Erfgoed ambacht Potterij Zaalberg, drie generaties pottenbakkers De Scheppingskerk in Leiderdorp. Foto's Brigitte Linskens Waterkan van Meindert Zaalberg behorende bij de doopvont. Ensemble van doopvont, kandelaar voor de paaskaars en waterkan van Meindert Zaalberg in de Scheppingskerk, Leiderdorp Brigitte Linskens - In een groene oase op de grens van Zoeterwoude, in de schaduw van de indrukwekkkende Meerburgkerk, ligt potterij Zaalberg. Al drie genera ties wordt hier keramiek vervaardigd. In 1918 startte Herman Zaalberg (1880-1958) in Leiderdorp zijn eigen bedrijf onder de naam Kunstaardewerkfabriek de Rijn. Ook zoon Meindert koos voor dit ambacht net als diens twee zonen Herman en Gijb. Negentig jaar na de oprich ting vertelt kleinzoon Herman Zaalberg over potten bakken en over keramiek voor kerkelijk gebruik. Keramiek is de verzamelnaam voor alle van klei tot steen gebakken producten. Klei is in de streek waar de pottenbakkers Zaalberg begonnen volop aanwezig. Meindert Zaalberg sprak van 'heerlijk materiaal'. Het op de juiste wijze mengen van de klei is belangrijk om een goede substantie te verkrijgen die door het bakproees niet kromtrekt of vervormt en op hoge temperatuur, 1200 graden Celsius, gebakken wordt. Na het mengen wordt de klei met de hand op de schijf gedraaid tot een voorwerp, gedroogd en voor de eerste maal gebakken (biscuit) om breuk bij het glazuren te voorkomen. Daarna volgt het glazuren en opnieuw bakken. Glazuur bestaat uit fijn vermalen mineralen, vermengd met metaalpoeder (ijzeroxide, kobaltoxide, sulfaten en chloriden). De samenstelling is heel belangrijk en zorgt voor de prachtige kleuren. Het experimenteren met de glazuren heeft geleid tot de specifieke kleuren waaraan de potten van Zaalberg herkenbaar zijn. Avondmaalserviezen Meindert Zaalberg (1907-1989) werkte aanvan kelijk in Leiderdorp. De werkplaats had in die jaren veertien man in dienst. In 1962 vertrok hij naar Ommen. In de zestiger jaren heeft hij veel werk gemaakt voor kerkgebouwen, zoals voor de Gereformeerde kerk in Dronten, de Triom- fatorkerk in Den Haag, de Welkomstkerk in Breda en de Scheppingskerk in Leiderdorp. Ook voor de enige door Rietveld ontworpen kerk in Uithoorn, nu in gebruik als bibliotheek, maakte hij het avondmaalservies in fleurig rood. Het gaat om gebruiksvoorwerpen ten dienste van de Avondmaalsviering, zoals een wijnkan met bekers, broodsehalen met doorgeefsehalen met bijpassende (paaskaars)kandelaars en bloemen- vazen. Verder doopvonten met een bijbeho rende waterkan. Herman Zaalberg: 'keramiek paste bij die tijd van bewustwording en vernieuwing. De gelovigen wilden terugkeren naar de oorspron kelijke avondmaalviering. In Palestina werden aardewerken bekers gebruikt, geen gouden of zilveren.' Het kerkelijke keramiek kwam tot stand in nauw overleg tussen de architect en de kunstenaar en diende in harmonie te zijn met het kerkgebouw. Zaalberg pleitte ervoor dat de toegepaste kunsten niet als extra versierende elementen werden toegevoegd. In de werkplaats zijn nog steeds de modellen te bewonderen die op verzoek aan de kerkenraad konden worden getoond. Ook over de kleur werd overlegd. Het werk van Meindert Zaalberg, bestaande uit vele unica kenmerkt zich door een strakke vormgeving van uiterste soberheid, originele glazuren en doelmatigheid en leende zich uit stekend voor deze liturgische toepassing. Literatuur B. Jan Aalbers, Een hemel van Wereldse klei, Meindert Zaalberg Pottenbakker, Kampen, 1987 Herman Zaalberg (red.), Potterij Zaalberg Klei en Vuur, Zwolle, 1998 www.zaalberg-keramiek.nl oktober 2008 Heemschut 33 Keramiek in harmonie met kerkgebouw

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2008 | | pagina 35