De Afsluitdijk richting Noord-Holland. Foto: Heemschut laagwater geschikte scheepstypen. Dit verbaast mij. In het verleden deed zich een vergelijkbare situatie voor. Ook toen kreeg het IJsselmeer te weinig water en waren er problemen met de bevaarbaarheid van zowel de Nederrijn/Lek als de IJssel. Deze problemen werden afdoende bestreden door kanalisatie van de Nederrijn/ Lek. Regelbaar Maak de afvoerverdeling over de Rijntakken regelbaar. Ingeval van 700 m3/s door de Rijn zou volgens de huidige verdeelsleutel 60 m3/s door de Lek gaan en 340 m3/s door de IJssel. Er blijft dan maar 300 m3/s voor de Waal over. Dat is natuurlijk veel te weinig. Ik pleit daarom voor kanalisatie van de IJssel en de Waal. In dat geval kan er misschien 400 m3/s van die 700 m3/s langs de IJssel worden geleid. Dat is ruim voldoende voor de compensatie van alle water- ontrekkingen aan de IJssel en het IJsselmeer. Mijn conclusie: het peil van het IJsselmeer hoeft niet omhoog. Bij een sterker stijgende zeespiegel is al spoedig bemaling van het IJsselmeer noodzakelijk. Dankzij het regelbaar zijn van de afvoerver deling over de Rijntakken kan de IJssel en daarmee de bemaling zoveel mogelijk worden ontlast. Wanneer dijkverhogingen noodzake lijk worden is het onzinnig alle dijken langs de Rijntakken te verhogen. Het is veel voordeliger te volstaan met verhoging van de dijken langs de Waal en een gedeelte van de Boven-Rijn in Nederland en Duitsland. Dit laatste is nodig door de opstuwing die door die concentratie ontstaat. Het alternatief is verbreding van de Waal. Hoe het ook zij: de IJssel kan in belang rijke mate worden ontlast, waardoor de capaci teit van de bemaling van het IJsselmeer kleiner wordt. Een neven voordeel is dat de tweede fase van het plan 'Ruimte voor de rivier' bij de IJssel achterwege kan blijven. Belangen wegen Eenvoudig gezien gaat het om de afweging tussen het plan Peilverhoging IJsselmeer en het door mij voorgestelde plan Dijkverhoging langs Waal en Bovenrijn. Qua orde van grootte zullen de kosten van deze plannen elkaar niet veel ont lopen. Wanneer bij de afweging de bevaarbaar heid van de Waal en de IJssel worden betrokken - en niet te vergeten ook de LNC waarden, dus de waarden van landschap, natuur en cultuur historie - dan slaat de balans ongetwijfeld door naar het schrappen van het plan tot het dras tisch verhogen van het IJsselmeerpeil. Om overbodige werken te voorkomen is het van groot belang dat zo spoedig mogelijk over het Deltaplan wordt beslist. Dat kan alleen wanneer de alternatieven bekend zijn en zodanig zijn uitgewerkt dat een verantwoorde keuze mogelijk is. Ir. D. van der Schrier uit Zwolle is civiel ingenieur en was lange tijd lid van de Provinciale Com missie Overijssel van Heemschut. december 2008 Heemschut 23 iigisiijB n

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2008 | | pagina 25