IR Selectiecriteria economisch-historici, belicht op de hem eigen lucide wijze bouw- en gebruiksgeschiedenis van het Trippenhuis. Het onderwerp van de literatuurhistoricus Joost Kloek is het buitentje Boschwijk buiten Zwolle, eens het eigendom van de lang bekende dichter Rhijnvis Feith. Deze auteur geeft een goede indruk van de ideële achtergrond van de Engelse landschapsstijl. In het deel betreffende de 19de eeuw komt opnieuw het voormalige Amsterdamse stadhuis De Piramide bij Austerlitz, in de Franse tijd gebouwd als monument voor Napoleon, is reeent - na langdurig verval en oprukkende begroeiing gerestaureerd en weer vrijer in het landschap komen te staan. Foto's: Pim van Gelder aan de orde. De bevlogen architectuurhistoricus Thomas von der Dunk behandelt de transfor matie van stadhuis tot Koninklijk Paleis, ditmaal zonder hinderlijk stokpaardjes te berijden. De archivaris Charles Jeurgens laat zijn licht schijnen over de bouwgeschiedenis van het stoomgemaal 'Cruquius' en haar verband met de droogmaking van de Haarlemmermeer. Gijs van der Ham, conservator van het Rijks museum, legt de nadruk op de vele discussies en conflicten die de bouw en inrichting van dit 'gebouw voor het nationaal geheugen' vooral de eerste decennia hebben begeleid. Jan Bank, emeritus-hoogleraar Vaderlandse Geschiedenis te Leiden, schrijft vooral over de betekenis van de Haarlemse Sint-Bavokathe- draal als monument van de emancipatie van de Noord-Nederlandse rooms-katholieken na een lange periode van wat de architectuurhistoricus Sible de Blaauw aanduidt als 'schuchterheid'. Lieske Tibbe beschrijft de Amsterdamse Koop mansbeurs als voorbeeld van gemeenschaps kunst. Zij trekt daarbij terloops een interessante parallel met een ander Amsterdams werk van Berlage: het gebouw van de Algemene Neder- landsche Diamantbewerkers Bond. Stefan van der Poel beschrijft de bewogen geschiedenis van de Synagoge aan de Groninger Folkingestraat met nadruk op haar betekenis als centrum van Joods leven. Deze bijdrage ligt in feite al buiten het kader van de 19de eeuw waarover dit deel handelt. Hetzelfde geldt voor het artikel van Arthur Eyffinger over ontwerp, bouw en decoratie van het Haagse Vredespaleis waaraan deze auteur als bibliothecaris verbonden is geweest. Het zal niet verbazen dat de definitieve bouwop dracht pas na een felle controverse ging naar de Fransman Cordonnier die het eerder moest afleggen tegen Berlage toen het ging om de Amsterdamse Beurs. Weinig lezers zullen weten dat de eerste Haagse Vredesconferentie in 1899 begon met een kerkelijke plechtig heid in de, nog steeds bestaande, kapel van Koningin Anna Paulowna. Het vierde en eerst verschenen deel begint zoals de overige met een inleidend hoofdstuk dat ditmaal aanknoopt bij de figuur van Anne Frank. Marie-Louise ten Horn-van Nispen behandelt in haar artikel, geïllustreerd met een fraaie foto van Dudoks monument op de Afsluitdijk, de drooglegging van de Zuiderzee. Marie Bloembergen behandelt de tumultueuze lotgevallen van het Amsterdamse Van Heutsz- monument, thans 'Monument Indië-Nederland 1596-1949'. Evert van Straaten ontwerpt een indringend beeld van het werk van Hélène Kröller-MIIer aan 'haar museum' op de Hoge Veluwe. Een onderneming als deze kan gemakkelijk leiden tot een lange, waarschijnlijk oeverloze discussie over de gemaakte keuzes. Waarom wel de Sint-Servaas en niet de Utrechtse Dom? Waarom wel de Javazee en niet Huisduinen waar een gedenkplaat herinnert aan de Slag bij Kijkduin (1673)? Waarom wel