Reportage Piet Arp - Bij het centrum van Haarlem komt aan het Spaarne een jachthaventje voor recreatiesehepen op doorreis. Waar die haven precies komt verandert nog bijna elk kwartaal. Heemschut volgt deze ontwikkelingen. Haarlemmer Henk Vijn, al meer dan tien jaar pleit bezorger voor de passantenhaven, is nog steeds ontevreden over de plannen. 'Er worden kansen gemist.' De Spaarnehaven van Vijn volgens tekenaar Rudolf Das. Uiterst rechts is nog net een randje fabriekshallen te zien van Cavex. Daar weer naast is de net gerestaureerde Scheepmakersdijk. Illustratie Rudolf Das INDS DE STAD BESLOOT dat het vervallen wijkje rond de Scheepmakersdijk te restau reren groeien de kansen voor een jachthaven bij het centrum van de stad, de 'Spaarnehaven', zoals Vijn die noemt. Inmiddels is bij de Scheep makersdijk een aantal woningen gerestaureerd, een scheepswerf (Zuidam) hersteld en een stadsmolen, De Adriaan, keerde terug in het stadsbeeld. De oorspronkelijke molen, gebouwd op de Goê Vroutoren in de stadsmuur, brandde in 1932 af. Na talloze acties tot herbouw lukte dit pas begin deze eeuw. Een van de belang rijkste initiatiefnemers was Henk Vijn, die een totaalplan bij de hand had voor dit deel van de Spaarne-oever tot aan de spoorbrug, hon derden meters noordelijker aan de rivier. Tussen molen, brug en gevangenis (De Koepel, een rijksmonument) ligt een oud bedrijven terrein dat op termijn meer een woonfunctie moet krijgen, het Scheepmakerskwartier. Lang voordat projectontwikkelaar De Principaal hier grond kocht, had Vijn al een 'Spaarnehaven' op deze plek laten ontwerpen, compleet met histo rische scheepshelling. Dit laatste heeft Vijn laten varen. De passantenhaven echter moest wel deel gaan uitmaken van het nieuwe wijkje. Groot was de teleurstelling enkele jaren geleden dat in het eerste ontwerp van De Principaal voor de buurt met wonen en werken geen haventje was meegenomen. De projectont wikkelaar luisterde naar de kritiek en kwam vervolgens met een passantenhaven naast de herbouwde molen. In een derde schets schoof de haven helemaal naar het noorden, tot naast de spoorbrug. Vijn.: 'Door de haven daar de leggen zou er financieel meer voordeel te halen zijn. Gezien de kritiek op die plek schoof De Principaal de passantenhaven terug naar een plaats naast de molen. Dat zou een offer zijn. Flauwekul.' Het voornaamste winstpunt is, dat een appartementengebouw van vier verdiepingen iets verder bij de molen vandaan komt te staan. Nadeel is, dat dan waarschijnlijk het bedrijfsgebouw van Cavex - 'je zou er een restaurant in kunnen onderbrengen, terrasjes aan het water kunnen maken' - gesloopt moet worden. Vijn blijft uiterst kritisch over de voorstellen van De Principaal. 'Als we niet oppassen wordt het een Vinex-wijk: vier rijen woningen met binnentuin en schutting. Terwijl hier iets leuks is te maken, iets dat past bij de Scheepmakers dijk en dat goed is voor de economie, omdat het heel veel recreatievaart lokt. Apparte menten passen helemaal niet bij De Adriaan. Dit is een laatste kans hier iets leuks van te maken. Kies voor mijn part voor een soort Haarlemse bouw, die teruggrijpt op de stijl van vroeger. Dat hoeft helemaal niet te behoudend te zijn. Daar is zelfs lef voor nodig. Behoud is in dit geval vooruitzien.' 12 Heemschut augustus 2008

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2008 | | pagina 14