Noord-Brabant marmt Den Haag: In de laatst verschenen nieuwsbrief (nr. 30) van de Stichting Haags Industrieel Erfgoed (SHIE) wordt onder meer aandacht besteed aan het industrieterrein Binckhorst. In maart 2008 heeft de Haagse gemeenteraad een masterplan voor de herontwikkeling van dit verouderde bedrijventerrein goedgekeurd. De komende twintig jaar wil de gemeente dit industrieterrein een totale metamorfose laten ondergaan, waarbij een transformatie van bedrijven naar een wijk met woningen moet worden gemaakt. Voor het nog aanwezige industriële erfgoed in dit gebied zal een inventarisatie worden uitgevoerd, waarvoor de SHIE is benaderd. SHIE heeft al een voorlopige inventarisatie opgesteld, waar ook de nodige objecten uit de wederopbouwperiode staan vermeld. Leerdam: Tussen Leerdam en Aequoy/Asperen staat aan de Horndijk het voormalige stoomge maal De Oude Horn. Dit karakteristieke gemaal, een witgepleisterd gebouw met een groot ijzeren schoepenrad aan de buitenzijde, behoort tot de oudste nog bestaande stoomgemalen van ons land. Het werd in 1859 gebouwd en in 1962 buiten bedrijf gesteld, toen er een nieuw gemaal iets verderop werd gebouwd. Sinds 1977 biedt het oude gemaal onderdak aan de glasblazersstudio van Bernard Heessens. De staat van onderhoud is slecht. De buiten gevels met het waterrad, de trapjes, de ijzeren boogramen en andere bouwelementen zijn hoognodig aan restauratie toe. Om dit doel te bereiken, is in 2006 door de Lions van Leerdam en Geldermalsen een stichting opgericht, De Oude Horn. Deze zal geld bijeen brengen voor de restauratie. Het streven is om de restauratie nog dit jaar van start te laten gaan. Het stoom gemaal staat op de lijst van rijksmonumenten. Dongen: De watertoren van Dongen is sinds eind vorig jaar in restauratie. De 44 meter hoge watertoren werd in 2005 gekocht door de Dongense ondernemer Jurgen Houben, die een bedrijf heeft dat grenst aan de watertoren. De toren zal in twee jaar tijd worden verbouwd tot kantoor met woonruimte. De woning zal op de onderste vier verdiepingen worden gehuisvest. Daarboven komt kantoorruimte over drie ver diepingen. Het waterreservoir in het bovenste deel van de toren wordt expositieruimte. Het reservoir heeft een inhoud van 500 m3. Omdat de watertoren een gesloten buitengevel heeft van baksteen, zullen daarin vensters worden aangebracht voor de liehttoetreding. De watertoren van Dongen werd in 1923 gebouwd in een sobere Art-Deeostijl naar een ontwerp van architect Hendrik Sangster. De toren heeft een betonnen constructie met een bakstenen buitengevel. De toren wordt bekroond door een koperen koepeldak. Eindhoven: Een van de meest herkenbare industriële monumenten van Eindhoven is de 'Lichttoren' van het Philipscomplex, op de hoek van de Emmasingel en de MathiIdelaan. Dit markante betonnen gebouw werd in 1920- 1921 gebouwd naar ontwerp van architect Dirk Roosenburg. De toren werd jarenlang door Philips gebruikt als testruimte voor lampen. Later kwam hier het hoofdkantoor van Philips. Sinds kort is er een plan in uitvoering waarbij de Lichttoren wordt verbouwd tot woonruimte. Al in 1999 schreven Philips en de gemeente Eindhoven een prijsvraag uit onder architecten om een nieuwe bestemming te zoeken voor de Lichttoren, die niet meer door Philips werd gebruikt. Indertijd won de Arehitectenwerkgroep uit Antwerpen de prijsvraag. Vanwege de econo- Eindhoven, Philips lichttoren Foto Marcel Overbeek mische recessie werd het winnende plan niet uitgevoerd. In 2004 kwam er weer schot in de plannen toen woningbouwcorporatie Trudo het plan verder wilde ontwikkelen. Inmid dels is begonnen met de verbouwing van de Lichttoren tot een complex waarin meer dan honderd wooneenheden komen, evenals een hotel en een vergaderruimte. Bij de renovatie blijft het uiterlijk van het betonnen complex intact, omdat het een rijksmonument is. De oude stalen ramen zijn verwijderd en worden vervangen door moderne replica's. De houten funderingspalen onder het complex worden vervangen door betonnen exemplaren. Het gerenoveerde complex zal in de loop van volgend jaar worden opgeleverd. Geertruidenberg: De spoordraaibrug over de rivier de Donge, tussen Geertruidenberg en Raamsdonksveer wordt niet een rijksmonu ment. Dit is onlangs bepaald in een uitspraak van de Raad van State. Dit orgaan vindt dat het ministerie van OCW het verzoek tot plaatsing van de draaibrug op de rijksmonumentenlijst terecht heeft afgewezen. Het verzoek was ingediend door de Stichting Spoorbrug Geertruidenberg en de Stichting tot Behoud van Ons Erfgoed Geertruidenberg. De stichting Spoorbrug heeft de historische brug overgenomen van NS Vastgoed. De spoorweg draaibrug maakt deel uit van de voormalige spoorlijn tussen Den Bosch en Lage Zwaluwe, ook wel bekend als 'Halvezolenlijn'. De ijzeren brug, gebouwd in 1880, werd na de Tweede Wereldoorlog buiten bedrijf gesteld toen het personenvervoer over de lijn werd opgeheven. Van de zes spoorbruggen in het traject Den Bosch-Lage Zwaluwe zijn er inmid dels vijf rijksmonument; de Geertruidenbergse brug is deze status nu onthouden. De provincie

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2008 | | pagina 47