Eric Ie Gras - De zorg voor monumenten en voor historisch erfgoed heeft een stoffig imago. Het is goed voor bedaagde mensen, die zich druk maken om een geveltje. Meer zou het niet voorstellen. Filosoof en econoom Dr. Dirk Noordman, specialist in eitymarketing, ziet dat anders. 'Het werk van Heem schut is economisch en maatschappelijk van belang. Regionaal, landelijk en zelfs op Europees niveau.' Dr. Dirk Noordman (1944) studeerde filosofie en economie, is tegenwoordig als associate professor management verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Daarnaast is hij directeur van Adviesbureau Cultuur toerisme in Den Haag. Meer over zijn ideeën in zijn boek Cultuur in de Citymarketing ISBN: 90-5901-380-8, een uitgave van Elsevier Overheid 2004. Dam. Het kan ook een modern gebouw zijn, zoals het operagebouw van Sydney of het Gug- genheim-museum in Bilbao. Dat museum deed wonderen. Het veranderde Bilbao in korte tijd van een verpauperende industriestad in een toeristische trekpleister.' Stedelijke symbolen hoeven niet altijd gebouwen te zijn. Erasmus is een icoon voor Rotterdam en de TT-races zijn dat voor een verder nogal onbetekenende provincieplaats als Assen. Noordman: 'Maar laten we ons beperken tot de gebouwde omgeving en de monumenten. Naast een landmark heeft een stad een paar gebouwen van bijzonder hoge kwaliteit nodig. Die dienen om de besturende functies aanzien te geven, denk maar aan het stadhuis of de rechtbank. De plaats waar we nu zitten is daarvan ook een voorbeeld. Dit is een historisch gebouw, dat een nieuwe bestemming kreeg en een bijzondere uitstraling heeft. Als je hier gasten ontvangt dan maak je duidelijk dat je iets te bieden hebt, dat je je partners serieus neemt. Utrecht had behoefte aan zo'n plaats en die is er nu.' Eigen identiteit Ook kleinere plaatsen hebben landmarks nodig, al kan dat natuurlijk niet altijd een gebouw zijn dat wereldberoemd is. Noordman noemt Hoogezand-Sappemeer als voorbeeld. 'Een gemeente met wat industrie, veel platteland en weinig historische bebouwing. Maar als het gemeentebestuur gasten ontvangt, dan gebeurt dat in een prachtig verbouwd monumentaal kerkje, dat nu dienst doet als restaurant en als klein, maar chique hotel.' Wil een plaats uitstraling hebben voor bezoe kers en ook een eigen identiteit bieden aan bewoners - Noordman spreekt van betekenis geven aan hun burgerschap, juist in deze tijd een belangrijk thema - dan is er bovendien een groot aantal minder vooraanstaande monu mentale panden nodig. 'Die zijn individueel niet onmisbaar, maar samen bepalen ze de sfeer. Neem de Amsterdamse grachtengordel. Daar kun je een enkel pand vervangen door nieuw bouw, maar als je dat te vaak doet, haal je het wezen van het stadscentrum en daarmee de aantrekkelijkheid weg.' Identiteit, aantrekkelijkheid in de eitymarketing en daarnaast natuurlijk ook historisch besef en schoonheid zijn redenen om respectvol met monumenten om te gaan. Daar is economisch voordeel mee te halen. 'Restauraties en onder houd vormen op zichzelf al een motor voor de economie, maar denk ook eens aan het vesti gingsklimaat voor het bedrijfsleven. Onderne mers kijken in de eerste plaats naar zaken als bereikbaarheid, grondprijzen of subsidies, maar de eerste indruk van een plaats bepaalt hun manier van kijken. Is die eerste indruk positief, dan zoeken ze argumenten die voor die plaats pleiten. Bij een negatieve eerste indruk doen ze het tegenovergestelde. Om die reden ontvangt het gemeentebestuur van Hoogezand-Sappe meer gasten in dat gerestaureerde kerkje.' Daarnaast zijn er natuurlijk de inkomsten uit het toerisme, vanwege de atmosfeer. De inkomsten uit cultureel toerisme zijn moeilijk per stad meetbaar, maar voor steden met een aantrekkelijke uitstraling moeten ze aanzienlijk zijn. Het gaat in Europees verband om tien tallen miljoenen mensen die miljarden euro's te verteren hebben. Haal de Acropolis weg en welke Amerikaan, Japanner of Chinees gaat er nog naar Athene? En zou Istanbul niet een stuk minder aantrekkelijk zijn zonder de Hagia (Aya) Sophia? Geen luxe Zorg voor monumenten - en dan niet alleen voor de opvallende landmarks maar ook voor andere historische en sfeerbepalende panden - is dus geen kwestie van luxe, zegt Noordman. Een stad zonder monumenten is sfeerloos, trekt geen toeristen en heeft minder aantrek kingskracht op het bedrijfsleven: 'In dat opzicht doet Heemschut goed werk. Als er nog geen Heemschut zou zijn, dan moest Heemschut als organisatie worden uitgevonden. Niet alleen vanwege de zorg voor het historisch erfgoed, maar ook omdat jullie werk duidelijk van economisch en maatschappelijk belang is. Niet alleen regionaal of landelijk, maar zelfs op Europees niveau.' april 2008 Heemschut 11 Het terracottaleger dat in China in de bodem werd gevonden tref je niet overal aan. Wat er wel is, kun je uitbuiten. Foto Adviesbureau Cultuurtoerisme Dirk Noordman. Foto Adviesbureau Cultuurtoerisme

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2008 | | pagina 13