Heeft Heemschut iets met de ss Rotterdam? BH Piet Arp - In dit nummer van Heemschut staan we volgens een nog jonge traditie stil bij de waterkant. Half Nederland heeft wel kanalen, bruggen, vaarten, dijken, sluizen, verstilde beekdalletjes of bijzondere gemalen binnen de gemeentegrenzen. Daarnaast groeit de belangstelling voor het mobiele erfgoed: oude schepen trekken jaarlijks een miljoenenpubliek tijdens de vele vaardagen. Heemschut bezoekt met de erfgoedexcursie in juli de watermanifestatie Goudse Glorie in Gouda. Gouda vormde eeuwenlang het allerbelang rijkste waterknooppunt van Europa voor de binnenvaart. Voor de zeescheepvaart is Rotterdam natuurlijk nog steeds nummer één. Juist in die havenstad zal na de zomer het voormalige vlaggenschip van de Holland Amerika Lijn voorgoed aanmeren. Stoomschip 'Rotterdam' krijgt een vaste ligplaats en moet zomer en winter garant staan voor een stroom toeristen. Het monumentale schip ondergaat op dit moment de laatste werkzaamheden van een grootscheepse restauratie op de werf van Wil helmshafen in Duitsland. Omstreeks augustus of september vaart ss de Rotterdam, in 1959 van stapel gelopen in Rotterdam, de haven van Rotterdam binnen. Het mobiele erfgoed zet de loopplank uit nadat er een aansluiting is op nutsvoorzieningen als het riool. Daarmee komt de droom uit van de stichting Behoud stoomschip Rotterdam, die jaren toewerkte naar dit moment. Vanaf 2002 nam de museumtoekomst steeds vaster vorm aan. Eerst werd het schip van Grand Bahama naar Gibraltar gesleept, nadat de RDM het voor 5 a 6 miljoen euro had gekocht van de laatste eigenaar. Doel was het schip een vaste plaats te geven in de Rotterdamse haven. De RDM ging ten onder, de gemeente Rotterdam werd ongewild eigenaar en verkocht het schip voor 1,7 miljoen euro door aan woningcorporatie Woonbron, die een consortium oprichtte voor de restauratie en exploitatie van het goede schip. In Wilhelmshaven volgde de restauratie, waarbij alle oorspronkelijke onderdelen werden terug gebracht, inclusief de voor dit schip ontworpen kunstvoorwerpen. Bestemming Een operatie die tientallen miljoenen kostte, maar die wordt terugverdiend door het schip te exploiteren als hotel, restaurant en con gresruimte. Een Rotterdamse beroepsopleiding benut het schip bovendien als stagelocatie voor de studenten in tal van specialistische vakken, waardoor het (vele) onderhoud vrij voordelig wordt uitgevoerd. Daarnaast kunnen de minder luxe ruimten aan boord worden verhuurd aan de studenten die kamers zoeken. Past een monumentaal schip als ss de Rotterdam in de cultuurbescherming van Heemschut, als mobiel erfgoed? En waar trekje de grens: bij een vooroorlogs marineschip, een opgegraven Oost-lndië- vaarder of een leuk kottertje? Moet Heemschut er ook zijn voor de histori sche vliegtuigen in Lelystad, de histori sche bussen, trams en trucks, de oude spoortreinen? Discussieer mee op www. heemschut.nl juni 2008 Heemschut 9 Stoomschip de Rotterdam, in Wilhelmshafen opge knapt tot Rotterdams museum- en hotelschip Foto Jan Willem Koene WMiijniiiiiu i»im mt «nu Mobiel erfgoed op het water ««Hïiïjj ïii| jjjjj jjfyajSjai HIHHMil sI'HM iui witlij

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2008 | | pagina 11