cmr?!r!ij.e -
Naoorlogse stations bewaard
Hengelo, stationsgebouw
vanaf het spoor.
Foto Marcel Overbeek
De Nederlandse Spoorwegen gaan een eigen monumentenlijst invoeren,
waarop 27 stations worden geplaatst, die alle na 1945 zijn gebouwd (Zie
Fleemschut augustus 2008, pag 29). De spoorwegstations vertegenwoor
digen verschillende architectonische stromingen uit de naoorlogse jaren.
Een aantal van deze stations betreft vervangende gebouwen van stations
die in de Tweede Wereldoorlog zijn vernield, zoals Hengelo, Zutphen en
Vlissingen. Het Flengelose station werd in 1951 gebouwd ter vervanging
van het in 1944 gebombardeerde hoofdgebouw. Architect Schelling
ontwierp een monumentaal in beton opgetrokken entreegebouw, met
een zuilenportiek. Identieke stations ontwierp Schelling in Zutphen en
in Enschede. Op de NS-lijst zijn ook voorbeelden opgenomen van kleine
voorstadstations, zoals Arnhem-Velperpoort en Almelo-De Riet. Drie sta
tions krijgen de status van rijksmonument: Zutphen, Vlissingen en Eind
hoven. Het meest recente station op de lijst is dat van Leiden uit 1996.
Hengelo, stationsgebouw.
Foto Marcel Overbeek