Welvaart door havenkanaal Zoals de omgeving van het Havenkanaal er eeuwen geleden uitzag, geschilderd door Van de Venne. landschapsarchitect Bosch Slabbers. Tijdens dit gesprek werd duidelijk dat het pad toegankelijk blijft voor voetgangers, zij het op eigen risico. De uitkomst van het gesprek met de gemeente is, dat de Westelijke Oude Havendijk bij de aanleg van de golfbaan gespaard blijft met uit zondering van een plaatselijke verhoging tegen de dijk, voor de aanleg van een green. De plaat selijke verhoging wordt vermoedelijk gemas keerd door de reconstructie van een voormalige geschutskorf. Reeds geplande aantastingen van het dijklichaam gaan niet door en het eerder afgegraven noordelijk gedeelte van de dijk zal worden hersteld. Met één uitzondering; een doorsteek bij de Mannezeese watergang. De bestaande beplanting, die in een slechte staat verkeert, zal worden vervangen door nieuwe essen. Burggolf zal het beplantingsplan gefaseerd uitvoeren om de aanwezige fauna in de gelegenheid te stellen van biotoop te wis selen. Burggolf maakt een aangepast totaal plan, waarin de bescherming van de Westelijke Oude Havendijk centraal staat. Dit compromis, hoewel niet ideaal, is voor alle partijen accep tabel. De algehele conclusie van de gemeente en belangengroeperingen is, dat veel problemen, discussies en extra werk voorkomen hadden kunnen worden als in een eerdere fase een gesprek met Burggolf en de vorming van een klankbordgroep had plaats gevonden. Een dergelijke pro-actieve benadering zou in het vervolg altijd moeten plaatsvinden. I/V. Heijbroek is voorzitter van de Provinciale Commissie Zeeland van Heemschut Middelburg, dat rond 1200 stadsrechten kreeg, lag met zijn havens aan de Arne. Schepen konden vanuit de stad via Arnemuiden, in de Westerschelde komen. Arnemuiden zelf was toen nog niet ommuurd, maar ontwikkelde zich in de tweede helft van de 15e eeuw tot havenplaats en geduchte concurrent van Middelburg. De stad besloot de ambachtsheerlijk heid te kopen, zodat Middelburg meer invloed op de haven kon uitoefenen. Arnemuiden werd weliswaar versterkt en kreeg later stadsrechten verleend door Prins Willem van Oranje, maar geen zitting in de Staten van Zeeland en werd een smalstad. Omdat de Arne met als havenmond Arnemuiden steeds moeilijker bevaarbaar werd heeft Middelburg met steun van Karei V al in 1532-1535 een 57 meter breed kanaal gegraven vanaf de havens naar de Welzinge (het water tussen Walcheren en de polder van Nieuw- en Sint Joosland). Deze Welzinge mondde aan de zuidzijde uit in de Westerschelde. De aanleg van dit kanaal was voor die tijd een waanzinnig omvangrijk karwei, maar leverde de stad een prestigieuze toegang, waarlangs schepen van onder meer de Zeeuwse Kamer van de VOC en de WIC in en uit konden varen. De monding werd beschermd door het fort Zeeburg, gebouwd in 1547-1556, later bekend onder de naam Rammekens. Aan dit havenkanaal heeft Middelburg in de daarop volgende eeuwen zijn grote bloei te danken. Met de verdere verzanding van de Arne aan het eind van de 16de eeuw verdwijnt de zeehandel volledig uit Arnemuiden en richt alle economische activiteit zich op Middelburg. Pas in het begin van de 19de eeuw verzandt ook het havenkanaal en komt er een nieuw Kanaal naar Veere, dat tot slot weer vervangen is door het Kanaal door Walcheren. oktober 2008 Heemschut 29

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2008 | | pagina 31