cmr?!r!ij.e - Naoorlogse stations bewaard Hengelo, stationsgebouw vanaf het spoor. Foto Marcel Overbeek De Nederlandse Spoorwegen gaan een eigen monumentenlijst invoeren, waarop 27 stations worden geplaatst, die alle na 1945 zijn gebouwd (Zie Fleemschut augustus 2008, pag 29). De spoorwegstations vertegenwoor digen verschillende architectonische stromingen uit de naoorlogse jaren. Een aantal van deze stations betreft vervangende gebouwen van stations die in de Tweede Wereldoorlog zijn vernield, zoals Hengelo, Zutphen en Vlissingen. Het Flengelose station werd in 1951 gebouwd ter vervanging van het in 1944 gebombardeerde hoofdgebouw. Architect Schelling ontwierp een monumentaal in beton opgetrokken entreegebouw, met een zuilenportiek. Identieke stations ontwierp Schelling in Zutphen en in Enschede. Op de NS-lijst zijn ook voorbeelden opgenomen van kleine voorstadstations, zoals Arnhem-Velperpoort en Almelo-De Riet. Drie sta tions krijgen de status van rijksmonument: Zutphen, Vlissingen en Eind hoven. Het meest recente station op de lijst is dat van Leiden uit 1996. Hengelo, stationsgebouw. Foto Marcel Overbeek

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2008 | | pagina 44