Uiteraard was Gouda in de 19e eeuw niet zomaar begonnen met het dichtschuiven van de grachten. Ter verbetering van de hygiëne werd een groot aantal grachten en zijlen (watergangen) gedempt. Het dichtgooien van grachten werd ook in de daaropvolgende eeuw voortgezet, tot in 1956 de Raam en het Nonnenwater. Nu was het voornaamste doel de auto vrij baan te geven. Een stedelijke autoweg sloot in 1954 de Haven van de rivier af. Daarmee kwam een einde aan de doorvaart door Gouda. Tien eeuwen sleutelen In het gebied achter de duinen tot in west- Utrecht wachtte rond het jaar 1000 een dik veenkussen, het Hollandveen op ontginning. Bij hoog water in de Hollandsehe IJssel ontstond echter wateroverlast, zodat kaden moesten worden aangelegd. In de tweede helft van de 12e eeuw verzandde de uitmonding van de Oude Rijn bij Katwijk. De afwatering van de nederzettingen langs de Oude Rijn werd hierdoor onmogelijk, zodat de ontgin ningen stopten. In de Oude Rijn werd een dam, de Zwammerdam gelegd tegen het water uit Utrecht. Verder werden de Does en de Zijl gegraven, evenals, samen met Utrecht, de Heimanswetering. De waterproblemen waren opgelost, de Zwammerdam kon weer worden opengemaakt en ontginningen werden hervat. Boskoop werd in het eerste kwart van de 13e eeuw ontgonnen. Een van de kavelsloten werd verbreed tot een kanaal, waarmee de boven loop van de Gouwe een verbinding kreeg met de Oude Rijn. De Gouwe, als verbinding tussen de Hollandsehe IJssel en de Oude Rijn was daarmee een feit. Wegens de bodemdaling door ontwatering werd in de Gouwe bij de Oude Rijn omstreeks 1250 een keersluis gebouwd. Deze voorkwam het binnenstromen van water uit de Oude Rijn. Door de nieuwe afwatering veranderde de stroomrichting van de Gouwe, waarop de monding op de IJssel bij de Spieringstraat verlandde. Dit werd verholpen met het graven van een nieuwe benedenloop, de Haven. Hierin werd de Donkere Sluis, een keersluis, aangelegd. Deze voorkwam dat water van de Hollandsehe IJssel het ontgonnen gebied binnenstroomde. Omstreeks 1308 werd de keersluis door het aanbrengen van een tweede stel deuren omge bouwd tot een schutsluis. Toen Gouda in 1272 haar stadsrechten kreeg was de kern van de stad, zoals we die nu kennen, (Haven en omge ving) al aanwezig. Daarna breidde de stad zich snel fasegewijs uit. In 1350 was de complete binnenstad gevormd. Rond 1360 werden de singels gegraven. Drukste route Met het graven van de Heimanswetering en het doortrekken van de Gouwe naar de Oude Rijn ontstond een belangrijke verplichte vaarroute vanuit Vlaanderen over de Hollandsehe IJssel via de Goudse Haven, de Donkere Sluis en de Gouwe naar het achterland (Leiden, Haarlem, Amsterdam, en vervolgens naar de Hanze steden in Noord-Duitsland). Het werd de drukst bevaren scheepvaartroute van Europa. Gouda dankt voor een belangrijk deel haar bestaan aan deze route. Wie niet over zee wilde reizen moest langs deze stad. Er werd tol geheven en het langdurige oponthoud bij de Donkere Sluis was goed voor de plaatselijke economie Door de afdamming van de Hollandse IJssel werden de uitwateringen rond Gouda naar de IJssel verlegd wegens de bij eb lagere water stand. Tussen 1330 en 1370 ontstonden zo de Waddinxveense en de Alpher Wetering aan de westkant van de stad, en de Boskoopse, Alphense en Reeuwijkse Wetering aan de oostzijde. De kaden langs deze weteringen bestaan nog: de Kadenbuurt. De weteringen in de omgeving van Gouda kregen steeds minder betekenis. De sluizen van die weteringen op de Hollandsehe IJssel zijn in de 19e eeuw afge broken. De andere Hollandse steden hadden grote problemen met het oponthoud bij de doorvaart door Gouda die pas in 1795 bij de Bataafse Omwenteling werd opgeheven. Op initiatief van de stad Haarlem en op kosten van een aantal Hollandse steden werd in 1436 een tweede sluis, de Amsterdamse Sluis, in de Binnen- Gouwe aangebracht. Er ontstond tussen de Donkere en de Amsterdamse Sluis een sluiskolk van 382 meter met een veel grotere doorvaart- capaciteit. Na de eerdere afdamming van de Hollandsehe IJssel trad ook in deze rivier weer verlanding op. In 1535 werd in de Goejanverwelledijk aan het eind van de Fluwelensingel een uitwate ringssluis gebouwd, die al gauw Hanepraaisluis genoemd werd. Bij de aansluiting van de Turfsingel op de IJssel lag al omstreeks 1398 een schutsluis, de Mallegatsluis. Maar die mocht alleen worden gebruikt indien, bijvoorbeeld ten gevolge van een dijkdoorbraak, de scheepvaart door Gouda via de lucratieve Haven en Binnen-Gouwe niet mogelijk zou zijn. Naar aanleiding van Leidens Ontzet werd op last van Willem van Oranje een nieuwe sluis gebouwd, ongeveer 50 meter juni 2008 Heemschut 11 Amsterdamse sluis in de Binnen Gouwe Raam

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2008 | | pagina 13