een remote eontrolsystem voor de besturing en beheersing op afstand van de oude watermo lens en bijbehorende stuwsituaties. Zo kan er door gebruikmaking van high teeh gewerkt worden aan de revitalisering van deze belang rijke historische elementen in het Limburgse landschap. Een kanaal met sluizen zoals de vaarroute Maastricht-Vlaanderen is een goed voorbeeld van een niet weg te poetsen waterstaatkun dige structuur. Deze structuur is tientallen jaren verwaarloosd geweest en compleet in verval geraakt. Het fraaie historische beeld van de diverse waterstaatkundige objecten werd nauwelijks meer herkend. Met de restauratie en herinrichting van het Bassin in Maastricht ontstonden er nieuwe kansen voor de recrea tievaart. Dit door hergebruik van het kanaal, dat in het Bassin uitmondt. Restauratie van Sluis 19 was daarbij een randvoorwaarde. BAT heeft bij deze restau ratie vanuit de eigen identiteit en filosofie een baanbrekende rol gespeeld. Kenmerkend voor die rol is het doen van diepgaand en niet goedkoop vooronderzoek, waarbij de sluis wordt drooggezet. Dat is zeker geen algemeen aanvaarde aanpak, maar hiermee worden onaangename verrassingen bij de feitelijke uitvoering voorkomen en wordt later in het project veel geld bespaard. Alle aspecten zoals muurwerk, houten heipalen en de sluisdeuren kunnen in samenhang bekeken worden. Zo'n inspectie werkt voor alle partijen bovendien heel enthousiasmerend. 'Slimme structuur' Verder is er vanaf het begin sprake van een integrale aanpak van alle noodzakelijke disci plines en partners. Die leggen hun bevindingen in één rapport met alle relevante beslispunten op tafel. Ook de toekomstige kosten van beheer en onderhoud worden in kaart gebracht. BAT is overigens zeer terughoudend met het doorvoeren van veranderingen. Dehing: 'de slimheid en effectiviteit van de structuren is immers vaak nauwelijks te overtreffen'. BAT ontving in 2003 voor dit project de twee jaarlijkse Victor de Stuers monumentenprijs. De jury schreef onder meer: 'Een project met een historisch verantwoorde en resultaatgerichte aanpak, waarbij in het vooronderzoek zelfs een analyse van de oorspronkelijke bestekte keningen is opgesteld, naast een inventari satie van de gebreken, waarbij alle structuren en functies in tact zijn gebleven, waar zeer zorgvuldig met de bewaarde relicten is omge sprongen en waarbij ook alle nieuwe toevoe gingen zorgvuldig ingepast zijn in aansluiting op het bestaande werk, waarbij de beschikbare budgetten niet zijn overschreden, De bijzondere projecten waar BAT bij betrokken raakt vragen in het algemeen om een bijzon dere aanpak, bijvoorbeeld door zowel adviezen en restauratieplannen op te stellen, als bij de uitvoering te begeleiden en ook zélf uit te voeren. De nadruk ligt daarbij op restau ratie van machines en andere werktuigkun dige relicten. Het bedrijf (her)ontwikkelt en onderzoekt historische technieken en bouwt daartoe een eigen en uniek archief op met circa vierhonderd historisch-technische naslag werken. Dit mag als zeer bijzonder worden bestempeld, want de structurele kennis over (industrieel)historische technieken is in het algemeen zeer beperkt. BAT heeft inmiddels een aantal specialismen in huis, zoals het verrichten van historische engineering aan de hand van zowel historische als hedendaagse reken methodes, het vervaardigen van historische replica's in gietijzer, staal of ander materiaal, reparatie van gietijzeren onderdelen en histori sche verbindingsstukken. Het veelzijdige erfgoed in Nederland is vaak verrassend onzichtbaar, blijkt uit de projecten van BAT. Veel BAT-producten verdwijnen immers onder water, zoals de sluisdeurdelen en pompen bij de restauratie van sluizen. A. Bokhorst is lid van de Provinciale Commissie Limburg juni 2008 Heemschut 19 J.M.G. Dehing van Buro Aangepaste Technologie in Sittard (midden boven). Links Sluis 19, midden onder de gerestaureerde sluis. Rechts een detail van Sluis 19 voor de restauratie. Foto's Ad Bokhorst

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2008 | | pagina 21