Donkere Sluis Gouwe ten westen van de tegenwoordige Mallegat- sluis. Deze sluis was groot genoeg om oorlogs schepen te schutten. Na 1598 werd - op her haald aandringen van Amsterdam en Rotterdam - ook andere schepen toegestaan om van de Malle-gatsluis gebruik te maken; zij moesten dan wel eerst drie dagen voor de stad hebben gelegen en bijdragen aan het armenfonds. In 1763 werd de sluis vervangen door de huidige. Pleziervaart In 1884 werd de Ma I legatsl u is opgeknapt. Tot 1936 (de aanleg van de Julianasluis buiten de stad) vormde de MaIlegatsluis één van de drukste seheepvaartknooppunten van Holland. Er werd daarom een Sehipperswaehtlokaal gebouwd. Na overdracht aan de gemeente Gouda in 1941 werd de MaIlegatsluis gerestau reerd en voorzien van elektrisch aangedreven ijzeren in plaats van houten deuren. Thans maakt vooral de pleziervaart gebruik van de sluis. Voor de afwatering van het water van de stad en het omringende veengebied dienden dus drie sluizen, de Donkere Sluis, de Hanepraai- sluis en de MaIlegatsluis. Bovendien lagen er ook nog twee duikersluizen in het verlengde van de grachten langs de Peperstraat en langs de Spieringstraat. Later werden boven deze dui kersluizen volmolens geplaatst die een belang rijke functie hadden bij de iakenfabrieage. In de duiker werd een scheprad geplaatst dat in beweging werd gebracht bij vloed in de Hol la ndsehe IJssel. Het waren dus getijdemolens. Ze voorkwamen niet, dat de Iakenfabrieage in Mallegatsluis Gouda ernstig terugliep. De Grote Volmolen 12 Heemschut juni 2008

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2008 | | pagina 14