Mengvoederfabriek staat in de weg in Maasuiterwaard Plattegrond Ravenstein. Reconstructie van de Strang met aanlegsteigers; aan de stadszijde het terugbrengen van de stadsgracht tot d Maasdijk, met een stedenbouwkundige inpassing. Tekening: BartTonies Bebouwing aan de Maasdijk. Te zijner tijd wordt hier aan de voet van de dijk de Strang, de vroegere nevengeul van de Maas, teruggebracht. ET GEMEENTEBESTUUR VAN OSS (waar Ravenstein deel van uitmaakt) zou het liefst zien, dat De Eleus verhuist om plaats te maken voor een (vernieuwd) water front tussen de Maas, de snelweg A50, de spoorlijn Den Bosch - Nijmegen en het eeuwen oude stadje. De provincie zit nu in een spagaat. Moet ze een milieuvergunning afgeven voor een bedrijf, dat hoogstwaarschijnlijk over een aantal jaren wordt verplaatst? Tot er overeenstemming is wil de gemeente het waterfront in fases, uitgesmeerd over vijftien jaar vernieuwen. De Eleus blijft dan voorlopig nog buiten beeld. Spoorbrug Daarna kan onder meer een vroegere Strang, dit is een nevengeul van de Maas, worden uitgegraven. Bij deze Strang werd in 1360 al tol geheven. Deze bij de Maaskanalisatie dichtge gooide rivierarm loopt deels door het fabriek sterrein. Aankoop van de benodigde grond van De Eleus is niet de enige moeilijkheid voor Oss. NS en Rijkswaterstaat willen de spoorbrug voor de lijn Den Bosch - Nijmegen verdubbelen. Het huidige dijklichaam dient vervangen te worden door pijlers om ruimte te maken voor de rivier. Het doortrekken van de Strang tot de spoorlijn zou in de Osse visie pas in de tweede fase van het plan kunnen gebeuren. Gemeente, pro vincie, waterschap, Rijkswaterstaat, spoor wegen en de mengvoederfabriek hebben nog heel wat te puzzelen voor er een bevredigend omgevingsplan voor het Maasfront uit de bus komt, met ruimte voor natuurontwikkeling, waterberging, toerisme en (water)recreatie. Eleemschut heeft enkele alternatieven aan gedragen. Technisch adviseur Bart Tonies toont zich tegenstander van een binnendijkse haven, die een oneigenlijke toevoeging aan het beschermd stadsgezicht van Ravenstein zou zijn. Om dezelfde reden moet de geplande keermuur aan de voet van de dijk beperkt blijven tot het gedeelte tussen de rondelen. Door gebruik te maken van de oude waterlijn kan het water dichter naar het stadje worden gebracht. Ook moet het pleintje De Eloge Bleek worden aangepakt, meent Tonies. Een kleiner plein met leilinden en een kademuur biedt een beter uitzicht op het Bovenste Eloornwerk dan het huidige 'parkeerterrein'. Van het hoornwerk moeten de aarden wallen worden hersteld. Achter die wallen is plaats voor een gemeenschapshuis en een parkeerter rein. Geheel in de geest van het Belvédèrebeleid 'behoud door ontwikkeling' kan waardevol cul tuurhistorisch erfgoed worden hersteld, vindt Eleemschut. De beplanting van de vesting werken is nu verwilderd, water is onzichtbaar en de vestinggordel wordt aangevreten door tennisbanen, volkstuinen en parkeerplaatsen. J. Keunen is lid van Heemschut Noord-Brabant december 2008 Eleemschut 17 t** o a 7tA Hr»VOo*A Ravenstein wil vernieuwd wa :e ron

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2008 | | pagina 19