verbinden. Haarlem en Leiden studeerden al een kwart eeuw op zo'n snelle verbinding tussen beide steden. Alleen lag Gouda dwars: deze stad domineerde samen met Haarlem het Hol landse binnenwaterverkeer. Pas toen Gouda en Amsterdam besloten tot een directe vaartver binding kregen ook Leiden en Haarlem meer de ruimte voor een eigen route. Er mochten alleen personen en kleine vraehtstukken worden vervoerd, de bulkvraeht moest nog steeds via de oude binnenvaartroute tussen Gouda en Haarlem getransporteerd worden. De vaart kon zo snel worden gegraven doordat het 30 kilometer lange traject in segmenten was verdeeld, met Halfweg als ijkpunt tussen beide gemeenten. Pas afgelopen jaar is dit Zuid-Hollandse Halfweg (niet te verwarren met Halfweg tussen Amsterdam en Haarlem, eveneens halverwege de trekvaart) ook echt als buurtschap op de kaart gekomen. Dat was dik drieënhalve eeuw nadat hier een houten paal als richtsnoer in het veen werd geslagen. Het enige moeilijke graafwerk voor de Leidse vaart bevond zich ter hoogte van Vogelenzang, waarbij niet in veen werd gewerkt maar in veel zwaarder duinzand. Door zowel rond Leiden als bij Haarlem aan te haken aan bestaand vaarwater kon al in 1657 de eerste trekschuit, stipt op tijd, afvaren. Al een paar jaar later werd het topjaar geboekt, met een kleine 150.000 passagiers in een jaar tijd. Met de komst van het spoorwegnet anderhalve eeuw geleden raakte de waterroute heel snel uit de tijd. De Leidsevaart speelde nog een beseheiden rol in het waterbeheer, maar voor vervoer had het nauwelijks meer enige bete kenis. Vooral doordat de doorvaart onder de bruggen niet al te ruim is en de recreatievaart hindert. Met de viering van 350 jaar Leidsevaart werd in de nazomer van 2007 een vlootschouw gehouden op deze vaart. In mei van dit jaar werd die schouw grootser herhaald, gekoppeld aan de landgoederen in Zuid-Holland dit die jaar extra in het zonnetje staan. juni 2008 Heemschut 21 Leidsevaart lonkt naar plezierschepen

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2008 | | pagina 23