'Een mechanisch aangebrachte inscriptie leeft niet. Een met de hand bewerkte tekst vertoont reliëf waar het licht mee speelt' BUT NOW WE ARE AI T, I N STRANGERS AND PILGRIMS, TRAVELERS AND SOJOURNERS..." parkachtig karakter of zijn ze zelfs als zodanig aangelegd. Dikwijls zijn er bijzondere bomen en planten te vinden. Niet voor niets zijn veel begraafplaatsen monumenten in de zin van de monumentenwet. Vakmanschap De ruime werkplaats van steenhouwer Mare de Groot is gehuisvest in een fraaie industriële loods achter een monumentaal schoolpand aan de Haagweg in Leiden. Deze school kreeg jaren geleden een herbestemming als atelierruimte voor kunstenaars. De Groot volgde zijn opleiding aan de kunst academie in Kampen met als specialisatie beeldhouwen. 'Tegenwoordig heet deze richting plastische vormgeving. Het ontwikkelen van ideeën krijgt nu meer aandacht.' Na driejaar bleek het niet mogelijk voldoende inkomen te genereren als autonoom kunstenaar en liet hij zich omscholen tot steenhouwer. Helaas is deze opleiding inmiddels opgeheven. De Groot benadrukt het belang van een degelijke vakopleiding.' Je moet goed kunnen hakken, een inwendige hoek, een uitwendige hoek, bolletjes en holletjes, dat is het eigenlijk. Dan kun je alles maken: ornamenten, sluit stenen, timpanen en inscripties.' Zijn werk bestaat voor dertig proeent uit het aanbrengen van inscripties en verder uit res tauratiewerk. Zo werkte hij mee aan de restau ratie van de zerkenvloer in de Grote Laurens- kerk in Alkmaar, de Oude Kerk in Delft, de Bavo in Haarlem en de Nieolaaskerk in Amsterdam. Vol vuur vertelt De Groot over de techniek van het 'lettershakken', voor hem 'de krenten in de pap'. Hij ziet de Engelse steenhouwers als zijn grote voorbeeld. 'Daar in Engeland wordt staand gehakt in plaats van liggend, de steen wordt in een bok gehesen. De lichtinval op de steen is dan veel mooier en het werken is minder vermoeiend. Je hoeft niet op je knieën rondom de steen te kruipen. Bovendien kun je veel gelijkmatiger en sneller werken.' De inscriptie op de gedenksteen voor de Pil- grimfathers aan de Pieterskerk in Leiden is door Mare de Groot met deze techniek vervaardigd. Nieuwe technieken Vroeger ontwierpen en tekenden de steen houwers de letters zelf. Dit ontwerp werd vervolgens met behulp van carbon op de met witkalk bedekte steen aangebracht door stevig aandrukken. De letters worden tegenwoordig ontworpen op de computer door een grafisch vormgever en vervolgens uitgesneden in folie. Het folie wordt op de steen gelegd, en na het inkrassen van de letters op de steen verwijderd. Daarna begint de steenhouwer met het echte werk. Omdat de spatiëring heel belangrijk is voor het uiteindelijke resultaat, biedt het werken met een computer nieuwe mogelijkheden, zoals de toepassing van een ligatuur, het samenvoegen van twee letters. Dit kan noodzakelijk zijn om goed uit te komen bij voegen of randen. De Groot werkt veel met Frans kalksteen en Belgisch hardsteen. Hij houdt van zijn vak en kent de beperkingen. 'Onzichtbaar restaureren is niet mogelijk, dat moetje ook niet willen. Je moet liefdevol omgaan met het verleden. Het gaat om oude materialen die al decennia meegaan.' Het atelier van Mare de Groot in Leiden. Foto Brigitte Linskens Gedenksteen voor de Pilgrimfathers aan de Pieterskerk in Leiden. Het folie op de steen is duidelijk zichtbaar. Foto Mare de Groot Zie ook: www.stecnhouwcr.net Brigitte Linskens Mare de Groot aan het werk. Detail van de gedenksteen voor de Pilgrimfathers aan de Pieterskerk in Leiden. Foto Mare de Groot juni 2008 Heemschut 29 ISAAC ALLERTON's child - JOHN ALLERTON's child - THOMAS BLOSSOM s. children THOMAS BREWER'S wife children WILLIAM BRITSMAN's child EDMUN D CHANDLER'S W ROBERT CUSHMAN's wife children 16l6 Samuel fuller's wife child - 1615 Edmund jessop's child1 - 1618 JOHN KEBLE's child -^1614 JOHN KEBLE's widow - 1645 Samuel lee's child - 1619 ROBERT Pick's child 1619 JOHN REYNOLDS' wife Sc child 1619 MIOHN RORINSCM's children - i6l8> 162Ï, 162: JOHN ROBINSON L 1625 JOHN SPOONER 1628 JOHN A LANE SPOONERA child - 1630 Randall thickens' child - 1615

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2008 | | pagina 31