Groningen Amsterdam Het Magazijn van Oorlog te Delfzijl Delfzijl - Heemschut heeft haar zienswijze tegen de sloop van het 17de-eeuwse Magazijn van Oorlog, Marktstraat 16 en Oudeschans 2 in Delfzijl, ingetrokken. Dit gebouw is een deel van de oude vesting die hier in 1591 is opgericht. Het Magazijn van Oorlog is het enige overgebleven deel van de oude vesting. Bouwhistorisch onderzoek in 2007 toonde aan dat het gebouw, vooral het 17de-eeuwse deel, hoge monumentwaarde heeft. Het is het oudste gebouw van Delfzijl, maar geen rijks- of gemeentelijk monument. Delfzijl beschikt niet over een gemeentelijke monumentenlijst. De eigenaar van het gebouw is Wagenborg, een bedrijf met een lange geschiedenis in Delfzijl en van groot belang voor deze plaats. Wagenborg heeft meer bedrijfsruimte nodig en wil hiervoor het perceel gebruiken waarop het Magazijn van Oorlog staat. Wagenborg wil niet naar een ander deel van Delfzijl verhuizen, maar gevestigd blijven in de fraaie gebouwen aan de Marktstraat, die behoren tot de mooiste gebouwen van Delfzijl. Na overleg tussen Wagenborg en de provinciale commissie van Heemschut, is overeengekomen dat Wagenborg een deel van het 17de-eeuwse Magazijn van Oorlog intact laat en verbindt met de nieuwbouw, zodat dit deel een functie kan krijgen in het nieuwe kantoor van Wagen borg. Heemschut heeft daarop haar zienswijze tegen de sloop van het Magazijn van Oorlog ingetrokken. Tineke Vooijs Welstand op de gracht Amsterdam - Het stadsdeelbestuur van Amsterdam-Centrum heeft nieuwe richtlijnen vastgesteld voor vervanging en verbouwing van woonboten en bedrijfsvaartuigen. Door het instellen van welstandsregels zorgt het stadsdeel voor meer duidelijkheid voor bootei genaars en bewoners in de binnenstad. De oude regels waren te summier en onwerkbaar. Welstand op het water wordt nu gelijk getrokken met de welstandsregels op de wal. De Woningwet en overige bouwregels gelden op het water niet. Woonboten maken voortaan echter gewoon onderdeel uit van het beschermd stadsgezicht. Belangrijk is dat de bestaande schepen altijd schepen moeten blijven. Woonarkbewoners mogen straks wel hun ark vervangen door een arkachtige boot en ook door een schip. Verder kan het stadsdeel achterstallig onderhoud gaan aanpakken. De maximaal toegestane lengte voor schepen bij vervanging of verbouwing wordt 25 meter in plaats van de nu geldende 30 meter. Er komt een lichte vergunning voor kleine verbou wingen, net als op de wal. Dagelijks Bestuurder Erik Koldenhof in een reactie: 'Amsterdam staat bekend om zijn prachtige grachten maar ook om wonen op het water. De vastgestelde nota met nieuwe richt lijnen zorgt ervoor, dat de welstand ook op het water gaat gelden, net als op de wal. Schepen moeten schepen blijven, het aantal woonarken zal niet verder uitbreiden en ik heb natuurlijk liever mooie woonarken dan lelijke.' Jaap Kamerling april 2008 Heemschut 7 Het Magazijn van Oorlog in Delfzijl. Foto Architectenbureau Jongsma/Dijkhuis Delfzijl GRONINGEN Woonschepen langs de Nicolaas Witsenkade in Amsterdam. Foto Jaap Kamerling AMSTERDA js 4' SU.T3T

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2008 | | pagina 9