Rotterdam en niet de Grebbeberg of Kornwerderzand? Waarom relatief zoveel aandacht voor een weliswaar modieus maar vanuit nationale en internationale optiek niet zo erg belangrijk onderwerp als het Neder landse 'slavernijverleden'? Een dergelijke dis cussie lijkt me in dit geval niet erg vruchtbaar. Het is mijn stellige indruk dat de thema's - en de auteurs - in dit geval gewetensvol zijn gekozen. Uitgever Bert Bakker heeft de serie een waardig uiterlijk gegeven en Theo Uyten- haak heeft bekwaam foto's gemaakt waarop 'iets te zien' is. Dan blijft niet veel te wensen over. 14 Heemschut augustus 2008 A IISFskIJ!;' j. k>~ »^S38h mmmmg v i- IS'SCMt'TWJVS bataiuals gagnf.es PAR E'EMl'EREUR FYRAMI DE élk vér .t /.•.tutu's tr emperkur des ejuxcjts NAPOLEON I? A- :_u. ^.--- i «ii MiV^ir-iijt' Vl' m^n i i.<: H «WSi-ï n,;|:|" '««tx.t 'r:" l|ï':<' mvMNC 1.1 ^MHp VF*rr - Sat-mffss y/s.V.•rtrn.-ttr Av.'ft .WU/seim,'Js .KW.'ci'. .fu PiPj/jMs Js f.sUt. C.'Wj/" Us P.s-^ustTs .P.esejjs Ui, Js Ij.-n.Us Us fjsSjksns, Js Jtrfuta Av^v, UUrsyfaJs far .-ft.' .Us ('Astms,fayffUurun,fa.f.-nrjf-sryyKtf,-ifir,frMjr,-ns,- Portent tf ('smhx(ts( it au 1» Hfttorr ftr /ui Is Tmtfvirs frattcJtS fut *cf*nJt tf'un Timr II Ilrmjilit 1« .^tonrfp <1* i* Oiötfo 3* iT7rrmut.t fa f.'usr^s lirU.-Uitwist/ tsus tss Partes.^ fit su.ssUsr j (U-uir.Aer «uit Ubusti. rr&UAr 's <iUtrssf.va Is tssfat snnMr/ Is Jrss.-s AM.' Kt rr.sttslnart fas R.-stss. <n ■•ui-rit Js *SM"s/t*\ fit srmstr far Psrts ft Uns tUruux Avu^sks tss .(Kstt-ss- et fss JetsauwAsra fa Sift Uu JiUUat, fi.-n.-ru fa mfair Uns £a Aur jstifaafa fit si /*a. Afaumifac Jbx tie /.'/ingfctm e rrsi.'nrci/f J.% Cueree, li /lm ra I'cn I'm ru r IV les 'froujpc* rampccs iliuis Ja Pla.ne fa Zevft.Xaijunt panne <t» 'i'Armré ÏV,m?iufe cl B.Wiive Oomm.imioV par Ic Ocncral m ("hef MAR.MON T. 4*Farv InsTrenfns cunfêne Jxnel,phin, Sc Zeyer.Btir.ntJelélrmée frnn," et irtn.amWm.pir le Cmtrtf en chrSMsn.VOX T. e, eens eer onteer Je j-"sen Crenel,r.llenjr,Ifyns/lo.Ic Inenten.,,, Oen fe.l B.„rePnn,enee.nle, Có,erom JeMng.te .foyer. Otrngne. /lelronrZicren. Cner.n J Xreynrgnv, Tnrle, J.eryBo,nre.u,DesJMxIe. Oe'nee.n, (Onryt.i et IMJrmg-./n, tel en,O' BtlfeyJ:,,-. I'.hc, B,ex<r.,nif .J'.ncey Clitli'.'s Se,.■I.J\ „^.Fer..Ue„«e.ux. Heler, fe,,,e M.esihe.,, ei Bufemmie,;/.* OfJI.r.e fUrteee,. fel. er, el IWl.r stulemnn thxf. en eief. et Compofce* fa. l/'/tfs^t Uf^rns tfaisr. Uns M -Xsrtj'.r,* ,-Jiyfalen. Us Lsus r 'stmus. fa s XsrfaXms fa KMrrf.st RsmUTsus fa fasuufas. fa tt'JrUf'l Uf/mrssnJ UesU Er^e,Ui-n Kyu^sut U/fassu-Us ,t Us r~-j- ssyns fayn.U U.fawfafa. Us U t~.su. flu A tut Js 'sfsAsfu. MMX.VStV.XS rn.~ MONUMZXt T 's sst fa Js' sfatys suswu us/ssUs. .vO, fa Eetifays^r frus sy~s~xsn/ ssrk- Is UsUs f-rsss J sj furs j 4 f sfaussrurw.-u.su w/<~Us fa Us.si.i-ss stuurs/èrtf'erssftt.fnartrrUusnff ar/,nut, f.afau/s UssUssrAt. L sr./r Gs'-.mu. Fffs/a .frnA.sn Xisns.i, 4* RsfaU fy-tnsfs - ft fa /'fa lK~.ee.r-. I isuy-ssurss fa .i'F, s-,e~,- .Au-s/e... I sr iif VS fseU AsXu-ss Jirus Esnye^uu-UifaJSsrrs j ZllT-Z i ''~"~s-"-~ree~ esutn.. f' 4 f~feS~'.'e<*~~e J, i 1'. e S... fnj. ,O.J~ ~fa/£~,ers~far/r*ntfas XfatOhT.OS t" fa e.n er fas fsUuursAsu el Jfansur CfafauuJ. OtfiUfa*, ft JUfaér. tens s ,-ut SataUis' .sist» rnu-u/sr- Ju et tmmimU .r, 3, Jens. W stens y, /te r efUe .nies fT/it Uses te flue, fls„ss, Z*f/,. n flstrsu/ss, uutyrauUtyarAs Uit ZuyU.s- Ar fs yfas/'fa FsS%nn'U fa. f.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2008 | | pagina 16