i n Vergruisde plafondschildering gered Piet Arp- Een total loss, zo werd de plafondschildering uit 1925, van de hand van Martin Monnickendam tien jaar geleden nog omschreven. De schildering had tientallen jaren stijf opgerold gelegen op een zolder. Bij het ontrollen lag er nog vooral verf- gruis. Eind oktober kreeg de herstelde schildering een tweede thuis en daarmee een nieuw leven. t. tjm eaUI m W-fr- l ór- i TTTlTT **i -vf -. Keizersgracht 695/697 in Amsterdam (1943), eigendom van Stadsherstel Amsterdam Foto: uit de bundel Hetty van Eeghen in haar woning aan het werk tijdens de restauratie van de schildering. Foto: uit de bundel Detail van de plafondschildering. Foto: Wouter Thorn Leeson Aan DE KEIZERSGRACHT 695/697 in Amsterdam houdt een notaris kantoor, die onder meer betrokken is bij de Vrienden van de schilder Martin Monnickendam. Die Vrienden beheren de geschilderde nalatenschap. Geen wonder dus, dat hier nogal wat werk van de bij zijn leven beroemde kunstschilder (1874-1943) aan de muren hangt. Die muren zijn eigendom van Stadsherstel Amsterdam. Dat kreeg eind oktober de geheel gerestaureerde plafond schildering uit 1925 overgedragen. Het werk is onderdeel van het plafond van de belangrijkste voor bezoekers toegankelijke ruimten. Stadsherstel kreeg het doek geschonken door de Vrienden, om daarmee de Monnickendam- eolleetie in beide panden completer te maken. De Vrienden intussen hebben voor 2009 een Monnickendamjaar in Amsterdam op stapel staan. Musea als Rijks- en Historisch Museum, Joods Museum en ook instanties als Stadsar chief en Artis zullen met exposities aandacht besteden aan de schilder van vooral stadsge zichten van de hoofdstad. De Vriendenstiehting is in 1973 opgericht om, namens de kinderen de nalatenschap te beheren, te laten restaureren en deze onder de aandacht te brengen van een groot publiek. De plafondschildering lag gedurende tientallen jaren in plastic verpakt opgerold tot een pak ketje van 23 centimeter dik op zolder bij een van de dochters. De verflaag had grotendeels losgelaten, bleek bij eerste inspectie. Deson danks werd besloten tot restauratie, uitgevoerd door Hetty van Eeghen. Deze restaurator redde het plafonddoek letterlijk van de ondergang, door in haar eigen woning meer dan vier jaar lang en grote ruimte vrij te maken voor de ingrijpende restauratie. Het plafonddoek is en uiterst kleurrijk geheel, volkomen in de stijl van Monnickendam. Om de restauratie ervan te vieren verscheen het bundeltje 'Van de ondergang gered' waarin de betrokkenen rond het herstel beschrijven wat er bij de restauratie kwam kijken. december 2008 Heemschut 11 i;- mm

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2008 | | pagina 13