voeren Spoorwegmaterieel'. Sinds 2007 is de Stichting BOEI eigenaar van de Wagenmakerij en de kleine werkplaats. BOEI heeft een projectvisie ontwikkeld die zal leiden tot een duurzame instandhouding van de Wagenmakerij. Samen met het Spoorwegmuseum, ROC 't Gilde in Roermond en de Stichting Stibans heeft BOEI een concept uitgewerkt voor de restauratie en herbestemming van de oude wagenmakerij. De nieuwe bestemming zal bestaan uit een combi- fHHHMÉtfiil "V ffei '\M

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2008 | | pagina 48