Laatste Amsterdamse buitenplaats wordt trouwlocatie, brasserie en cultuurschuur Gildemeester, die in 1770 de marmeren fontein liet plaatsen, vervaardigd door Ignatius van Logteren en afkomstig van buitenplaats Drie mond bij Weesp. De Romeinse godin Amphitrite en watergod Poseidon flankeren het knaapje Arion op zijn dolfijn. Eerste speeltuin Van 1835 tot 1866 was Frankendael een van de meestbezochte theetuinen en de eerste speeltuin van Amsterdam. In 1866 werd de buitenplaats ingericht als tuinbouwschool met internaat Linnaeus. De later bekende tuinarchi tect Springer kreeg er les. In die tijd werden er ook vaak concerten gegeven. Prinses Wilhel- mina speelde er als kind regelmatig. In 1882 kocht de gemeente Amsterdam Frankendael en stichtte op het terrein een Flandelskwekerij. Frankendael werd verbouwd tot woning en sindsdien woonden er gemeentelijke direc teuren Beplantingen. In de jaren '20 van de afgelopen eeuw waren er in de tuin druk bezochte toneelvoorstel lingen van onder anderen Verkade. In 1958 kwam stadsarchitect Merkelbaeh er wonen. Merkelbach is bekend van de Avro-studio in Hilversum, het GAK-gebouw en het wijkje Jeruzalem in Amsterdam. Zijn stiefdochter Cecilia Van Vliet-Lichtveld verhuisde als laatste bewoonster in 2005. 'Bij de restauratie leggen we het accent op de hoofdvleugel, het middenstuk,' zegt architect Maarten Fritz tijdens een rondleiding over de hofstede. 'Daar is de restauratie het meest nauwkeurig. We laten de indeling hier onge moeid, om het karakter van het interieur niet aan te tasten. In de flankerende koetshuizen wordt meer gebroken en geïnnoveerd, het gebouw moet wel functioneel blijven.' Voor Fritz is het bijzonder mee te werken aan de restauratie van Frankendael. 'Ik ken het huis nog uit mijn jeugd, toen ik met mijn vader hier vaak naar de reigers ging kijken.' Weldadige sleetsheid Buiten is te zien, dat de gevelmuren niet opnieuw gevoegd zijn maar dat het oude voeg werk zorgvuldig is hersteld. Fritz: 'Het aardige aan dit gebouw is zijn weldadige sleetsheid. Ik wil dat erin houden en niet te netjes restau reren. Je mag de rimpels van het gebouw best blijven zien. De voegen bijvoorbeeld moeten geen keurige lijstjes worden om een schilderij.' Na de trap bevindt zich in de gang een prachtig gestuukt reliëf met sierlijk ornament boven in de wand. In principe is het in rococo aange brachte stucwerk symmetrisch, maar in de details asymmetrisch. In de oude woonkamer (straks trouwsalon) bevindt zich een fraaie marmeren schouw, waarvoor de schouw van de burgemeesters woning aan de Herengracht als voorbeeld diende. Plinten, lambriseringen en luiken worden weer 19de eeuws hardgroen. Deze keus werd gemaakt nadat eerst uitvoerig historisch onderzoek heeft plaatsgevonden De nieuwe leidingen worden weggewerkt achter nieuwe zijden bespanningen. Naast de trouwsalon komt de muzieksalon voor kleine concertantes, maar ook voor jazz en pop. Op de eerste verdieping, waar vroeger de slaap- en badkamers waren komen een kunstkamer en een vergaderzaaltje. Hier, in de kunstkamer kun je straks rustig relaxen. In comfortabele fauteuils genieten van slow food, fast thoughts en de aanwezige kunst. Daarnaast komt de vergaderkamer, in high tech uitgevoerd. Op zolder onder de hanenbalken is het kantoor van de nieuwe ondernemers van Frankendael. Drinkbak met ruif Aan weerskanten van het huis bevonden zich de koetshuizen, een voor de koets met paarden en een voor het personeel. Het linkerkoets huis blijft vrijwel geheel in ruwe staat. Links is er nog steeds een drinkbak met ruif voor de paarden. Hier kan straks gefeest worden door jonggehuwden en wie ook maar een leuke party wil organiseren. Eigenlijk had Fritz een muur middenin het koetshuis willen wegbreken, omdat die erg in de weg staat. Dit mocht niet van Monumentenzorg. Het rechterkoetshuis wordt een gezellige laag drempelige brasserie, waar je ook kunt genieten van een maaltijd met verse ingrediënten en bio logisch vlees. Voor de brasserie komt een terras met prachtig uitzicht op de Regence tuin. Beide koetshuizen zijn verbonden met een nieuwe gang door het sousterrain, die uitge broken moest worden. In dit deel van het huis is voor deze restauratie het meest gebroken en verbouwd. 'Dat moest ook wel, wil je het functioneel kunnen gebruiken', vindt Fritz. De kleurstelling zal er, anders dan in het meer monumentale middendeel van het huis, blauw grijs worden. Drs. Jaap Kamerling is journalist cultureel erfgoed en lid van de Commissie Amsterdam van Heemschut. augustus 2008 Heemschut 19 Huize Frankendael als hotspot

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2008 | | pagina 21