Industrieel nieuws FRIESLAND GRONINGEN Leeuwarden: De voormalige tramremise van de Nederlandse Tramweg Maatschappij (NTM) aan de Tramstraat in Leeuwarden krijgt een nieuw leven in Stavoren. De tramremise werd in 1899 gebouwd aan de rand van de Leeuwarder binnenstad en is sinds de opheffing van de tramlijn in 1948 gebruikt als opslagruimte en werkplaats. De Leeuwarder remise is een van de laatste nog in oorspronkelijke staat verkerende tramremises van ons land. De loods is opge trokken in rode baksteen, afgewisseld met hori zontale banden in gele baksteen. De voorgevel van de loods wordt gedomineerd door de twee grote houten inrijdeuren. Bouwbedrijf Lont uit Leeuwarden is in november begonnen met een zorgvuldige demontage van dit bijzondere industriële monument. De tramremise zal weer worden herbouwd op het stationsemplacement van Stavoren, en krijgt een functie als huisvesting van het museum 'Treinen op zee'. Dit museum wil de aandacht vestigen op het unieke spoorwegverleden van Stavoren. Ooit werden de treinwagons in de spoorweghaven overge laden op een speciaal voor dit doel gebouwde stoomtreinpont, waarmee trein en passagiers over de Zuiderzee naar Enkhuizen werden ver voerd. In Stavoren en Enkhuizen herinneren de spoorweghavens nog steeds aan deze vroegere verkeersfunctie. Groningen: Onder de benaming 'De Laatste Pijp' wordt gewerkt aan een nieuwe bestemming voor de schoorsteenpijp van de voormalige vleeswarenfabriek van de firma Gerzon aan het Boterdiep, de laatste fabrieksschoorsteen in de Groninger binnenstad. Ooit werd dit stadsdeel gedomineerd door een groot aantal fabrieks schoorstenen, symbool van de industriële bedrijvigheid. De laatst overgebleven schoorsteen werd in 1916 gebouwd voor het ketelhuis van de Gerzonfabriek en is nu eigendom van Opmaat vormgevers en meubelmakers. Een belangrijk cultuurhistorisch monument dat als het aan de Stichting de Laatste Pijp ligt over niet al te lange tijd als landmark de relatie zal verbeelden tussen twee revoluties: de industriële revolutie uit de 19e eeuw en de huidige in de multimedia. De industriële revolutie in dit stadsdeel werd gestimuleerd door de vestiging van de gemeen telijke gasfabriek vanaf het midden van de 19e eeuw. Later, in 1904, werd ook de gemeentelijke elektriciteitsfabriek in dit stadsdeel gevestigd aan de Bloemsingel. De fabrieksschoorsteen werd in 1916 gebouwd in opdracht van de firma Gerzon, door de bekende Elaagse schoorsteenbouwer De Ridder, voor een bedrag van fl. 3.094. De economische crisis eind jaren twintig werd het bedrijf fataal en in 1930 werd het familiebedrijf ontbonden. Schoorsteen Simplonfabriek Foto Marcel Overbeek. Na die tijd namen verschillende bedrijven hun intrek in het monumentale fabrieksgebouw. In 1946 nam de regenkledingfabriek van de firma Simplon haar intrek in het fabrieksgebouw, dat sindsdien bekend staat als 'Simplon'. Nu wordt het pand gebruikt als huisvesting van het jongerencentrum Simplon. In het ketelhuis (met schoorsteen) achter het fabrieksgebouw is vormgevers- en meubelmakerij Op maat gevestigd. Nog steeds rijst de fabrieksschoor steen met zijn 40 meter lengte hoog boven het complex uit. De originele kop van de schoor steenpijp is in de jaren vijftig vervangen door een moderne. Het ligt in de bedoeling dat de fabrieksschoor steen binnenkort door de gemeente wordt aangewezen als gemeentelijk monument. In het kader van een nieuwe functie zal de schoor steen in de toekomst dienst doen als interactief kunstobject, waarbij de schoorsteen met behulp van moderne computertechnieken 's avonds zal worden belicht. Verschillende lichtpatronen zullen op het oppervlak van de schoorsteen worden geprojecteerd. Voor dit project is gekozen voor het lichtontwerp 'Power of Place' van de Groningse kunstenares Sjanet Bijker.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2008 | | pagina 46