Mengvoederfabriek staat in de weg in Maasuiterwaard
Plattegrond Ravenstein. Reconstructie van de Strang met
aanlegsteigers; aan de stadszijde het terugbrengen van de
stadsgracht tot d Maasdijk, met een stedenbouwkundige
inpassing. Tekening: BartTonies
Bebouwing aan de Maasdijk. Te zijner tijd wordt
hier aan de voet van de dijk de Strang, de vroegere
nevengeul van de Maas, teruggebracht.
ET GEMEENTEBESTUUR VAN OSS
(waar Ravenstein deel van uitmaakt)
zou het liefst zien, dat De Eleus verhuist om
plaats te maken voor een (vernieuwd) water
front tussen de Maas, de snelweg A50, de
spoorlijn Den Bosch - Nijmegen en het eeuwen
oude stadje. De provincie zit nu in een spagaat.
Moet ze een milieuvergunning afgeven voor
een bedrijf, dat hoogstwaarschijnlijk over een
aantal jaren wordt verplaatst?
Tot er overeenstemming is wil de gemeente het
waterfront in fases, uitgesmeerd over vijftien
jaar vernieuwen. De Eleus blijft dan voorlopig
nog buiten beeld.
Spoorbrug
Daarna kan onder meer een vroegere Strang,
dit is een nevengeul van de Maas, worden
uitgegraven. Bij deze Strang werd in 1360 al tol
geheven. Deze bij de Maaskanalisatie dichtge
gooide rivierarm loopt deels door het fabriek
sterrein. Aankoop van de benodigde grond van
De Eleus is niet de enige moeilijkheid voor Oss.
NS en Rijkswaterstaat willen de spoorbrug voor
de lijn Den Bosch - Nijmegen verdubbelen. Het
huidige dijklichaam dient vervangen te worden
door pijlers om ruimte te maken voor de rivier.
Het doortrekken van de Strang tot de spoorlijn
zou in de Osse visie pas in de tweede fase van
het plan kunnen gebeuren. Gemeente, pro
vincie, waterschap, Rijkswaterstaat, spoor
wegen en de mengvoederfabriek hebben nog
heel wat te puzzelen voor er een bevredigend
omgevingsplan voor het Maasfront uit de bus
komt, met ruimte voor natuurontwikkeling,
waterberging, toerisme en (water)recreatie.
Eleemschut heeft enkele alternatieven aan
gedragen. Technisch adviseur Bart Tonies
toont zich tegenstander van een binnendijkse
haven, die een oneigenlijke toevoeging aan
het beschermd stadsgezicht van Ravenstein
zou zijn. Om dezelfde reden moet de geplande
keermuur aan de voet van de dijk beperkt
blijven tot het gedeelte tussen de rondelen.
Door gebruik te maken van de oude waterlijn
kan het water dichter naar het stadje worden
gebracht. Ook moet het pleintje De Eloge Bleek
worden aangepakt, meent Tonies. Een kleiner
plein met leilinden en een kademuur biedt een
beter uitzicht op het Bovenste Eloornwerk dan
het huidige 'parkeerterrein'.
Van het hoornwerk moeten de aarden wallen
worden hersteld. Achter die wallen is plaats
voor een gemeenschapshuis en een parkeerter
rein. Geheel in de geest van het Belvédèrebeleid
'behoud door ontwikkeling' kan waardevol cul
tuurhistorisch erfgoed worden hersteld, vindt
Eleemschut. De beplanting van de vesting
werken is nu verwilderd, water is onzichtbaar
en de vestinggordel wordt aangevreten door
tennisbanen, volkstuinen en parkeerplaatsen.
J. Keunen is lid van Heemschut Noord-Brabant
december 2008 Eleemschut 17
t** o a
7tA Hr»VOo*A
Ravenstein wil vernieuwd wa :e ron